de pomp op de markt te Sint-Maartensdijk 149 agterwaards zullen gaan door de kosten van een crimineele, die voor 10 jaren was geconfineerd in een tugthuis" 6). Een be wijs hoe nauw de inkomsten en de uitga ven op elkaar afgestemd waren! Men had al grote kosten in Sint-Maartensdijk voor de houten spuisluis vanwege de aantas ting van hout door de plaag van de paal worm, waartegen toen nog geen afdoend middel gevonden was. Ook had de hou wer (spuikom voor het uitschuren van de haven) geregelde verzorging nodig om op diepte te kunnen blijven. En daar kwam dan nu een enorme uitgave bij voor de pomp. Het is dan ook niet erg verwonderlijk, dat een „vrijwillige gifte" in de magistraat voorgesteld werd gelijk met het plan van het zetten van de pomp. De helft van het totale bedrag, zoals later blijken zal, namelijk 117:3:10 werd op deze wijze in de tijd van zes maanden door de gegoede burgerij opgebracht. Vorm zoals gemaakt in 1791 Gezien de bovengeschetste financiële draagkracht van de gemeente is het niet verwonderlijk, dat een sobere vormgeving voor de op de Markt te zetten pomp de meest aangewezene was. De platen maar ook al het beeldhouwwerk is van hardsteen. Merkwaardig is dat „men de indruk heeft willen wekken, dat het beeldhouwwerk van een edeler, duur der materiaal zou zijn (wit marmer). Daar om zullen deze fragmenten wit geverfd zijn geweest. Deze verf is nu verwijderd doch sporen zijn in de diepe lijnen nog aanwezig. Iets dergelijks is het met de zwart gelakte banden. Mogelijk zijn die aanvankelijk fijn geschuurd, gepuimd, ge weest. Na één winter is dit donkerge- schuurde verbleekt en is geen verschil meer te zien met de rest van de steen. Vaak wordt door dit zwart lakken de her innering bewaard aan de eerste opzet" 7). Ribbe maakte een ontwerp in een eenvou dige Lodewijk XVI stijl. Het valt niet na te gaan welk voorbeeld hij daarvoor heeft gebruikt. Misschien beschikte hij over een boek of gravure, waaruit hij zijn inspiratie heeft geput. Het is ook mogelijk, dat hij een elders al bestaande pomp tot voor beeld heeft genomen. Het ontwerp volgt de strakke lijnen, die na de uitbundige Lodewijk XV periode opnieuw in zwang waren gekomen. Ook classicistische mo tieven en harmonische verhoudingen wa ren punten waarop werd gelet. Om enkele maten van de pomp te noemen met als uitgangspunt de huidige vorm: de hoogte van het pomplichaam (inclusief de hoogte van de sokkel van 1 meter) t/m de horizontale dekplaat is 2,60 meter, de breedte bedraagt 1 meter. Aan weerszijden bevinden zich koperen spuwers met daaronder op de grond aan iedere zijde een hardstenen bak, waar schijnlijk voor het drenken van de paarden op de Markt; ijzeren zwengels op de ande re zijden, momenteel ontbreekt één exem plaar. Aan de oostkant, aan de voet van deze stadspomp, is de herinneringssteen aangebracht „Den eersten steen gelegd door Jonkhr Ms de Jonge van Ellemeet - den 25 juli 1791", naar wij vermoeden door de zoon van de Schout. Stellig zal bij de opdracht aan Ribbe ge sproken zijn over de pomp met een ver- Binnenpleintje van het Van Brienenhofje te Amsterdam. De eerste plannen voor dit hofje dateren uit 1797.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1975 | | pagina 13