r\ fiS.j '<U de westerschelde, zeearm en scheepvaart 4 grootste zeeschepen. Geleidelijk aan was de Westerschelde het belangrijkste vaarwater geworden. Nadat gedurende de Tachtigjarige Oorlog en vooral na de val van Antwerpen in 1585 niet het minst in verband met de han delsbelangen van de Zeeuwse steden en vooral Middelburg de scheepvaart reeds vrijwel onmogelijk was gemaakt, dat wil zeggen de directe overzeese aanvoer naar Antwerpen, werden bij de Vrede van Munster in 1648 de rivieren van de Schelde" gesloten verklaard. Dit hield dus de formele erkenning in van de Wester schelde als een tak van de Neder-Schelde. Deze ..sluiting" der Schelde verhinderde de directe vaart tussen Antwerpen (als mede Brugge en Gent) en de zee door middel van gedwongen overlading aan de mond van de rivier. Uiteindelijk profiteer den Holland en vooral Amsterdam van deze maatregel meer dan de Zeeuwse ste den, waarom het begonnen was. Deze toestand bleef zo tot het Vredesver- WESTKAPELLE LOODSPOST OVERZICHT G L L.W.S - STANDEN t ov NAP I ZEE BRUGGE 1" -27 dm [WESTKAPELLE i - 22 dm VLISSINGEN - 25 dm TERNEUZEN - 26 dm HANSWEERT - 27 dm BATH - 26 dm LILLO - 275dm ANTWERPEN - 27 dm G L. L V. S GLL.WS.-80 dm VAARROUTEN MET KILOME TRERING SCHEUR- ROUTE MET KILOMETRERING NULPUNT VAARROUTE IN AS BOUDEW'JNSLUIS DROOGTE VAN SCHOONEVELD WANDELAAR A f] WlELI^G^N. SLOEHAVEN vu ISSINGEN iBOPSSE SCHEUR WIELINGEN

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1974 | | pagina 4