TIJD SCHRIFT Incidenten V an culturele incidenten - daar hoorde je tot voor kort niet veel van in het Zeeuwse. Uitvoerende kunstenaars werden bij de vertolking van wéér een Beethovenwerkje of een Tsjaikowsky-concertje zelden ge- tracteerd op bij de hand liggende voor werpen uit de zaal of in plastic zakjes mee genomen rottend ooft. En als Jeugd en Muziek weer eens een hedendaags werk op het programma had gezetwerd dat ook even zelden met boe-geroep ontvan gen. Een kwieke grijsaard in dit gewest, die nog altijd goed ter been, zéér wel van memorie is en het culturele gebeuren al jaren volgt, wist zich één gebeurtenis te herinneren, die men met de term incident zou kunnen omschrijven. Het was in een van de Zeeuwse steden, aan het slot van een concert, waarop Handels Messias ter uitvoering stond: het meisje dat de bloe men aan de solisten moest verstrekken deed dat voor de eerste keer en was voor die gelegenheid licht gespannen. Zij be trad dan ook het podium na het voor laatste akkoord, waar de partituur een generale pauze voorschrijft. Ze drukte de dames en heren solisten haastig hun boe ket in handen, de dirigent was zo attent de pauze te rekken tot ze klaar was en daarna besloot men, geheel op adem en de bloe men tegen de borst gedrukt, met een ju belend ,,Aaaamen". IVIaar wat gebeurt er in januari 1977? Jeugd en Muziek Middelburg - dat van de Kuiperspoort zo ongeveer het Mekka van de hedendaagse muziek in Nederland heeft gemaakt - belooft het volk een reeks van drie concerten, waarop Geoffry Madge enkele van de belangrijkste piano- werken van de laatste twintig jaar speelt, composities van Boulez en Stockhausen. Dat voornemen dreigt vóór het tweede concert lelijk doorkruist te worden: de Zeeuwse Volks Universiteit verbiedt Madge - gespecialiseerd vertolker van mo derne muziek - het gebruik van de vleugel, die men in 1965 ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van het Zeeuwse volk [én het Prins Bernhardfonds) heeft gekregen. HetZVU-bestuur voert voor het verbod de vrees aan, dat dezware aanslagvan de pianist het instrument kwalijk zal bekomen en ernstige schade zal doen. N u speelde Madge dezelfde werken twee jaar geleden in Middelburg, zonder dat de snaren de bezoekers om de oren vlogen. De pianist zelf reageerde desge vraagd op de maatregel in de PZC, een reactie inderdaad met een tamelijk zware aanslag. Hij vond het verbod belachelijk; riep, dat een zware aanslag een piano op zichzelf niet kapot kan krijgen, omdat het instrument daartoe een regelmechanisme Attractie Kees Cijsouw 25 bezit; dat er bij spelers zonder ervaring inderdaad weieens een snaar kan breken, welk euvel voor f 2,50 op te lossen is en dat hijzelf een techniek heeft ontwikkeld, die aan het instrumentde minimale eisen stelt". En passant verklaarde hij, dat de ZVU-vleugel maar een matig instrument is en met zijn twaalf jaar óuder dan de ge middelde piano op een conservatorium, die na zes, zeven jaar van een geheel nieuw binnenwerk wordt voorzien. Goed - de concerten gingen grotendeels toch volgens de plannen door, omdat er andere instrumenten ter beschikking kwa men. Maar wij hebben de neiging nu met een scheef oogje in de richting van de ZVU te kijken - en naar de piano van die instelling. Twaalf jaar oud en nóg in bedrijf - een lelijk geval van af beu Ie rij. Nou ja - misschien kan de ZVU de be speelbaarheid van de vleugel nog drie jaar rekken door iédere pianist te verbieden het instrument te bespelen. Dan is het 1980 en bestaat de instelling veertig jaar. 't Zou best aardig zijn als het Zeeuwse volk bij het nieuwe geschenk de voor waarde zou stellen, dat ook Geoffrey Madge het mag bespelen. De februari-ramp van 1953 heeft in Zee- land hier en daar sporen achtergelaten, die in de loop van de tijd tot toeristische trekpleisters zijn uitgegroeid. De kreken bij Schelp hoek en O uwer kerk en de caissons aan de zeedijk bij Ouwerkerk zijn er spre kende voorbeelden van. Maar zie - zo'n vierentwintig jaar na dato is de ontsluiting van Zeeland zóver gevor derd, dat zelfs de verslaggeving over de ramp in kranten een toeristisch vermaak dreigt te worden. In een paar dagbladen, die in Zeeland verschijnen, werd ons oog in de tweede helft van januari getroffen door wervende annonces. Een melding van de Zwolse he Courant was het, waarin kond werd gedaan van een fotografische uitgave van de courant, die de verslagen over de februari-gebeur- tenissen in zuidwest-Nederland bevatten. En waar is deze door de vorderingen der techniek mogelijk gemaakte attractie te verkrijgen? Jawel - op het kantoor van de Provinciale Zeeuwse VVV.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1977 | | pagina 25