hebbenende welckers Zielen met het geeftclick broodt des Godddic- ken Woordts ende Chriitiniet en zijn gevoede, die zullen ecnelendigc opftandinghe hebben, ende veel 011- geluckiger worden dan fy in dit leven gheweeft zijn. Macr in teghendcd, indien wv in dit aerdfche leven, na den wille Godts hcvlighlijek leven, foo hebben wv in Godts oordt de belofte, ende in dele dierkens eenig- lints een voorbed t 3 dat w v na onie opftandinghe vande aerde zullen met Chrifio inden Hemel op-ghcnonien worden,nieuwe verhcerliekte hdiae- inen verkrijghenende met de lielle- lickheden ende loctighedcn die ter rechter-handr Godts eeuwigliek zijn, verladighr worden: gehjek dele die ren, die eerft aerdr-kruvpende W or- nien waarom vergelijken? 10 van God heilig leven, wij in Zijn woord de belofte hebben ,,ende in dese dier- kens eenigsints een voordeelt dat wij na onse opstandinghe vande aerde zul len met Christo inden Hemel op-gheno- men worden". Van Wel noemt Goedaert nogmaals als hij het werk van Maria Sibylla Merian bespreekt, die in 1679 in het Duits het eerste deel van haar werk over de ge daanteverwisselingen van de insecten laat verschijnen. De schrijver roemt de hoge kunstwaarde van het gepreseer- de: ,,men vergelijke de rijke werk stukken van deze vrouw eens met de aandoenlijk primitieve nauwgezetteteke- ningen van Goedaert". Over het aan doenlijk valt te twisten, maar primitief zijn de tekeningen van Goedaert zeker niet. Dan gaat hij dieper in op het re ligieuze gevoelsleven van de vrouw dat nauwe verwantschap vertoont met het piëtisme. Deze stroming in het gods dienstig leven keert zich af van een star dogmatische prediking en wil het geloof de vroomheid pietas, werkelijk be leven. Maria zal zich in 1685 aansluiten bij de kring der Labadisten in het Friese Wiewerd. Deze kring is genoemd naar Jean de Labadie, de vurige Waalse pre dikant, die van 1666-1669 te Middelburg heeft gestaan. Hij legde sterk de nadruk op de heiligmaking en voorbereiding van de wederkomst van Christus. De Laba die overleed in 1674 te Altona temidden van zijn huisgemeente. Het droombeeld van een gemeente van wedergeborenen vervluchtigde in niet al te lange tijd. Vroomheid en gemoedelijkheid Het gemoedelijke en ronde van de Zeeu Goedaert dl. I I 4 M F- T A M O V H O S T S O 4 O

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1973 | | pagina 10