zeeland: 't is maar es praeten 106 Van betekenis is ook het werk van de Provinciale Commissie Begeleiding Indus trialisatie, waar alle beleidsfactoren samenkomen en waarin een poging tot af weging wordt gedaan. Voor het bedrijfsleven is één zo'n adres overzichtelijk. Ook dit is op zichzelf geen links beleid, al werd dit aanvankelijk ge dacht. Het is een begin van een eco- nomisch-en-milieu-effect rapportage, die bij de aanvraag van Monte-Edison in het Sloe pionier werk voor ons land is ge weest. Het heeft o.a. tot gevolg gehad dat men tot een terrein-indeling kwam die voor het milieu veel beter was, maar die financieel voor het bedrijf een groot offer betekende. Niet dit probleem, maar in terne moeilijkheden van het bedrijf heb ben geleid tot vestiging elders. Ik blijf tegenover zo'n soort vestiging positief staan, zeker met onze avancerende mi lieu-wetgeving en -beleid. De aanpak van het zeehavenbeleid in Zee land is er trouwens de oorzaak van ge weest dat deze provincie sociaal-econo misch gesproken van de meest labiele de meest stabiele is geworden. Dit blijkt ondermeer uit een recente studie in Eco nomisch- Statistische Berichten (13 april 1977) van de Overijsselse ETI medewer ker Van de Vooren. Zeeland is een van de weinige provincies waar de loonsver hogingen goed zijn opgevangen. In het noorden en het zuiden fluctueert het loon- aandeel in de produktiewaarde erg grillig, wat wijst op moeilijke concurrentieposi tie. De oorzaak is gelegen in de eco nomisch sterke grootindustrie in Zeeland en ten dele in het uitbuiten van de guns tige ligging en de verbeterde agglomera tie-effecten. De thans opgezette perio dieke groeirapportages moeten hier duidelijk antwoord op geven. Het is te hopen dat de provincies, met name de ETI's daarin een rol zal krijgen te ver vullen, vooral ook omdat we met de wet op de investeringsrekening voor het eerst doelbewust het regionaal beleid per be drijfssector kunnen gaan stimuleren. In dit verband wil ik er op wijzen dat uit een rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid is gebleken dat de ambtelijke adviesorganen van de overheid een elitaire Randstadzaak zijn, zoals onlangs het dagblad Binnenhof zich uitdrukte. De W.R.R. wil 36 slapende adviescom missies opheffen en de overige 370 niet in omvang meer laten toenemen. Kunnen er nog wel wisselspelers uit de periferie wor den ingezet? Tot slot nog enige opmerkingen over de toekomst. Groei van het inwonertal zal er voor Zeeland, zij het in bescheidener ma te, wel in blijven zitten. Met zo'n 3000 groei per jaar, waarvan meer dan de helft in-migratie, zijn we dan met 400.000 Zeeuwen anno 2000, wat ook gunstig is voor de kleine kernen. Onze beperkte bij drage aan de indamming van de be- volkingsgroei-opdracht van de commissie Muntendam- is daarbij ingecalculeerd. Het F.N.V., dat zich maar blijft richten op de eigen aanwas zonder migratie zal zich vergissen. Immers dan is de groei, nog eens verdeeld over vele gebieden, te ge ring om de pomp aan te zwengelen. Bovendien is de opleiding voor jongeren in Zeeland te beperkt in keuze, zodat bij voorbeeld altijd vele Havo-afgestudeer den zullen vertrekken om plaats te maken voor anderen. Uit-migratie is een eeuw lang als normaal beschouwd voor de peri ferie, ook al worden tallozen daartoe ge dwongen. Wat dit betreft is de „ge dwongen" verhuizing van de P.T.T.-ers naar het noorden niet erger of minder erg. In onze post-industriele maatschappij zal de industriële werkgelegenheid bij groeiende produktie afnemen. Vooral voor de grotere industrieën is dit een goede zaak, mits de inkomensoverdrachtme chanismen in ons economische systeem (kunnen) worden ingebouwd om de dienstensector op te rekken. Juist deze dienstensector is gebaat met de op gang komende decentralisatie van het welzijns beleid. Te denken valt aan de verbreding en verdieping van het onderwijs een klein voorbeeld: de grote behoefte aan logopaedisten-, het beleid ten aanzien van de jeugd, de bejaar den, de volksontwikkeling en aan vele andere zaken, zoals lokale milieudiensten. Per definitie zal hierdoor een sterke stimu lering van de spreiding uitgaan, het bij staan van de bevolking ter plaatse. De vrij sterke positie van Zeeland's economie zou dan wel eens een gunstige voedings bodem kunnen zijn. Het is vooral te hopen dat het beleid van de provincie sterker dan voorheen op de onderwijssector gericht wordt. Het gaat niet om onderwijs of zeehavens, maar om het een en het ander. Tegenover de nieuwe ontwikkelingen zul len we ons positief moeten opstellen. Ge vaarlijk is het te doen alsof duistere machten ons permanent bedreigen, om dan als het ware op een verlossing te wachten. Dat staat aan een rationele oplossing van de werkelijke problemen in de weg. Paniek vernietigt slechts de mogelijkheden om efficfènt op te treden. Zo is het gevaarlijk als de slachtoffers van de afschuwelijke ramp in Saveso als een soort melaatsen worden beschouwd en in hotels worden geweigerd. Het brengt me Robert Pirsig in gedachten met zijn Zen en The Art of Motorcycle Maintenance. Hij schrijft in deze „detec tive story" van hoge idealen over de an ti-technische massabeweging die als leuze heeft stop de techniek, doe het ergens anders, maar niet hier". Intussen profi teren de anti-technici van de moderne ver voerstechniek om het wijde gebied van de States te verkennen en de stad te ont vluchten, een anomalie die door de hoofd figuur wordt opgevangen door zijn conse quente waardering van het motoronder- houd. Zen dus, maar ook techniek. Hij voegt er aan toe: „de anti-technische op stand wordt nog altijd ingehouden door een dun web van logica, die ons zegt dat er zonder fabrieken geen banen zouden zijn, noch een redelijke levensstandaard. Maar er zijn menselijke krachten die ster ker zijn dan de logica. Als die krachtig ge noeg worden in hun haat tegen de techniek kan dat web breken". Ik voeg er aan toe: laten we met Jona hopen dat de zwartgallige profetieen het ons mogelijk maken de wereld te redden omdat ze serieus worden genomen en niet met Kassandra dat ze ten onder gaat omdat de waarschuwingen in de wind worden ge slagen. Tenslotte een woord over de samen werking met de Belgische grensgebieden. Het gehele Schelde-landschap vraagt om zo'n samenwerking. De openbare besturen, de provinciale in stituten en de universiteiten van Rotter dam en Gent en de economische Hoge school van Antwerpen zouden zich in het

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1977 | | pagina 38