HONDERD JAAR EN EEN BOEK M. C. Verburg 3 De Koninklijke Weg. Honderd jaar geschiedenis Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen 1875-1975, onder eindredactie van G. A. de Kok. Dr. Erich A. Kautz schrijft in 1933 op ini tiatief van burgemeester Van Woelderen een monografie van vierhonderd bladzij den onder de titel „Der Hafen von Vlissin gen. Seine Stellung und Entwicklungs- aussichten im internationalen Verkehr". Het is een uitgave van Gustav Fischer in Jena in een befaamde reeks van het Welt- wirtschaftliches Archiv dat verschijnt onder verantwoordelijkheid van de univer siteit van Kiel. Drie dingen vallen op. De burgemeester van Vlissingen erkent de waarde van een wetenschappelijk onderzoek naar de vesti gingsfactoren die achter het ongun stige lotgeval van een kleine zeehaven liggen. Er wordt een Duitse auteur en een Duits fonds geïnteresseerd. Kennelijk is de wetenschap in het eigen land nog niet zo ver en ook de invloed van de machtsgroe pen in de zeehaveneconomie zal een. weerstand hebben opgeworpen. Het hoofdstuk Vlissingen in de toekomst is gebaseerd op het befaamde boek van Alfred Weber, Industrielle Standortslehre, Tübingen 1914. Van de drie vestigings factoren loonkosten, transportkosten en de voordelen van de opeenhoping (agglo meratie) heeft de Koninklijke Maatschap pij „De Schelde" reeds in 1875 de trans portvoordelen weten uit te buiten. Tot agglomeratie heeft dit nauwelijks ge leid ook al omdat de directie lange tijd andere grote vestigingen heeft afgewe zen, omdat zij dus een geografisch mono polie heeft willen bezitten. Kort na de laatste wereldoorlog is hierover een scher pe discussie gevoerd, onder andere in de „Groene Amsterdammer". Sedertdien zijn de inzichten sterk gewijzigd, een pro ces waarin het congres over de economi sche toekomst in 1948 in Middelburg ge organiseerd door de Nederlandse Maat schappij voor Nijverheid en Handel een aandeel heeft gehad. Ook in Zeeuwsch- Vlaanderen heeft zich deze ommekeer vol trokken. Het is Kautz die voor de ontwikkeling van havenindustrie pleit teneinde zowel agglo meratie- als transportvoordelen voor de haven van Vlissingen te verkrijgen. Kautz gewaagt van het streven van Bergen op Zoom om zeehaven te worden, Reimers- waalplan avant la lettre. Een halve eeuw na Weber spreekt het populaire taalge bruik van de trek naar de kust. Weten schap is politieke pasmunt geworden. Het boek van Kautz heeft overigens weinig aandacht getrokken, is ook in het gedenk boek niet vermeld. Zijn thema is na de oorlog in velerlei toonaard uitgewerkt en een grondslag geworden van het provin ciale ontwikkelingsbeleid. Daarmee is het gevecht van de provincie en de grotere gemeenten aan de orde gekomen; de strijd om erkenning van de economische noden en om activering van de welvaarts bronnen. rfln de tweede helft van de negentiende eeuw.werden de lage lan den centra/istischer.in Zeeland zag men dat scherp..Zeeland was bang de boot te missen, een achtergebleven gebied te worden" aldus De Kok op pagina 37 van het gedenkboek) Het jaar 1875 betekent voor Vlissingen, Walcheren en Midden-Zeeland een breek punt in de geschiedenis. De eerste mo derne groot-industrie vestigt zich, de in dustriële revolutie doet zijn intrede, hon derd jaar na Engeland, vijftig jaar na België en Noord-Frankrijk, vijfentwintig jaar na het Ruhrgebied. Tot het eind van de ne gentiende eeuw een unicum voor Zeeland en dus geen begin van een massaal pro ces. Industriële revolutie betekent het mecha niseren van de produktie, dientengevolge het verrichten van grote investeringen in geconcentreerde bedrijven, massa-afzet. Nederland en ook Zeeland verkeerde in de eerste helft van de vorige eeuw in het tijdperk van het pre-industriële kapitalis me. Een groot aantal kleine bedrijven be- Rammekenspoort.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1976 | | pagina 3