TIJD SCHRIFT Kees Cijsouw 154 Gedenkboek Nabuurschap In oktober bestond te Vlissingen de Ko ninklijke maatschappijDe Schelde" hon derd jaar. Een eeuwfeest, dat niet alleen aanleiding was voor een herdenkingsbij eenkomst, maar ook voor de uitgave van een gedenkboek, dat onder de titel ,,De Koninklijke Weg" de geschiedenis van het bedrijf bevat. Het kwam tot stand met de medewerking van een team van samen stellers onder eindredactie van G. A. de Kok, die ook de algemene geschiedenis voor zijn rekening nam. Hij koos voor een scort integrale geschiedschrijving", waarin de gebeurtenissen bijDe Schel de" zijn geplaatst tegen de technische en maatschappelijke veranderingen van de afgelopen eeuw. Zo gaat de auteur in een hoofdstuk onder de titelHet horloge in de hand" nader in op de nieuwe tijd, die het doortrekken van de spoorlijn 1872] tot aan Vlissingen met zich bracht: ,,Soms kwam men op een onverwachte en ongedachte manier met die nieuwe haastin aanraking bijvoorbeeld tijdens een spreekbeurt van Multatuli in Goes. Om half acht zou hij beginnen, maar al een uur tevoren waren er heel wat bezoekers in de zaal, voornamelijk Middel burgers. Zij hadden de trein genomen, waren rond twintig over zes in Goes aan gekomen en onmiddellijk naar de plaats van de bijeenkomst getogen. Dat had een groot voordeel: de Middelburgers konden de beste plaatsen bezetten. De verslag gever van de Middelburgse Courant maakte plichtsgetrouw melding van dit verschijnsel:Langzamerhand kwam ook het Goese publiek opdagen.Vermoede lijk hadden de Goesenaren helemaal niet aan dit effect van de trein gedacht: ze moesten er nog mee leren leven. Ook Multatuli noteert de auteur was er niet aan gewend. De Middelburgers moesten nog met de laatste trein terug en De Kok noteert wat de Middelburgse Courant constateerde: ,,Hij had nog geen half uur gesproken, toen reeds het'horlo ge voor de dag kwam. Ten laatste sprak hij bijna met het uurwerk in de hand". Het uurwerk in de hand. Men zou een eeuw later wel kunnen zeggen, dat de produktie van het gedenkboek voor ,,De Schelde" tot stand is gekomen ,,met de stopwatch in de hand". De samenstellers hadden er een jaar de tijd voor, in die periode moesten honderden archiefstuk ken worden doorgenomen, werden ook honderden andere bronnen geraadpleegd en moesten honderden illustraties worden verzameld en geselecteerd. Toen het alle maal toch voor het jubileum leek te luk ken, was de zucht van opluchting dan ook algemeen bij auteur, bij druktechnische verwerkers, bijDe Schelde". Het werk verhaalt onder meer over de bij drage, die ,,De Schelde" de afgelopen vijfentwintig jaar met name ook leverde aan de schaalvergroting" in dit gewest. Maar het is in de marge aardig te consta teren, hoe het bedrijf er met het gedenk boek ook toe bijdroeg, dat men nog steeds dierbaar kan doen over de kleine schaal en de menselijke maat in dit ge west. Wat was namelijk het geval? Het boek werd aangeboden aan alle perso neelsleden van ,,De Schelde" en aan de mensen, die op het bedrijf hun pensioen hebben gehaald. En daar ,,De Schelde" verder een aantal exemplaren in de nor male verkoop deed, was men karig met de presentexemplaren. In Zeeland, waar iedereen iedereen nog kent, werd in deze en gene kring lang gedubd over de aan schaf van het werk, dat men toch gaarne wilde bezitten. Wantin deze en gene kring hield iedereen lang de mogelijkheid van een present-exemplaar in het achter hoofd. Ze kwamen er karig af. En dat is dan het nadeel van de kleine schaal men zal zich in deze en gene kring we! gepasseerd hebben gevoeld. Een ander feest viel eind september lelijk tussen kaai en schip: de opening van het nieuwe Schelde-Rijnkanaal. Er was een omvangrijk programma opgesteld, konin gin Juliana en koning Boudewijn zouden elkaar de hand drukken, maar het ging niet door. Belgische troebelen" meldden de kranten verhinderden de officiële inge bruikname van het nieuwe kanaal. De Belgische regering verzocht Nederland van officiële gebeurtenissen af te zien in verband met de situatie in de Belgische schipperswereld, waar al weken werd ge staakt. ,,Datis geen klimaat om feest in te vieren," vonden de Belgen. En daarom drukte de hid van de rijkswaterstaat in Zeeland, ir. J. Zuurdeeg op de bestemde tijd maar op de knop, die het kanaal voor de scheepvaart moest vrijgeven. Al was er eerder met speciale toestemming van de

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1975 | | pagina 18