gent-terneuzen, terneuzen-gent 74 gebeurd, maar wij houden in Zeeland wel de herinnering aan haar levend in de naam van de Wilhelminapolder, eertijds Lode- wij kspolder geheten. Op het banket ter gelegenheid van de opening van het kanaal en waaraan de ge deputeerde staten van Vlaanderen en Zee land aanzaten, werd een lied in het Frans gezongen van 6 coupletten op de wijze van ,,J'ai vupartout dans mes voyages". Het laatste couplet was voor de Zeeuwen: Aux Zélandais D'un oeil un peu jaloux, peut-être, Messieurs, vous retrouvez chez nous Un chef qui ne fut pas ie maitre De ne travailler que pour vous Mais toutlebien qu'ii pouvait faire, Assez vous en avez joui; De la Zélande ii fut Ie père; La Flandre a son touraujourd'hui. In een voorafgaand couplet wordt de ge schiedenis herdacht, de Spanjaarden, en Nassau, ons schild. Thans voegt het Koninkrijk Vlaanderen en Zeeland samen onder de weldaden van Willem. Het va derschap over Zeeland vroeger en over Vlaanderen nu, zoals bovenstaande slot regels vermelden, slaat op het gouver neurschap van Van Doorn. Geschiedenis heeft ironische trekjes, zo heette het eerste koopvaardijschip dat het kanaal doorvoer „De Harmonie". Van echte harmonie was in 1830 niets meer te vinden, de scheuring was onherroepelijk een feit, de scheepvaart kwam stil te lig gen. rechten Het kanaal van Terneuzen, was met het kanaal Luik-Maastricht, de Zuid-Willems vaart en het kanaal Brugge-Sluis een in ternationaal kanaal dat een verbinding vormde tussen Nederland en België sedert de eerste helft der vorige eeuw. Tussen deze landen werd het recht om de scheep vaart uit te oefenen op de Nederland-Bel gische kanalen beheerst door art. 10 van het verdrag van 19 april 1839. Bij hettrac- taatvan 5 november 1842 werd bij art. 26 bepaald, dat de schepen die uit zee komen om zich door het kanaal naar België te be geven, en omgekeerd, niet onderworpen zullen zijn aan de betaling van enig recht onder welke naam ook. Art. 30 bepaalde dat loodsgelden niet geheven mogen wor den, indien van loodsen wier gebruik niet verplicht is geen gebruik wordt ge maakt. Bij hetzelfde tractaat werd de af watering geregeld. Geen afwateringen meer op het Nederlands kanaalgedeelte. Voortaan gebeurde dit via de van 1843 tot 1845 gegraven Westelijke en Oostelijke Rijkswaterleidingen. Het is misschien niet het interessantste deel van mijn verhaal, maar het is nodig nog enige overeenkomsten te vermelden. Bij de overeenkomst van 20 mei 1843 werd bepaald, dat het peil van het boven- pand op 4.40 m is gesteld boven de bovenslagdorpel der schutsluis te Sas van Gent en het verval van die sluis op 0.20 m. Ten gevolge van het toenemende verkeer maakte men van Belgische zijde de wens kenbaar om het kanaal voor schepen van grotere afmetingen bevaarbaar te maken. Opnieuw werd een internationale com missie benoemd om een „daartoe strek kende" overeenkomst te ontwerpen. Op 31 oktober 1879 werden bij overeenkomst verschillende verbeteringen vastgesteld. Beoosten Sas van Gent zal een nieuwe arm aangelegd worden waarin een schut sluis van 12 m wijdte en 110 m nuttige lengte. De over de nieuwe kanaalarm te bouwen draaiburg verkrijgt 17 m wijdte. In 1880 werden de definitieve ontwerpen gemaakt, in 1881 de terreinen aangekocht en in 1882-1885 de werken uitgevoerd. De verbreding en verdieping van het ka naal strekte zich uit van de Belgische grens tot Sluiskil 9 km lang. Voor wie van cijfers houdt nog de volgende gegevens: de werken vorderden een grondverzet van 900.000mHet aangekochte terrein be sloeg een oppervlakte van 29 ha., terwijl bovendien 13 ha rijkseigendom ten behoeve der werken werd ingenomen. De uitvoering kostte 71.277.500. De nieuwe schutsluis werd 1 september 1885 voor de scheepvaart opengesteld. Het is nodig hier op het illustratiemateriaal te wijzen, omdat het meer betekent dan alleen nieuw materieel. De excavators" uit het tijdschrift „Engineering" laten ons voor die tijd monsterachtige apparaten zien. De foto's van de werkzaamheden aan de schutsluis te Sas van Gent 1882-1884 geven een indruk van de ver anderde wijze van werken. Waren er bij de werken aan het kanaal door Walcheren rond 1870 op het toppunt van bedrijvig heid 10.000 arbeiders betrokken, dit aan tal zal dalen als gevolg van het gebruik van locomobielen en andere mechanische hulpmiddelen. Honderd jaar geleden be gon men ook op uitgebreide schaal beton toe te passen. Men begon electrisch licht te gebruiken dat 's nachts doorwerken mogelijk maakte. Nogmaals enige cijfers waaruit de ont wikkeling der zeevaart op Gent blijkt mo gelijk gemaakt door de nieuwe werken. 1884:1598 zeeschepen met 1.363.621 m3 inhoud 1889:1770 zeeschepen met 2.223.478 M3 inhoud Verbetering aan de schutsluis te Sas van Gent, de sluisput op 13-1-1883 fCollectie Ze/andia lllustraial

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1977 | | pagina 6