ZAA A/zAa Z^. f. A-eeA /Z Az^ A jZz -A-As,-- A, A?~ kijken om te leren zien 37 Kwaliteit Resumerend zijn wij van mening dat onder andere de tentoonstellingen van 1870, 1904, 1906 en 1913, gelet op de tentoon gestelde voorwerpen, van een kwaliteit waren, die tegenwoordig nauwelijks is te bereiken. Over de lay-out maakte men zich over het algemeen weinig zorgen. Zoveel mogelijk objecten op een zo be perkt mogelijke plaats. Men mikte op de gemiddelde man met kennis en zekere smaak. Wat de speciale tentoonstellingen voor een geselecteerd publiek betreft, zo als die van prentkunst en affiches, deze werden in zeer geringe mate bezocht. Maar zal dit veel verschillen met speciale exposities tegenwoordig? Wat wel een belangrijk pluspunt is, dat tegenwoordig de lay-out een belangrijke functie vormt en gaat meespelen in het geheel. Althans zo behoort het te zijn. Hoe het niet moet tonen dikwijls die tentoonstellingen aan waar men door een onoverzichtelijke op stelling van schotten, die op zichzelf wei nig functioneel zijn, zoveel mogelijk ,,weg" hangt. Tentoonstellingen met ob jecten uit de sfeer van nijverheid en handel treft men tegenwoordig in de vorm van beurzen aan. Maecenaat Een belangrijk verschil met tegenwoordig is het vroegere maecenaat. Een bijzonder weldadig man was mr. G. N. de Stoppe laar, die wij steeds tegenkomen op het ge bied van tentoonstellingen en in bestuurs functies, welke met het kunstgebeuren, sociëteitsleven en musea te maken heb ben. Hij schenkt onder andere in 1888 aan het Museum van het Zeeuwsch Genoot schap het gebouw in de Wagenaarstraat (de aangebouwde bibliotheek draagt als jaartal 1889), hij zorgt voor het gebouw van het Kunstmuseum. Zijn echtgenote doet niet voor hem onder: zij zit in bestu ren van het oude mannen- en vrouwen huis en het armweeshuis. Zij zorgt voor de belangen van de dienstbare stand. Het gaat allemaal uit ruime beurs. Henri Tak zorgt dat zijn belangrijke collecties in pro vinciale handen komt. Leden van de fami lie Sprenger helpen in bestuurlijk en finan cieel opzicht. Frederiks heeft geen minuut stil gezeten. Bouwt en restaureert huizen en openbare gebouwen, richt tentoonstel lingen in, geeft adviezen over en koopt zelf veel antiek. Over antiek gesproken: achterin de cata logi van 1904 en 1906 komt men onder de advertenties die van W. G. Bal tegen, antiquair, Krommeweele L 26, met aan prijzing van Delfts aardewerk, porselein, koper, zilver, meubels alsmede de aandui ding ,,in de onmiddellijke nabijheid van de Tentoonstelling" gelegen. Zijn zoon, W. H. Bal, legateerde een vijftiental jaren geleden zijn porselein aan het rijk en zijn boeken aan de Provinciale Bibliotheek. Tenslotte nogmaals de catalogi. Enkele voorbeelden. Van de zomertentoonstel- Hngen te Knokke, en met name die van de symbolisten te Rotterdam beschikken wij over de catalogi die zoveel informatie ge ven, dat wij ze geregeld met vrucht raad plegen. Die van voor de eerste wereld oorlog zijn thans nog van belang ten eer ste voor het gehalte, ten tweede voor het tijdsbeeld en ten derde voor de informatie die zij geven. Van zijn oude tekenmeester vermeldt Harms Tiepen in het weekblad De Hofstad van 2 januari 1909 de uitspraak: Jö, je moet van kijken tot zien gekomen zijn. Er is een variatie op van Just Havelaar: Niet Az^-r- AL Slot brief Henri Tak aan bestuur Kunstmuseum te Middelburg, 11 oktober 1899.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1976 | | pagina 9