de westerschelde, zeearm en scheepvaart I drag van Den Haag van 1795, waarbij Nederland ten behoeve van Frankrijk (Bel gië was toen ingelijfd bij Frankrijk) vrije vaart moest toestaan. Dit verdrag bleef van kracht tot de Inlijving van het Konink rijk Holland bij het Keizerrijk in 1810, waar na het uiteraard zijn betekenis verloor. De vrije vaart bleef in beginsel behouden. voorzover oorlogen met Engeland deze niet verhinderden. Aangezien bij het sluiten van het vredes verdrag van 1814 bekend was, dat het in het voornemen lag België en Nederland samen te voegen, zoals door het Weener Congres in 1815 ook is geschied, deed Ne derland geen poging de Schelde opnieuw te sluiten. Behalve tijdens een korte blok kade van Antwerpen tijdens het begin van de opstand in België is de scheepvaart op de Schelde verder vrij gebleven en in ver schillende traktaten met België geregeld. Thans is de Westerschelde met haar bin- Figuur 2: Situatie lengteprofielen. SAMENGESTELD NAAR LODINGEN ANTWERPSE ZEEDIENSTEN, DIENST BRUG-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1974 | | pagina 5