de landbouw in het landschap 1£ te lijden schade. Aankoop tegen volledi ge schadevergoeding en beheer van overheidswege zal dan dikwijls de enige aanvaardbare oplossing blijken te zijn. Soms ook behoort verpachting aan boe ren onder beperkende voorwaarden nog tot de mogelijkheden. In andere gevallen kan het afsluiten van beheers overeenkomsten met de bestaande grondeigenaren en -gebruikers worden overwogen. Tot een toepassing van eni ge betekenis van zulke beheersovereen komsten is het tot op heden echter niet gekomen. Maar ook van een modern ingericht agrarisch landschap kan een grote charme uitgaan. Bij de moderne ruil verkaveling wordt dat bovendien zoveel mogelijk bevorderd. Het vraagt alleen wat tijdr voordat de nieuwe boombe plantingen hun functie goed kunnen ver vullen. Dat is echter geen nieuws, zeker niet voor Zeeuwen. Toch is Zeeland. wat de zorg voor land schap en milieu betreft, niet zonder problemen. Over de Oosterschelde heb ik het al gehad en ik ga daar nu niet verder op in. Wel wil ik nog iets zeggen over de ruilverkavelingen ,,De Poel" en „Kapelle-Wemeldinge" en over de veredelingslandbouw (door tegenstan ders doorgaans bio-industrie genoemd). Een belangrijk aspect, dat zich daarbij voordoet, is het ecologische. En ook in dat verband heeft het door mij als motto gebruikte citaat van Tyerman een grote betekenis. Geschiedenis is name lijk een bij uitstek menselijke aangele genheid, hetgeen ons terecht doet komen bij de verhouding tussen eco systemen en het optreden van de mens. Daarover heeft prof. Hofstee het vorig, jaar een aantal behartigenswaardige dingen geschreven, waarvan ik hier de volgende citeer: In een dergelijk na tuurlijk ecosysteem past de mens met zijn samenleving, zeker met zijn moder ne samenleving niet. Door zijn mogelijk heid tot bewust handelen (althans ..ho ger" bewust handelen) en de daardoor gegeven mogelijkheden van voortduren de accumulatie van kennis en inzicht, is de mens in staat op a-cyclische wijze zijn eigen individuele gedragsvormen te veranderen, de aard van zijn samen leving te wijzigen en in de hem om ringende levende en dode wereld in te grijpen. Door de a-cyclische, dus in een bepaalde richting verlopende en in wezen onomkeerbare veranderin gen van zijn eigen samenleving, is deze samenleving van de mens perse dis harmonisch en tot steeds weer nieuwe conflicten geneigd. Elke verandering brengt aanpassingsmoeilijkheden en aanpassingsvertragingen mee. Ze leidt tot verschuivingen in de relatieve posi tie van individuen en groepen en daar door tot spanningen en conflicten. De effecten van de optredende veranderin gen doen zich daardoor vaak min of meer schoksgewijze voor. Mede hier door leiden deze voortdurende wijzi gingen in de menselijke samenleving niet alleen tot een a-cyclisch ingrijpen in de ons omgevende natuur maar bo vendien tot een ingrijpen, dat telkens weer van aard en richting verandert De mens is de permanente verstoorder van het natuurlijke ecosysteem en zai dit in principe gezien de toenemende ontwikkeling van wetenschap en tech niek nog steeds meer worden. Milieu verstoring en conflict tussen menselijke samenleving en natuurlijk ecosysteem is dus in feite normaal" en men kan daarom dan feitelijk ook alleen van m/7/eubederf spreken, wanneer deze verstoring een zodanige vorm aan neemt, dat daardoor het menselijk wel zijn op langere of kortere termijn we- zenlijk wordt geschaad" Ik dacht, dat dit een duidelijk licht werpt op ons probleem. In wezen gaa1 het om een onderdeel van de verhou ding cultuur-natuur en niet om de ver houding tussen boer en stedeling. De boer maakt immers, niet minder dan de stedeling, deel uit van onze snel ver anderende samenleving. Hij werkt al leen niet in de stad, maar op het platte land, waarop veel stedelingen een goed stuk van hun verlangen naar ,,de goede oude tijd" of naar „een zuiverder leven' plegen te projecteren. Enerzijds ligt daar het wezen van de oorsprong van de bekende conflicten over het landschap; aan de andere kant opent het ook de mogelijkheid voor op lossingen. Dat het platteland vóór ver betering al productiemiddel van de boer is, betekent immers, dat het niet gaat om echte natuurgebieden, die in cul tuur gebracht moeten worden, maar om veranderingen in de structuur en in het gebruik van reeds eeuwen door de mens bewerkte en bebouwde gron den. Met wat goede wil van beide kanten, zijn er daarom dikwijls oplossingen te vinden, die de boer z'n kansen bieden zonder dat de verlangens van andere

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1973 | | pagina 16