gent-terneuzen, terneuzen-gent
72
tie directe/ijk in de Westersche/de, door
heen het Land van Axel, bij middel van
eene bekwame Zeesluis in of bij Ter-
neuzen te plaatsen kort/ings bekomen
Het plan beoogt een nieuw afwaterings
systeem even ten westen van Axel noord
waarts naar Terneuzen op enige afstand
beoosten het nieuw aan te leggen kanaal.
In heel de opzet van het nieuwe kanaal
speelt de afwatering een voorname, mee-
beheersende rol.
NOTICE HISTORIQUE
«L'ANCIEN CANAL DU SAS
CONSTECCriOK
I A ti&aawassr
9U1VIE pU
PROGRAStME DES FÉTES
P.., AMAND DE BAST.
Hoofdingenieur P. van Diggelen, belast
met de waterstaatsdienst in Zeeuwsch-
Vlaanderen, met standplaats Sas van
Gent had het er maar druk mee. Op 14 no
vember 1822 schreef hij aan de minister
van Binnenlandse Zaken en Waterstaat,
dat hij gehoopt had de door de minister
gevraagde opnemingen voor het kanaal
uit te voeren, maar dat de nodige assisten
tie hem had ontbroken om de uitgebreide
werkzaamheden aan dit in veel opzichten
ingewikkeld project en dat was het ge
zien de hulpmiddelen van die tijd te
kunnen beginnen. Hij vraagt om hulp van
de aspirant H. van Diggelen, „die alle op
nemingen, waterpassingen en verdere
operatiën zedert 1876 nopens dit ontwerp
gedaan, heeft uitgevoerd en daarenboven
eene juiste kennis heeft van de localen der
door te snijden Polders, zoodat de adsis-
tentie van dien Aspirant, veel meer, dan
van eenig ander zijner dienstclasse ter
doelmatige en spoedige voitooying der
werkzaamheden zou verstrekken
hoog tijd
Op 7 januari 1823 herinnert hij de minister
er aan, dat hij nog geen antwoord op zijn
verzoek heeft gekregen en hij exposeert
Hoogstdenzelve eerbiedig, dat de meest
geschikte tijd tot het uitvoer der veldope-
ratiën met rasse schreden nadert en in het
voorjaar bijzonder begunstigd wordt door
de kortheid der veldvruchten en de blader
loze bomen die in dat seizoen het doen der
„verhakkingen" etc. op dat terrein geheel
onnodig maken. Aan het eind van het jaar
is het veldwerk zo ver gevorderd, dat de
kaarten van het door te snijden terrein
binnen korte tijd voltooid kunnen worden,
maar nog schort het hem aan assistentie
om de projecten van sluizen en dergelijke
uitte werken. Hetzelfde jaar moet conces
sie zijn verleend.
Een jaar later, op 17 december 1824, komt
er een aanvulling op de voorwaarden voor
het verlenen van een concessie tot verbe
tering van het kanaal van Gent naar Sas
van Gent en de verlenging van dat kanaal
naar Terneuzen met de werken voor afwa
tering en scheepvaart „onder de bijvoe
ging dat het kanaal ook voor den toegang
der zeeschepen tot aan de stad Gent be
vaarbaar zal worden gemaakt".
Van Diggelen krijgt het steeds drukker,
mede omdat hem vanaf 1 januari 1825 de
De nieuwe machines" die gebruikt werden bij de aanleg van het kanaal. (Tijdschrift Engineering, 1878