ZEEUWS TIJDSCHRIFT KIJKEN OM TE LEREN ZIEN - Zeeuwse tentoonstellingen 1870-19!3 De wereldtentoonstellingen, die in 1851 te Londen begonnen zijn, worden beschouwd als een typische uiting van het optimisme, dat in de vorige eeuw gold ten aanzien van de vooruit gang in de wereld. Toch lag aan die eerste tentoonstelling nog de bedoe ling van instrument van de wereld vrede ten grondslag. Hoewel het be lang van de tentoonstellingen vooral gezocht werd op het gebied van de internationale handelsbetrekkingen en het propageren van eigen tech nische vooruitgang, mag hun invloed op het culturele vlak niet worden on derschat. Invloed op de architectuur omdat de paviljoens beschouwd wer den als prestige objecten. Ook op ander gebied. Op de tentoonstelling van 1867 te Parijs maakte men voor het eerst kennis met Japanse kunst, een kennismaking die verstrekkende gevolgen kreeg voor het werk der im pressionisten. De tentoonstelling van 1900 te Parijs spant in de reeks van exposities de kroon. Voor al het tijdstip is van belang als top van de vooruitgang in de 19e eeuw, maar belang rijker is het ongeschokt vertrouwen in de voortzetting daarvan in de twintigste eeuw. De accenten lagen anders dan in 1851, men kwam in 1900 om zaken te doen, al waren er voldoende pleziertjes af gezien nog van de geneugten in de Chat Noir en Quat'z Arts hoewel de fleur daar al wat van af was. Maar Aristide Bruant maakte nog zijn levensliedjes en Yvette Guilbert zong ze nog, al kon zij wegens ziekte de tentoonstelling slechts in een rolwagentje bezoeken. Aristide Bruant en Yvette Guilbert komen wij in 1895 in Mid delburg tegen, maar dan lopen wij op de geschiedenis vooruit. Het zou overdreven zijn de Zeeuwse ten toonstellingen die van 1870 tot 1913 te Middelburg zijn gehoudente vergelijken met manifestaties a/s de wereldtentoon stellingen. Maar het lag in de geest van de tijd om kennen en kunnen in verleden en heden naar buiten te brengen. Dat Mid delburg daarin een belangrijke rol speelt is te danken aan de instellingen die zich met tentoonstellingen bezig houden: het Zeeuwsch Genootschap der Wetenschap penhet Kunstmuseumde Vereeniging Uit het volk - voor het volk, Vreemdelin genverkeer om er een aantal te noemen. Uit het volk - voor het volk organiseert ook tentoonstellingen van Kunst en Nijverheid met wedstrijden voor de handswerkman. De bedoeling van deze bijdrage is tweeër lei: in de eerste plaats is er in het tijds bestek 1870-1913 een grote verscheiden heid aan tentoonstellingen en vervolgens: er zijn er bij van een kwaliteit die ons tot bescheidenheid dwingt als wij letten op de exposities die tegenwoordig worden ge houden. Aan de ene kant is het de nadruk leggen op de gedenktekens" uit het ver leden, aan de andere kant zijn er figuren die aandacht willen besteden aan de eigentijdse kunst. Vervolgens mag het wijzen op de verworvenheden van de techniek ook een belangrijke factor wor den genoemd. Het zou een te saai verhaal worden als wij een chronologische op somming gaven van de gehouden ten toonstellingen. Misschien kunnen de ex posities, althans voor een deel, beter be naderd worden gegroepeerd om enkele van de tentoongestelde voorwerpen. Bedevaart In het archief van het Zeeuwsch Genoot schap der Wetenschappen van 1923 lezen wij dat door de gemeenteraad van Sint- Maartensdijk een drietal voorwerpen van het Sint-Jacobsgilde aan de Commissaris der Koningin ter beschikking werd gesteld „om die te plaatsen waar Z.H.E.G. zou vermeenen, dat zij behoorden". Ondanks sterke aandrang van buiten bood de com missaris deze stukken aan het genoot schap in bewaring aan. Door de aanvaar ding van het aanbod zijn de twee zilveren bekers met bijbehorende lepel thans aan wezig in het Zeeuws Museum. De grootste zilveren beker die 28 cm hoog is met een diameter van 10 cm, heeft als knop van het deksel een zilveren beeldje dat een pelgrim voorstelt. Het is een ge dreven beker met een fraaie gravure en versierd met mascarons (maskers) en der gelijke. Een gegraveerd verguld lint draagt als opschrift: Hi tres fuerunt Compostelle Beker van het Sint-Jacobsgilde te Sint-Maartens dijk. Zeeuws Museum Middelburg. Uitvoerig be schreven in de catalogi van 1906 en 1913. Breda's zilver. M. P. de Bruin

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1976 | | pagina 1