het brugs ghedelf 12 invloed er niet was wilde men de dijken weer doorsteken. Er kwam heftig verzet, maar na veel geharrewar decreteerde Ka- rel de Stoute dat de polder van het Zwarte Gat moest worden opgeofferd. Eerst in 1473/1474 echter, werden de dijken door gestoken. Omdat het niet hielp wilde Brugge een paar jaar later het Zwarte Gat dan maar opnieuw weer afsluiten. Daar begon men in 1486 aan. Als „caissons" gebruikte men een paar vissersscheepjes, maar de afsluiting mislukte. Een burger oorlog belette voorlopig alle activiteiten. Aanleg Toen in 1500 eindelijk het besluit was ge nomen het vierde plan van de commissie van 1470 uit te voeren, het graven van een kanaal van Coxyde naar de Passageule, en Filips de Schone daartoe octrooi had ver leend, werden onmiddellijk landmeters aan het werk gezet om het tracé nauw keurig uit te zetten en te bepalen welke stukken grond geheel of gedeeltelijk moesten worden aangekocht: In totaal ruim 200 ha. Men kon nu ook gaan bepa len waar de geschikte grond vandaan ge haald zou kunnen worden om betrouw bare dijken te bouwen aan beide kanten van het te graven kanaal. Het moesten immers zeewerende dijken worden, onge veer zes meter hoog. De strook grond waarin het kanaal zou worden gegraven was bijna 5600 meter lang en ongeveer 375 meter breed. De bodembreedte van het kanaal zou vier roeden (ongeveer 15 meter breed) bedragen en de bovenwijdte zestien roeden. In 1501 begon men reeds met de aanleg van de noordelijke kanaaldijk en in 1505 was het Ghedelf voltooid met aan beide zijden natuurlijk nog een afsluitdijk. Die afsluitdijken zijn al heel lang geleden weg- gegraven. Op de kaart (een copie van de huidige stafkaart van dit gebied) staan ze met dwarsstreepjes aangegeven. Nu moest eerst het Zwarte Gat nog wor den afgedamd. Tussen de jaren 1505 en 1509 werd er hard aan gewerkt en werd er veel geld aan besteed. De najaarsstormen van 1509 richtten echter zodanig grote schade aan de afdamming aan dat men begreep dat die afsluiting eigenlijk onmo gelijk was. De stroomgeul ter plaatse was in de loop der jaren te breed en vooral te diep geworden. Er werd gezocht naar een andere oplossing, die gevonden werd in het aanleggen van een dam op een plaats meer naar het zuiden, namelijk tussen Oostvliet en Croxhoucke. De stormen van 1509 hadden ook gaten Jn deze kcart van Pieter Pourbu.5 van 1571 if>door arcen itcj verduide lijkt hoe de situatie was toer in 1500 octrooi werd verleend voor het graven van het „Brugs Ghedelf Dit kanaal, zoals het hier is afgebeeld,is nooit van e- nige betekenis geweest omdil reeds spoe dig na de opening in tSib zich zandban ken en platen in hel vaarwater vorrnden, losemat 5 i~Nr c&laas\ inVdgTTil Wat p St Anna ~PolrU~r~ leronimuS -5t~Caufg->tib, polcfgmz: —ZJToT. Sljans polder v ia22

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1974 | | pagina 12