zeeuwse leergangen
167
Het zal duidelijk zijn dat de zoéven vermel
de motie-Evenhuis hier duidelijk de plan
nen van het departement doorkruist. In
het Delta-instituut is nu overleg gaande
over verdere stappen.
De motie-Hermes, handelende over het
beschikbaar stellen van gevoteerde gelden
voor de parttime-opleidingen aan de hui
dige lo- en mo-opleidingen, met het oog
merk verbetering c.q. uitbreiding, biedt
ook weer nieuwe mogelijkheden.
Tot een definitieve regeling zal zijn ge
troffen, tussen 1980 en 1983, zullen de be
staande opleidingen in deze regio hun
werk blijven voortzetten. Verhinderd zal
moeten worden dat in onze regio een va
cuüm zal gaan ontstaan, een vacuüm met
ernstige gevolgen omdat hiermee bereikt
zou worden dat een parttime-lerarenoplei
ding nog veel moeilijker van de grond zou
komen.
De Zeeuwse Leergangen zullen er naar
streven dat een zo groot mogelijk pakket
van studiemogelijkheden in de lo- en mo-
A-opleidingen zal worden aangeboden.
Dit hangt mede ook af van de studie-inzet
en de studiebereidheid van de cursisten.
Er dreigen namelijk twee gevaren:
1. onvoldoende bezetting van een leer
jaar houdt in dat zo'n leerjaar niet
mag starten en wegvallen van een op
leiding kan automatisch inhouden dat
een hernieuwde start het volgend jaar
door het ministerie niet zal worden
goedgekeurd.
2. onvoldoende studieresultaten, die uit
eindelijk afleesbaar zijn in examenre
sultaten. Als het ministerie tot de con
clusie komt dat het nuttig rendement
van een bepaalde opleiding te gering
is, kan opheffing van deze opleiding
het gevolg zijn; ik denk hierbij aan een
schrijven van 3 oktober 1975 van het
Ministerie van Onderwijs en Weten
schappen.
In Den Haag ziet men met lede ogen tegen
de hoge kosten van een C-cursus aan en
men wil niets liever dan dat de parttime-
lerarenopleidingen lo en mo-A gaan over
nemen.
Of een en ander in de toekomst een ver
betering zal zijn zal nog moeten blijken,
persoonlijk ben ik hier nog niet zo zeker
van.
Zeker is ook dat de overgang geleidelijk zal
moeten zijn. Het is na twee jaar mo-A-
studie niet doenlijk over te stappen naar
een 3e-jaars parttime-opleiding, er is geen
aansluiting.
Dus tussen 1980-1983 een geleidelijke af
bouw en een geleidelijke opbouw van de
parttime-lerarenopleidingen.
In hoeverre hierbij docenten aan de C-cur-
sussen ingeschakeld zullen worden is nog
een open vraag maar waarschijnlijk lijkt dit
wel gezien hun grote ervaring in de loop
der jaren opgedaan.