PIETER LODEWIJK TAK „wiens klare woord was meniger bevrijder" M. P. de Bruin 29 De aankoop van een kleine gravure van Marius Bauer, voorstellende een landschap aan de rand van een woestijn, een rotspartij, losse blokken, een een zame palmboom, alles heel fijntjes bracht ons een pennestrijd in her innering in het weekblad De Kroniek van 1896. Bauer was in dat jaar als speciaal verslaggever naar Moskou gegaan om de kroningsfeesten van de Tsaar bij te wonen. In brieven en schet sen bracht hij de lezers van de Kro niek op de hoogte. Hij was zo onder de indruk gekomen van wat hij zag, dat hij geen ogenblik dacht aan de lezers van wie toch een groot deel door het socialisme was aangeraakt. In mei schrijft hij: ,,ls er wel een vorst op aarde, die zoo veel praal ten toon kan stellen, en als je denkt aan al die weelde, die er nog is in die kerken en schatkamers en in de paleizen, als je je voorstelt hoe veel rijker 't nog zijn zal bij de kroning, krijg je dan niet een gevoel van dankbaarheid en eerbied? Ik heb tenminste gejuicht voor een man, die de wereld zoo'n schouw spel biedt." Dit was teveel voor redakteur Tak die deze toch wel naïeve taal niet over zijn kant kon laten gaan. Hij zette het debat in waaraan een hele rij mede werkers meedeed onder anderen Diepenbrock, Van Eeden, Jan Veth, Jan Kalf, Van Deyssel, Frank van der Goes. Onderwerp: kunst en maatschap pij, kunst en socialisme. Wat moet, vraagt hij zich af, de 28-jarige tsaar bij al die pracht en praal wel niet gevoeld hebben. ,.En wel moet bij het uitspreken van zijne belijdenis van vhristelijk geloof de herinnering zijn verlevendigd aan die talloozen, die verdreven, gepijnigd en vermoord zijn, omdat zij opkwamen voor de verdruk ten, waartoe Christus, die de Czar belijdt, hun het voorbeeld gaf." Tak noemt in dit artikel het socialisme niet, dat doet hij wel in zijn antwoord aan Diepenbrock Deze verfoeit in het socialisme de materialistische wereld beschouwing met haar kenmerken van oppervlakkigheid, het gemis aan filo sofisch historiebegrip en haar mis kenning ,,van de groote mystieke emotie der volksbewondering." In zijn antwoord verdedigt Tak het socia lisme op magistrale wijze. Juist omdat de mensch niet van brood alleen leeft, Bogardstraat 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1973 | | pagina 29