regionaal-economisch onderzoek en de ordening van de nationale ruimte 14 stukken ondergebracht in een mede door de regio's beheerd centraal or gaan, waarin ook de RPD en Rijks waterstaat deelnemen. Door een in breng van de zijde van de provinciale organen kan worden voorkomen dat hier te sterke centralistische tendenties gaan optreden. ETI Ik kom nu aan enige specifieke ETI- taken, ten dele van funktionele, ten dele van territoriale aard. De industriële problemen zijn de laatste jaren in een ander licht komen te staan, met milieu en kringloopproduktie als kentekenen. Naar voren komt de vraag welke sektoren ons land wel en niet tot ontwikkeling moet brengen, zulks in verband met het behoeftepatroon, de internationale arbeidsverdeling, de betalingsbalans en dergelijke. Het regionale beleid krijgt een meer sektoraal aksent. Wanneer de lande lijke ontwikkelingslijnen van het sektor- beleid zijn vastgesteld, kan een zekere provinciale toedeling plaatsvinden. Dan komt het vraagstuk van het selektieve regionale investeringsbeleid aan de orde, waartoe gedeputeerde staten het ETI een opdracht heeft gegeven. In een te ontwerpen model komen de restrikties ten aanzien van verschil lende produktiefaktoren aan de orde: arbeidsaanbod en -kwaliteit, ruimte, milieu, politieke faktoren, premiëring, infrastruktuur, woningbeleid, voor zieningenniveau en dergelijke. Dit is een aangelegenheid die het ETI zich voorstelt met het Opbouworgaan en de PPD te behandelen. Ten aanzien van de Axelse vlakte als zeehaven terrein is het ETI onder andere met het havenschap en de milieu-inspektie in opdracht van Sas van Gent bezig langs sektorale weg tot normen te komen. Daarnaast is een werkgroep bezig in het nationale vlak tot een evaluatie van de ontwikkelingskansen voor dit terrein te komen, hopelijk met mogelijkheden tot premiëring. Het spreekt vanzelf dat het ETI even als het Opbouworgaan zijn zorgen ook blijft uitstrekken naar niet-industriële sektoren, waarvan ik reeds de vis serij en de dienstensektor noemde, en ook de rekreatie wil noemen. In deze laatste sektor is een onderzoek voor een partikulier onderneming afgeslo ten, waarin de behoefte aan een tweede woning ekonomisch is gepeild. Het ETI-rapport over de ontwikkeling van de dienstensektor in onze pro vincie is in gevorderd stadium. Na wat professor Lambooy hierover heeft meegedeeld kan ik kort zijn. Het een voudigst ligt het ten aanzien van de diensten die aan inwonertal en inko men zijn gebonden en van de diensten die aan de regionale produktie zijn gebonden. De dienstenexport en met name de beheerssektor zoals door Lambooy omschreven zijn heel wat moei zamer te verwerkelijken. Het feit dat de transportkosten relatief dalen en de kommunikatiekosten juist stijgen bevordert de koncentratie en agglo meratie van de dienstensektor. Het is de vraag of dit agglomeratie-proces binnen onze provincie ook niet be vorderlijk zou zijn aan de ontwikkeling van de dienstensektor. Wanneer Zee land hier de boot mist zouden wij voor dezelfde moeilijkheden komen te staan als na de oorlog toen de provincie industrieel achterbleef. Een onderzoek en akwisitiebeleid is nodig. Ik denk hierbij ook aan het (bijzonder) regio nale welzijnsbeleid en bijvoorbeeld het ziekenhuiswezen. Het onderwijs waarover het ETI een bijdrage aan de sociaal-kulturele ontwikkelingsschets leverde is een andere sektor waar beide instituten veel aandacht aan besteden. Er is door het ETI-Zeeland een voorstel gedaan om eventueel samen met de Opbouw- organen in alle provincies de toekom stige geografische struktuur van het onderwijs te onderzoeken in samen hang met de toekomstige werkgelegen- heidsstruktuur. Voor het overige stelt het ETI ook onderzoekingen in naar de lerarendagopleiding, een school voor hoger ekonomisch en admini stratief onderwijs en andere speci fieke voorzieningen. De ETI-bijdrage aan het onderzoek naar de kleine scho len in en de integratie van het kleu ter- en lager onderwijs heeft betrek king op een kosten-batenanalyse. Voor de regionale raad van de ar beidsmarkt onderzoekt het instituut samen met het Distriktsbureau voor de Arbeidsvoorziening ook wat de kwaliteit betreft de gang van zaken op de arbeidsmarkt, de woningbouw enz. in de jaren vijftig, zestig of zeven tig. Door een eenvoudige jaarlijkse bij stelling van het dossier krijgen we belangrijke regionale indikatoren ter beschikking. De arbeidsmarkt wordt aan onderzoek onderworpen door vele instellingen, waaronder de Ko ninklijke Akademie van Wetenschappen en het Centraal Planbureau. Het is nodig hierin een aktief aandeel te nemen. Anders krijgen wij ons per post de dienst aangezegd. De stedelijke en binnenstadsproblemen zijn zeer aktueel. Lambooy sprak over het grootstedelijke milieu en de dienstensektor. Wanneer de groei van onze steden niet ten koste wil gaan van de plattelandskernen is een mini male groei van het inwonertal nodig. Dit bleek uit het ETI-onderzoek van Terneuzen dat binnenkort wordt ge publiceerd. De eerder vermelde prog nose komt neer op een toeneming van het aandeel van Zeeland in het natio nale totaal van 2,3 naar 2,6 procent in een kwart eeuw, waar de achter liggende vijfentwintig jaar de tendens van 2,6 naar 2,3 procent was. De in wijking die hiermee gepaard gaat is mede een gevolg van de spreiding en van de aanpassing van de kwaliteit van vraag en aanbod op de arbeids markt. Aan het gemeentebestuur van Vlissingen heeft het ETI een advies uitgebracht over beleidsanalyse en beleidsplanning. Met het Opbouw orgaan zouden wij een enkele gemeen te in dit denken over integrale planning kunnen bijstaan. In de vele gemeente lijke rapporten en kapitaalplannen moet een houvast worden gevonden voor het jaarlijks doelbewust aan snijden van een meerjarenbegroting. Tezamen met de andere diensten is ook het vraagstuk van de kernen hiërarchie aan de orde, in wezen voor al een kwestie van ontwikkeling van de dienstensektor. Dit geschiedt ook in het perspektief van het Benelux- grensgebied. Ook andere studies zeehavens, verkeer, rekreatie bijvoor beeld kunnen in Benelux-verband aan de orde worden gesteld.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1973 | | pagina 14