havens van monumentale waarde 62 van de reder Cornelis Lampsins, bij wie hij in dienst was toen hij nog 'civiel' opereerde, torent uit boven de kade van de Engelse haven. Het standbeeld van Michiel, één van de vroegste metalen standbeeelden in Nederland, werd in 1841 onthuld op de kade niet ver van dit huis, ongeveer daar waar Bellamypark en Nieuwendijk elkaar ontmoeten. Pas tegen het einde van de 19e eeuw, toen het grastalud van het Keizers Bolwerk (een havenfort uit het midden van de 16e eeuw) en dat van de stadsmuur werden veranderd in 'fraai plein boven de kasematten' zoals wij dit thans ken nen, verhuisde het beeld van de vloot voogd naar de hoge standplaats waar het thans dagelijks door tientallen of honderden vaderlanders en vreemde lingen wordt begroet. Onze eerste afbeelding geeft een idee van die situatie vóór 1890. De tekenaar zit op het Keizers Bolwerk, en kijkt naar beneden waar het Beursplein en de Koopmanshaven zich vertonen. Rechts de Vissershaven met de veerboot en tussen beide havens in het standbeeld. Er is nauwelijks een grotere tegenstel ling denkbaar tussen de rust, om niet te zeggen de bijna landerige gezapigheid, van het tafereeltje uit de 19e eeuw en de geweldige drukte die hetzelfde stads beeld in onze dagen kenmerkt gedu rende een groot deel van het jaar. Een heel verschil dus met vroeger. De genen die van dit stadsbeeld een 'be schermd stadsgezicht' gemaakt hebben en zij die thans ijveren voor het behoud van de Visserhaven en van het restje van de Koopmanshaven behoeven dit zeker niet te doen met het argument 'dat het beeld ter plaatse behouden moet blijven zoals het altijd geweest is'. Dat doen zij ook niet. Zij behoren juist tot degenen die wel beter weten. Geschie denis betekent verandering, en geschie denis is hier volop aanwezig. De oor sprong van de Koopmanshaven gaat te rug tot het begin van de 14e eeuw - om precies te zijn: 1308 - en de Vissersha ven werd gegraven in 1443. Sedert dit ver in het verleden liggende begin heb ben ze onafgebroken historie gemaakt en beleefd. Als er een film van kon wor den gemaakt zou die een beeld te zien geven van allerlei veranderingen. Het nu gedempte deel van de Koop manshaven bestond nog in het begin van onze eeuw. Er zijn dus nog mensen die het nog gezien hebben. Maar wie, ook toen, wist iets af van de watermolen (die draaide op eb en vloed) die zich eens bevond op de plaats waar een ver binding was gemaakt tussen het Mo lenwater (ouder dan de haven van 1308, tevens dienend als spuikom) en de Koopmanshaven? Of van de Middel burgse Poort, daar vlakbij? Onze tweede afbeelding, een gedeelte van een kaart uit 1590, laat zien waar die molen en die poort eens gestaan hebben. Het Molen water, later omgevormd tot Spuiboe- zem, dat er ook op te zien is verdween in 1975, het werd gedempt in het kader van de Delta werken. Ook al blijft een icnun. Afbeelding 2.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1976 | | pagina 2