aspecten van een nieuwe lerarenopleiding
165
dere groepen in het instituutsprakticum en
het schoolprakticum. Eenmaal per week
vindt overleg plaats tussen de docenten
om ervaringen uitte wisselen en eventueel
tot bijsturing van het programma te ko
men. Een onderwijskundige wordt bij het
overleg betrokken. Met het andere vak
worden afspraken gemaakt t.a.v. een mo
gelijke taakverdeling bij de diverse trai
ningsprogramma's.
Opzet van het programma (met name de
didaktische training).
Tijdens het eerste studiejaar vindt een
vakinhoudelijke oriëntering plaats waarin
relaties worden gelegd naar het vakonder
deel zoals dat in het fungerend onderwijs
gegeven wordt. De docenten passen te
vens voor hun lessen ter illustratie ver
schillende werkvormen toe. In een apart
uur vakdidaktiek worden de diverse didak
tische aktiviteiten in de vaklessen in on
derling verband gebracht en nader uitge
diept.
In het tweede studiejaar staat het insti
tuutsprakticum centraal.
Het instituutsprakticum plaatst de student
in oefensituaties die het karakter hebben
van een gereduceerde werkelijkheid. Te
vens vindt in het tweede studiejaar een
eerste schoolbezoek van twee weken
plaats, waarin, afhankelijk van de omstan
digheden, een eerste „echte" les wordt
gegeven. Op diverse scholen geven
groepjes studenten bijles aan leerlingen
van die scholen.
Het derde en vierde studiejaar. Hierin staat
het schoolprakticum centraal. Per vakken-
kombinatie gaan groepjes van drie stu
denten gedurende vier maal twee weken
per jaar de school in. Ervaringen op school
opgedaan worden in de tussenliggende
perioden op het instituut na overleg en/of
rapportage door de schoolprakticumdo-
cent met de student doorgesproken. Aan
de zwakke punten uit het prakticum wordt
extra aandacht besteed.
Tot slot.
De mij ter beschikking staande tijd heeft
slechts een fragmentarische en beknopte
behandeling toegelaten van een aantal
aspekten van de opleiding tot leraar aan
een instituut voor lerarenopleiding. Mocht
het voorgaande zijn overgekomen als een
uitgebalanceerde zaak, de waarheid is an
ders. Voortdurend worden aan de hand
van opgedane ervaringen de programma's
bijgesteld.
Het belangrijkste deel van de opleiding,
het schoolprakticum, fe tevens het meest
kwetsbare. Uitwisseling van ervaringen en
zienswijzen van de begeleiders van de as
pirant-docenten op de hospiteerscholen
en het instituut zijn van groot belang.
Voor een aantal vakken waaronder econo
mische wetenschappen en recht melden
zich weinig docenten aan als schoolprakti-
cumdocent. Helaas is het animo uit Zee
land om mee te werken aan de vorming
van nieuwe docenten gering. Ik nodig U
hierbij alsnog uit.