gent-terneuzen, terneuzen-gent 73 dienst van de waterstaat over de gehele provincie wordt opgedragen. De heren Chainaye van Meerbeke en Co, conces sionarissen van het kanaal van Gent naar Terneuzen beklagen zich, dat de hoofd ingenieur door menigvuldige andere be zigheden volstrekt nog geen tijd heeft kunnen vinden om zich met het opmaken van de gedetailleerde bestekken voor de in 1825 uit te voeren werken bezig te hou den. Dan eindelijk beslist op 15 april de minister de ingenieur H. van Diggelen in de provincie Westvlaanderen proviso- neet en ten spoedig sten naar de Provincie Zeeland te detacheren", onder overwe ging ,,dat de aanvang of voortzetting der in deze bedoelde werken niet mogen wor den opgehouden". In april werd met het werk begonnen. De afsluiting van het Axelse Gat betekende een voorname fase in heel het werk, maar de werkzaamheden werden doorkruist door een spontane staking onder de pol derjongens, hetzg.laveisteken, dat zich la- terinhetjaarnogeenszou herhalen. Derge lijke stakingen en opstootjes kwamen meermalen voor öf omdat er iets aan de uitbetaling van de arbeiders schortte öf omdat de levensmiddelen te duur in prijs waren. Dit was ook bij het kanaal Gent-Terneuzen het geval. Naar analogie van opstootjes die bij de werken aan het Noordhollands kanaal in 1823 waren op getreden, besloot men militaire hulp, in dien nodig, in te zetten. Er werd een on derzoek ingesteld naar de prijzen van de levensmiddelen in de winkels te Terneu zen en Sluiskil. De prijs van de koffie was toen/7 0,77 per half pond. werkzaamheden Uit de archieven van de waterstaat zijn de werkzaamheden bijna van dag tot dag te volgen. Willekeurig heb ik een lijst van werklieden genomen, die hierbij is ge reproduceerd. We komen met de beman ning van de schuiten mee op meer dan 2000. Het werk gebeurt met kruiwagen, puthaken, planken, spade en schop. De puthaken kon een gevaarlijk wapen in de handen zijn van de ongebonden polder jongens die van het ene kanaal- of bedijkingswerk naar het andere trokken. Zij werden door de bewoners in de nabij heid van de werken argwanend bezien. Over het algemeen kan niet worden ge zegd dat de werkzaamheden aan het ka naal en bijbehorende werken vlot ver liepen. Er is in 1827 een „Notice his- torique" verschenen over het kanaal, van de hand van Amand de Bast, die door C.A. Le Normant in het Nederlands is ver taald. Normant zegt in de voorrede van zijn kleine brochure: Wanneer men wel beschouwd de voordeelen die den Koop handel en Scheepsvaart moeten trekken van het nieuw gedolven Kanaal, dan kun nen wij met regt zeggen dat onze dierbare Monarch, de waarachtige Vader des Va derlands, geen heiliger plicht kent dan de bevordering van het algemeen welzijn. Hij beschouwt zijne Medeburgers als zijne kinderen, wier geluk hem het naast ter harte ligt. Zie daar de beweegredenen dat ik dit Werkje in het licht geef; mogt ik bij mijne landgenooten, bij mijnen Koning, daar voor eene goedkeuring gevonden hebben, dan ware mijn arbeid ruim be loond". Voor het jaar 1826 kunnen wij lezen, dat de eerste steen van de sluis te Terneuzen gelegd is op 7 juni 1826 door de gouver neurvan Zeeland mr. H.J. van Doorn (kort daarop gouverneur van Oost-Vlaanderen). Van Doorn sprak in een redevoering uit, dat landbouw en koophandel de vruchten van de aanleg zouden plukken. En Zijne Excellentie sloot vervolgens in een klein loden kistje verscheidene munstspecien in benevens een in koper gesneden gedenk schrift met alles wat op de plechtigheid betrekking had. Wij citeren opnieuw Nor mant: „Niettegenstaande de onbegrijpe lijke zwarigheden die men te overmeeste ren had aan 't Axe/sche-gat en in andere plaatsen, waar dat de werken begonnen zijn in 1825 aan de Westersche/de, en zeer veel moeite leverden, zijn zij echter allen voltooid, zij strekken zich uit op eene lengte van drie en dertig duizend drie hondert en zestien Ellen waaronder be grepen: Twee groote sluizen te Terneuzen; De sluis te Sas van Gent- De sluis aan den mond der Moervaart; Zeven draaijende Bruggen waarvan zes dubbele en nog een groot tal andere brug gen, sluizen, en verscheidene groote dempingen nodig geoordeeld zijn ge weest om aan het kanaal de verëischte breedte en lengte te geven". Op 22 april 1827 werd Van Doorn tot commissaris van de Koning benoemd om de generale directie te voeren over de nieuw te maken werken en dit spreekt boekdelen om die te bespoedigen. opening Op de verjaardag van de Koningin Wilhelmina 18 november 1827, werd het kanaal door Van Doorn geopend. In het boekje van Normant staat een noot met de wens, „dat men aan de nieuwe vaart den naam gaf van Wilhelmina's Vaart, aangezien ze aan den scheepvaart ge opend is geworden op de verjaardag van onze beminde Koningin, en die naam nooit vergeten kan worden". Het is niet Verbetering aan de schutsluis te Sas van Gent, 3-7-1882 (Collectie Zelandia lllustrata

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1977 | | pagina 5