wat verbergt de kerk van wemeldinge?
18
Hoe dat zij, we kunnen rustig stellen
dat de houten vloer van de huidige
I kerk nog belangwekkende gehei
men van de Zeeuwse geschiedenis
verbergt.
Om die reden, en vanwege het feit, dat
de huidige toestand van de kerk een
aanfluiting is voor een verantwoord be
heer van ons historisch erfdeel, is het te
i hopen dat de gelden ten behoeve van
de restauratie spoedig beschikbaar zul-
I len komen.
NOTEN.
1. Bij het archief-onderzoek maakten wij dankbaar ge
bruik van de hulp van de heer C. Philipse te Wemel
dinge.
2. „Langs de oude Zeeuwse kerken' geschreven door
vier kunsthistorische studenten. Wemeldinge is be-
I schreven door Katie Heijning. (1975, blz. 86-88.)
3. Dr. C. Dekker, Zuid-Beveland. De historische geo
grafie en de instellingen van een Zeeuws eiland in de
middeleeuwen, Assen 1971, blz. 324-330.
i 4. Volgens een hardnekkige overlevering, die wel op
waarheid kan berusten, bood op het eind van de 18e
eeuw ambachtsvrouwe Maria Coomans de kerk een
orgel aan. Dat aanbod werd niet geaccepteerd, en uit
I wraak schonk zij toen bij haar dood een legaat aan de
kerk, onder beding dat uit kerkelijke gelden nimmer
een orgel gekocht zou worden! Anderhalve eeuw lang
werd de kerkzang begeleid door een voorzanger en
tenslotte gedurende enkele jaren door bazuinen, doch
in 1954 schonken de leden van de kerkelijke Gemeen
te een orgel, daarmee de testamentaire bepalingen
van vrouwe Coomans omzeilend!
5. Volgens de voorlopige monumentenlijst dateert
genoemde schildering van de 2e helft van de 17e
eeuw. Maar in de Kerkeraadsakten van 1746 bevindt
zich een dankbrief aan de Ambachtsheer voor het
aanbrengen van het schotwerk, en een rekening van
1829 van A. Brand vermeldt verf, linnen, 12 dagen
gewerkt 'in stad' en 16 dagen gewerkt in Wemeldinge.
Die rekening kan moeilijk op iets anders dan de be
treffende schildering betrekking hebben.
6. De veronderstelling van het Kunstreisboek dat die
verhoging tegelijk met de bouw van de zuidbeuk in
plm. 1500 heeft plaatsgevonden, is duidelijk 4 eeuwen
mis.
i