1 enkoon stelling con ^ren/kunsf Ju/o' JSfM.
kijken om te leren zien
31
Kunstmuseum
Wij beloofden terug te komen op Aristide
Bruant en Yvette Guilbert. In 1894 en 1895
werd in het Kunstmuseum te Middelburg
een drietal tentoonstellingen gehouden,
één van prentkunst in juni 1894 en twee
van affiches in maart en december 1895.
Van deze tentoonstellingen zijn de cata
logi bewaard. De Engelse prentkunst
wordt vooral gerepresenteerd door Walter
Crane, Kate Greenaway en Randolph Cal-
decott. Van de Fransen vindt men werk
van Doré, Gavarni, Caran d'Ache en Ima-
gerie artistique (kinderprenten), van de
Nederlanders Van Hoytema, Wencke
bach, Bauer, Der Kinderen en Braaken-
siek.
Bij de affiche-tentoonstellingen vinden we
werk van Chéret, Toulouse-Lautrec,
Steinlen, Willette. Van Beardsley vinden
we de bekende prent van de uitgever
Fisher Unwin, die op de tentoonstelling
van de Symbolisten te Rotterdam als
prentbriefkaart werd verkocht. Op de ten
toonstelling van maart 1895 hangen de af
fiches van Willette: Prenez du Cacao Van
Houten, waarvan één met een Zuidbeve-
landse boerin die een kopje chocolade
presenteert. Deze affiches werden ver
vaardigd voor de nijverheidstentoonstel
ling van 1893 te Parijs. Op de maart-expo
sitie te Middelburg waren er affiches van
Aristide Bruant en Yvette Guilbert respec
tievelijk door Toulouse-Lautrec en Stein
len vervaardigd. Op de kerstsalon nog
eens een biljet van Yvette door Ibels.
Degene die voor deze tentoonstellingen
zorgt is Henri Tak, de broer van de be
kende Pieter Lodewijk. In zijn artikel over
het Kunstmuseum in dit tijdschrift (1970)
heeft Dumon Tak voor interessante ge
gevens over hem gezorgd. Henri overleed
in 1910 en legateerde al zijn werken over
prentkunst, zijn affiches en de uitgebreide
collectie kinderboeken aan de Provinciale
Bibliotheek. Er werd een aparte catalogus
aan gewijd (1913). Helaas zijn de affiches
in 1940 verloren gegaan. Tak reisde regel
matig naar Parijs en betrok zijn affiches bij
de bron.
Van het affiche van Toulouse-Lautrec,
May Belfort uitbeeldend, door hem in ver
schillende staten in 1895 vervaardigd,
hangt een exemplaar op de tentoonstel
ling in de Zeeuwse hoofdstad, geopend
van af Maandag 23 December 1895 van 2
tot 4 uur, waartoe de leden met huisge-
nooten en de begunstigers worden uitge-
noodigd". Helaas moet het jaarverslag
van het Kunstmuseum constateren dat de
tentoonstellingen door weinigen zijn be
zocht. Avant-gardisme wordt weinig ge
waardeerd. De kritische brief van Henri
Tak aan het bestuur van het Kunstmu
seum van 11 oktober 1899, eindigt met de
opmerking dat bij de door hem voorge
stelde wijziging der statuten ,,ook onder
de middelen tot bereiken van het doel der
vereeniging optenemen het houden van
tijdelijke speciale tentoonstellingen van
Kunstwerken. Tot dusverre geschiedde
dat mi.i. veel te weinig om de belang-
Aanhef catalogus 1894.