timjufn j-mu» ïiausn vabti wt»* anaï» en??»» iipyi o»» fl»i*ij?{? o"^^n i^asi omdat zij waren van joodse stam 35 ten, openbare veilingen en goederenbeur zen, Zij mochten niet van woonplaats ver anderen zonder vergunning. Tegen beta ling van extra lasten mocht het Joodse volksdeel ,,in daartoe dienende lokalen" ontspanning en tijdverdrijf zoeken; deze lokaliteiten moesten dan wel kenbaar ge maakt worden door borden, biljetten of opschriften met de tekst: Joods lokaal, alleen voor Joden toegankelijk". Het isolement was nagenoeg compleet. Nagenoeg! Het is nu zaak na te gaan hoe het de Joodse Zeeuwen verging tot het moment waarop zij uit de provincie wer den verdreven. Ongeacht de vluchtelingen die in de jaren dertig naar Nederland waren uitgeweken, woonden aan de vooravond van de twee de wereldoorlog in ons land 137.000 men sen van Joodse afkomst, hun aantal maakte ongeveer anderhalf percent van de Nederlandse bevolking uit. Ruim 80.000 Joden leefden en werkten in Am sterdam, het merendeel der overigen vond zijn bestaan in het gebied-dat men later de randstad Holland is gaan noemen. Het Joodse aandeel in de populatie van Zee land was uiterst gering, minder dan één per mille van de 258.000 inwoners die de provincie telde. De belangrijkste Joodse gemeenschap was gevestigd in Middel burg. In de 17e eeuw hadden Portugese Joden tot de welvaart van de stad bijgedragen; de meesten verhuisden echter op den duur naar Amsterdam, waarheen de grote stroom van Portugese immigranten zich begeven had. Het geestelijk klimaat in de stad aan het IJ was gunstiger dan in de streng calvinistische Arnestad. Bij de aanvang van de 18e eeuw kwamen in groepjes de zogeheten Hoogduitse Jo den uit Oost- en Centraal-Europa Middel burg binnen. In 1704 verleende de magi straat der stad hun toestemming op een terreintje achter de Heerenstraat een synagoge te bouwen. Naar dit verborgen bedehuis, slechts bereikbaar door een poortje, zag men waarschijnlijk de 11e mei 1940 voor het laatst op de sabbat dag de Joodse stadgenoten, in zwat ko stuum en met hoge hoed, onderweg. Veel waren het er in de jaren dertig niet; het kostte soms moeite het voor de gods dienstoefening voorgeschreven minimale aantal van tien mannen bij elkaar te krij gen. De Joodse bevolkingsgroep omvatte vro me gelovigen (enkelen hielden nog een Joods huishouden, vol riten en symbo len), onkerksen en buitenkerkelijken. De gemeenschap kende welgestelde en be- v. .-'gastgir*-- J-*, HHIEGENTLICH J.HIEGENTLICH. be METZ L.HIEGENTLICH H.HQFFMANN.WOLFF E.JESAÜE5. BRAA5EM L.LEUDE5QQRFF R.L.LEU0E5D0RFF. van 05 5.LEUDESBQRFF nVKi L.MARCU5 M. NATHAN 5.P0LAK-BRAA5EM 5.PQLAK L.PQLAK A.PRINS S.PMNS.MENIST C.PR1NS C.M.PRIN5 E.5WAALEP J.M.TAÜTELBAUM B.TAUTELBAUM. LEV1E R.B.VRIE5MAN- van WITTENE H.VR1ESMAN L.B.VRIESMAN A.WALG E.WALG-CRACAU V.WALG M.WALG A.WALG J.WALG B.van WITTENE. BRAA5EM L.ZWARTVERWER M.ZWARTVERWER. Z1FF E.HEIRTJE. SCHOOLMEESTER rooide Joden, begaafden, schranderen en intellectueel zeer beperkte mensen, spon tane en gereserveerde figuren, duiven en haviken. Als geheel stond de groep in hoog aanzien, zij was volkomen in de Mid delburgse samenleving opgenomen. Dui delijke integratie dus, maar nauwelijks assimilatie, hetgeen blijkt uit het geringe aantal gemengde huwelijken. Mare Herman Boasson, geboren te Mid delburg in 1887, was een van de meest ge ziene Joodse medeburgers. Samen met zijn neef Izaac Marcus Boasson dreef hij een manufacturenhandel met een gros- sierderij, die de textielwinkels op het plat teland voorzag van mutsenkant, schor- tenbont en van zwart laken voor de mans- -pakken. M. H. Boasson Zonen had in enkele generaties achtereen een goede naam verworven. De firmant Mare Her man zat in de gemeenteraad voor de Vrijzinnig-Democratische Bond; sinds 1 januari 1933 beheerde hij de wethouders portefeuille voor onderwijs en de gemeen tebedrijven. Een man met een brede be langstelling, een bekwaam stadsbestuur der, die een sterk ontwikkeld gevoel voor verantwoordelijkheid bezat. Hoog aangeschreven stond het artsen echtpaar Weijl, man en vrouw Joods. Me vrouw R. Weijl-Snuijf was het enige vrou welijke raadslid in Middelburg; evenals Mare Boasson behoorde zij tot de Vrijzin nig-Democratische Bond. Óe chirurg van het Middelburgse zieken huis, dr. C. F. Koch, kwam reeds ter sprake in het hoofdstuk over de mei dagen; de lezer herinnere zich hoe Koch, dirigerend officier van gezondheid, naar Frankrijk uitweek, een aantal ordeloze mi litaire eenheden onder zijn bevel bracht en tenslotte met een gedisciplineerd detache ment naar Engeland overstak. De Joodse groepering te Middelburg telde in de jaren dertig kooplieden, winkeliers, een makelaar, een makelaar-vendumees ter, een leraar Nederlands aan het Stede lijk Gymnasium en een leraar aardrijkskun de aan de Rijkshogereburgerschool, een juwelier, kantoorbedienden, drie slagers, een musicus („de Band van Jesaijes maakt uw dansavond tot een succes!3 en een blozende besnorde kruier, die bij de stad hoorde als de bolwerken en het stad huis. Voorganger van de Joodse gemeen te was sinds 1926 E. Gokkes, afkomstig uit Harlingen. Enkele Joodse gezinnen

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1977 | | pagina 3