rumoer om de Chinese tuin 53 als leden van de gemeente te mogen worden opgenomen en dedoopvoor hun kinderen te mogen ontvangen. Ds. Bud ding leidt dan de kerkeraadsvergadering en dringt op uitstel aan. Op 28 juli komt de zaak weer aan de orde, en nogmaals maakt Budding bezwaar, vooral omdat die dochters van Vijge boom in Middelburg nog nooit ter kerk zijn gekomen. Is dat, omdat zij de oefe ningen van hun vader op Sint-Jan ten Heere bijwonen? Hoe dit zij - ze moeten eerst maar eens persoonlijk op de kerke raadsvergadering verschijnen! Nadere berichten hierover ontbreken. Wel is bekend, dat Vijgeboom op het laatst van zijn leven bij zijn dochters te Middelburg woonde en daar tot kort voor zijn dood -23 juli 1845- in een schuur bij eigen woning oefeningen hield. Zo beantwoordde de Chinese tuin toch nog enigszins aan zijn in 1836 bestemde doel. Maar na 1845 verdwijnt hij voorgoed uit kerkhistorisch gezicht 4). Zie F. L. Bos, Archiefstukken betr. de Afscheiding van 1834, IV, blz. 52. Hij vertelt erbij: 'en dit alleen is genoeg zaam geweest om hier alle verdere zodanige verenigin gen te doen staken'. Maar dit is een scheve voorstelling van zaken van deze ook als historikus bekende figuur. 2) Zij zijn de kerkeraadsleden voor buiten de stad. Moor- hoff is 44 ja ar, geboortig uit Haarlem; Geelhoedt 61 jaar, geboortig uit Wissenkerke (N. Bev.). 3) Rijksarch. Zeeland, Nieuwe recht, archieven no. 343/98. 4) Van een deel van de voor dit verhaal gebruikte archi valia is ook al gebruik gemaakt door D. de Rijcke (Bud ding en zijn kring, Archief v.h, Zeeuws genootschap der wetenschappen, M'burg 1906, blz. 134-137).

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1976 | | pagina 25