programma's schrijven politiek bedrijven 85 door het politiek programma. Veelal gaat het om een nieuw doordenken van beleidsvraag stukken. Slechts de algemeen politieke pro gramma-punten kunnen richting geven. Het karakter, de signatuur van partij zullen dan de politieke besluitvorming moeten schra gen. De kiezer kan pas achteraf van zijn in stemming of afkeuring laten blijken. Theore tisch zou dit gemis ondervangen kunnen worden door overleg met de achterban. Hoe dit in praktijk gaat, is niet bekend. Ge hoord de geluiden over de relatie gekozene - kiezer, moet men daarover niet optimistisch zijn. Dit verschijnsel van afhankelijk bestuur is in de beschouwde zittingsperiode scherp aan de dag getreden bij de problematiek rond de afsluiting van de Oosterschelde en bij de aanleg van de vaste oeververbinding. De besluitvorming in provinciale staten is zonder twijfel van gewicht geweest, doch de beslissing wordt elders genomen. Is dit de kiezer in de programma's voorgehouden? Met andere woorden valt hetgeen men poli tiek voorstaat in zijn programma ook samen met hetgeen las bestuursorgaan te beslissen heeft? Natuurlijk moet er geen misverstand over een bepaalde houding in een zaak, die mede van de uitspraak van de staten afhan kelijk is, doch een zekere relativering kan de eerlijkheid dienen. Mijn indruk is dat het verschijnsel van het afhankelijk betuur toeneemt. Dat stelt de programma-schrijvers van de politieke partij en en degenen, die de politieke lijn uitzetten voor grotere problemen. Het vergt ook een krachtsinspanning voor een goed funktione- ren van de relatie van de gekozene met de achterban. Tenslotte brengt deze on twikkeling ook duidelijk de verbinding tussen provinciale en landspolitiek in beeld. Nog steeds ontmoet je mensen die geloven dat provinciaal bestuur iets heel anders dan rege ringsbeleid is. Bij het opmaken van de balans kunnen een paar dingen vastgesteld worden: het programma is een wezenlijk element voor de beeldvorming van de politieke partij; het programma is vooral van belang in de verkiezingsperiode; de politicus is er minder mee bezig; de Zeeuwse politieke partijen hebben over het algemeen een gelijkluidende op vatting over de grote beleidslijnen; de verschillen liggen in de principiële uit gangspunten en beslist minder in de poli tieke doelstellingen; een deel van het provinciaal befeid ligt buiten het bereik van de programma's; de relatie met het rijksbestuur omvat een deel van het provinciaal beleid; dit komt niet duidelijk in de programma's over; de verwezenlijking van het programma geschiedt meestal langs wegen van gelei delijkheid; beleidsafspraken kunnen een effectief middel zijn om een programma dichter bij de realisering te brengen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1977 | | pagina 17