gent-terneuzen, terneuzen-gent 72 tie directe/ijk in de Westersche/de, door heen het Land van Axel, bij middel van eene bekwame Zeesluis in of bij Ter- neuzen te plaatsen kort/ings bekomen Het plan beoogt een nieuw afwaterings systeem even ten westen van Axel noord waarts naar Terneuzen op enige afstand beoosten het nieuw aan te leggen kanaal. In heel de opzet van het nieuwe kanaal speelt de afwatering een voorname, mee- beheersende rol. NOTICE HISTORIQUE «L'ANCIEN CANAL DU SAS CONSTECCriOK I A ti&aawassr 9U1VIE pU PROGRAStME DES FÉTES P.., AMAND DE BAST. Hoofdingenieur P. van Diggelen, belast met de waterstaatsdienst in Zeeuwsch- Vlaanderen, met standplaats Sas van Gent had het er maar druk mee. Op 14 no vember 1822 schreef hij aan de minister van Binnenlandse Zaken en Waterstaat, dat hij gehoopt had de door de minister gevraagde opnemingen voor het kanaal uit te voeren, maar dat de nodige assisten tie hem had ontbroken om de uitgebreide werkzaamheden aan dit in veel opzichten ingewikkeld project en dat was het ge zien de hulpmiddelen van die tijd te kunnen beginnen. Hij vraagt om hulp van de aspirant H. van Diggelen, „die alle op nemingen, waterpassingen en verdere operatiën zedert 1876 nopens dit ontwerp gedaan, heeft uitgevoerd en daarenboven eene juiste kennis heeft van de localen der door te snijden Polders, zoodat de adsis- tentie van dien Aspirant, veel meer, dan van eenig ander zijner dienstclasse ter doelmatige en spoedige voitooying der werkzaamheden zou verstrekken hoog tijd Op 7 januari 1823 herinnert hij de minister er aan, dat hij nog geen antwoord op zijn verzoek heeft gekregen en hij exposeert Hoogstdenzelve eerbiedig, dat de meest geschikte tijd tot het uitvoer der veldope- ratiën met rasse schreden nadert en in het voorjaar bijzonder begunstigd wordt door de kortheid der veldvruchten en de blader loze bomen die in dat seizoen het doen der „verhakkingen" etc. op dat terrein geheel onnodig maken. Aan het eind van het jaar is het veldwerk zo ver gevorderd, dat de kaarten van het door te snijden terrein binnen korte tijd voltooid kunnen worden, maar nog schort het hem aan assistentie om de projecten van sluizen en dergelijke uitte werken. Hetzelfde jaar moet conces sie zijn verleend. Een jaar later, op 17 december 1824, komt er een aanvulling op de voorwaarden voor het verlenen van een concessie tot verbe tering van het kanaal van Gent naar Sas van Gent en de verlenging van dat kanaal naar Terneuzen met de werken voor afwa tering en scheepvaart „onder de bijvoe ging dat het kanaal ook voor den toegang der zeeschepen tot aan de stad Gent be vaarbaar zal worden gemaakt". Van Diggelen krijgt het steeds drukker, mede omdat hem vanaf 1 januari 1825 de De nieuwe machines" die gebruikt werden bij de aanleg van het kanaal. (Tijdschrift Engineering, 1878

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1977 | | pagina 4