de westerschelde, zeearm en scheepvaart
I
drag van Den Haag van 1795, waarbij
Nederland ten behoeve van Frankrijk (Bel
gië was toen ingelijfd bij Frankrijk) vrije
vaart moest toestaan. Dit verdrag bleef
van kracht tot de Inlijving van het Konink
rijk Holland bij het Keizerrijk in 1810, waar
na het uiteraard zijn betekenis verloor. De
vrije vaart bleef in beginsel behouden.
voorzover oorlogen met Engeland deze
niet verhinderden.
Aangezien bij het sluiten van het vredes
verdrag van 1814 bekend was, dat het in
het voornemen lag België en Nederland
samen te voegen, zoals door het Weener
Congres in 1815 ook is geschied, deed Ne
derland geen poging de Schelde opnieuw
te sluiten. Behalve tijdens een korte blok
kade van Antwerpen tijdens het begin van
de opstand in België is de scheepvaart op
de Schelde verder vrij gebleven en in ver
schillende traktaten met België geregeld.
Thans is de Westerschelde met haar bin-
Figuur 2: Situatie lengteprofielen.
SAMENGESTELD NAAR LODINGEN ANTWERPSE ZEEDIENSTEN, DIENST BRUG-