j omdat zij waren van joodse stam 41 se zakenlieden Bouman, Cracau en Hie- gentlich te Vlissingen. Over het hele land werden negen- a tienduizend Joodse za ken geliquideerd en bijna tweeduizend „geariseerd", dat is: geroofd met het doel de Joodse ondernemers brodeloos te ma ken, te laten verpauperen. Het waren voor het overgrote deel nazi's naar verhou ding veel Rijksduitsers en NSB-ers, die schaamteloos profiteerden van de hun ge boden kans zich aan de misère van ande ren te verrijken. Tweehonderd vijftig Jood se zaken bleven tot in 1944 gereserveerd voor Duitse oorlogsinvaliden. Per 1 september 1941 moesten Joodse kinderen op aparte scholen ondergebracht worden. Kort daarop volgde de lange reeks discriminerende bepalingen die al eerder werden opgesomd. Op elke maat regel volgde een nieuwe, die het leven voor de Joodse mens nog troostelozer, uitzichtlozer maakte. Dit was precies wat de bezetter beoogde: de Joden dienden rijp gemaakt te worden voor het „ghet to", waarheen de nazi's hen, in afwach ting van de allerlaatste beslissing, zouden samendrijven. Zonder protesten, zonder verzet heeft zich het Joodse drama niet voltrokken. Zes protestantse kerkgenootschappen richt ten gemeenschappelijk een adres aan Seyss-lnquart, waarin zij het verbod Jo den in overheidsdienst aan te stellen of te bevorderen, in strijd verklaarden met de Christelijke barmhartigheid. Tegen de ont heffing van Joodse hoogleraren uit hun universitaire functies protesteerde prof. mr. R. P. Cleveringa te Leiden door het af leggen van een indrukwekkende getuige nis, protesteerden de studenten van de Technische Hogeschool in Delft en van de universiteit van Leiden met een tweedaag se staking. Cleveringa werd gearresteerd en acht maanden in de Cellenbarakken te Scheveningen vastgehouden, de TH in Delft en de Leidse universiteit werden op last van Genera/kommissar Wimmer ge sloten; ook de studentensociëteiten in beide steden gingen dicht. Om te protesteren tegen mishandeling, arrestatie en wegvoering van ruim vier honderd Joodse burgers staakte op 25 en 26 februari 1941 nagenoeg heel werkend Amsterdam. De trams reden niet, fabrie- Doorgangsstatión Westerbork: de „hoofdweg" bij de grote barakken. Op de achtergrond (met schoorsteen) het ketelhuis.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1977 | | pagina 9