r\
fiS.j '<U
de westerschelde, zeearm en scheepvaart
4
grootste zeeschepen.
Geleidelijk aan was de Westerschelde het
belangrijkste vaarwater geworden.
Nadat gedurende de Tachtigjarige Oorlog
en vooral na de val van Antwerpen in 1585
niet het minst in verband met de han
delsbelangen van de Zeeuwse steden en
vooral Middelburg de scheepvaart
reeds vrijwel onmogelijk was gemaakt, dat
wil zeggen de directe overzeese aanvoer
naar Antwerpen, werden bij de Vrede van
Munster in 1648 de rivieren van de
Schelde" gesloten verklaard. Dit hield dus
de formele erkenning in van de Wester
schelde als een tak van de Neder-Schelde.
Deze ..sluiting" der Schelde verhinderde
de directe vaart tussen Antwerpen (als
mede Brugge en Gent) en de zee door
middel van gedwongen overlading aan de
mond van de rivier. Uiteindelijk profiteer
den Holland en vooral Amsterdam van
deze maatregel meer dan de Zeeuwse ste
den, waarom het begonnen was.
Deze toestand bleef zo tot het Vredesver-
WESTKAPELLE
LOODSPOST
OVERZICHT G L L.W.S - STANDEN
t ov NAP
I ZEE BRUGGE 1" -27 dm
[WESTKAPELLE i - 22 dm
VLISSINGEN - 25 dm
TERNEUZEN - 26 dm
HANSWEERT - 27 dm
BATH - 26 dm
LILLO - 275dm
ANTWERPEN - 27 dm
G L. L V. S
GLL.WS.-80 dm
VAARROUTEN MET KILOME
TRERING
SCHEUR- ROUTE MET
KILOMETRERING
NULPUNT VAARROUTE IN
AS BOUDEW'JNSLUIS
DROOGTE VAN
SCHOONEVELD
WANDELAAR A f]
WlELI^G^N.
SLOEHAVEN
vu ISSINGEN
iBOPSSE
SCHEUR
WIELINGEN