rumoer om de Chinese tuin
53
als leden van de gemeente te mogen
worden opgenomen en dedoopvoor hun
kinderen te mogen ontvangen. Ds. Bud
ding leidt dan de kerkeraadsvergadering
en dringt op uitstel aan.
Op 28 juli komt de zaak weer aan de orde,
en nogmaals maakt Budding bezwaar,
vooral omdat die dochters van Vijge
boom in Middelburg nog nooit ter kerk
zijn gekomen. Is dat, omdat zij de oefe
ningen van hun vader op Sint-Jan ten
Heere bijwonen? Hoe dit zij - ze moeten
eerst maar eens persoonlijk op de kerke
raadsvergadering verschijnen!
Nadere berichten hierover ontbreken.
Wel is bekend, dat Vijgeboom op het
laatst van zijn leven bij zijn dochters te
Middelburg woonde en daar tot kort voor
zijn dood -23 juli 1845- in een schuur bij
eigen woning oefeningen hield. Zo
beantwoordde de Chinese tuin toch nog
enigszins aan zijn in 1836 bestemde doel.
Maar na 1845 verdwijnt hij voorgoed uit
kerkhistorisch gezicht 4).
Zie F. L. Bos, Archiefstukken betr. de Afscheiding van
1834, IV, blz. 52. Hij vertelt erbij: 'en dit alleen is genoeg
zaam geweest om hier alle verdere zodanige verenigin
gen te doen staken'. Maar dit is een scheve voorstelling
van zaken van deze ook als historikus bekende figuur.
2) Zij zijn de kerkeraadsleden voor buiten de stad. Moor-
hoff is 44 ja ar, geboortig uit Haarlem; Geelhoedt 61 jaar,
geboortig uit Wissenkerke (N. Bev.).
3) Rijksarch. Zeeland, Nieuwe recht, archieven no.
343/98.
4) Van een deel van de voor dit verhaal gebruikte archi
valia is ook al gebruik gemaakt door D. de Rijcke (Bud
ding en zijn kring, Archief v.h, Zeeuws genootschap der
wetenschappen, M'burg 1906, blz. 134-137).