het brugs ghedelf
12
invloed er niet was wilde men de dijken
weer doorsteken. Er kwam heftig verzet,
maar na veel geharrewar decreteerde Ka-
rel de Stoute dat de polder van het Zwarte
Gat moest worden opgeofferd. Eerst in
1473/1474 echter, werden de dijken door
gestoken. Omdat het niet hielp wilde
Brugge een paar jaar later het Zwarte Gat
dan maar opnieuw weer afsluiten. Daar
begon men in 1486 aan. Als „caissons"
gebruikte men een paar vissersscheepjes,
maar de afsluiting mislukte. Een burger
oorlog belette voorlopig alle activiteiten.
Aanleg
Toen in 1500 eindelijk het besluit was ge
nomen het vierde plan van de commissie
van 1470 uit te voeren, het graven van een
kanaal van Coxyde naar de Passageule, en
Filips de Schone daartoe octrooi had ver
leend, werden onmiddellijk landmeters
aan het werk gezet om het tracé nauw
keurig uit te zetten en te bepalen welke
stukken grond geheel of gedeeltelijk
moesten worden aangekocht: In totaal
ruim 200 ha. Men kon nu ook gaan bepa
len waar de geschikte grond vandaan ge
haald zou kunnen worden om betrouw
bare dijken te bouwen aan beide kanten
van het te graven kanaal. Het moesten
immers zeewerende dijken worden, onge
veer zes meter hoog. De strook grond
waarin het kanaal zou worden gegraven
was bijna 5600 meter lang en ongeveer
375 meter breed. De bodembreedte van
het kanaal zou vier roeden (ongeveer 15
meter breed) bedragen en de bovenwijdte
zestien roeden.
In 1501 begon men reeds met de aanleg
van de noordelijke kanaaldijk en in 1505
was het Ghedelf voltooid met aan beide
zijden natuurlijk nog een afsluitdijk. Die
afsluitdijken zijn al heel lang geleden weg-
gegraven. Op de kaart (een copie van de
huidige stafkaart van dit gebied) staan ze
met dwarsstreepjes aangegeven.
Nu moest eerst het Zwarte Gat nog wor
den afgedamd. Tussen de jaren 1505 en
1509 werd er hard aan gewerkt en werd er
veel geld aan besteed. De najaarsstormen
van 1509 richtten echter zodanig grote
schade aan de afdamming aan dat men
begreep dat die afsluiting eigenlijk onmo
gelijk was. De stroomgeul ter plaatse was
in de loop der jaren te breed en vooral te
diep geworden. Er werd gezocht naar een
andere oplossing, die gevonden werd in
het aanleggen van een dam op een plaats
meer naar het zuiden, namelijk tussen
Oostvliet en Croxhoucke.
De stormen van 1509 hadden ook gaten
Jn deze kcart van Pieter Pourbu.5
van 1571 if>door arcen itcj verduide
lijkt hoe de situatie was toer in 1500
octrooi werd verleend voor het graven
van het „Brugs Ghedelf Dit kanaal,
zoals het hier is afgebeeld,is nooit van e-
nige betekenis geweest omdil reeds spoe
dig na de opening in tSib zich zandban
ken en platen in hel vaarwater vorrnden,
losemat
5 i~Nr c&laas\ inVdgTTil
Wat p
St Anna
~PolrU~r~
leronimuS
-5t~Caufg->tib,
polcfgmz:
—ZJToT.
Sljans
polder
v ia22