gent-terneuzen, terneuzen-gent 75 Verbetering aan de schutsluis te Sas van Gent, aanzicht van het „bovenfront" op 29-4-1884. I Collectie Zelandia lllustratal 1894:1874 zeeschepen met 3.946.707 m3 inhoud Toch was België nog niet tevreden. De Westsluis te Terneuzen leverde bezwaren alsmede de moeilijke bocht tussen de beide draaibruggen te Sluiskil, de een voor gewoon verkeer, de andere in de spoor weg Gent-Terneuzen. overeenkomst Mijn verhaal dreigt eentonig te worden. Weer was een internationale commissie nodig, ingesteld in 1891, die tot de over eenkomst van 29 juni 1895 leidde. Nieuwe werken: 1. het bouwen van een schutsluis bewesten Terneuzen met voorhaven naar de Schelde en een verbinding met het be staande kanaal: 2. nieuwe kanaalarm te Sas van Gent; 3. bouw van draaibruggen; 4. verdiepen en verruimen van het kanaal; 5. verbetering van de doorsnijding van het kanaal te Sluiskil met de spoorweg Gent-Terneuzen. Voorts is bepaald dat de Axelsche Vlakte, zijnde een bij de aanleg van het kanaal ingesloten en met het ka naal in vrije gemeenschap gebleven ge deelte van de Braakman zal worden be dijkt èn dat het kanaal tussen Gent en Terneuzen na de uitvoering der werken slechts een pand zal vormen, waarvan het peil is vastgesteld op 6.55 m boven de slagdorpels der bestaande Oostsluis te Sas van Gent en dat de sluisdeuren te Sas van Gent in de regel open zullen blijven. Rond 1900 verschijnen er prentbriefkaar ten van het kanaal. Het „Zicht op Sas van Gent", 1904 gestempeld, geeft een sleep boot op de voorgrond. Het onderschrift begint aldus: „Beste N. Hierbij een gezicht op Sas van den kant van Selzaete. Waar de vlag uitsteekt is mijn kantoor. Ik wou dat het een week vroeger was, dan had den we het nog voor den boeg". De kaart van het gehucht ontstaan bij de sluis aan het kil vermeldt Kanaalzichtmet „Mijne groete uit Sluiskil". Er zijn enkel blauwachtige kaarten van Terneuzen, ge- druk bij de Electrische Drukkerij M. de Jonge, Terneuzen, die de Westsluis in beeld en een overzicht van het kanaal ge ven, gedateerd 1901 en 1903. Een kaart van begin 1900 van uitgeverij A. van Overbeeke, Terneuzen, laat stoom schepen in het ijs zien. Een gezicht op brug en cokesfabriek te Sluiskil geeft een beeld van de jaren twintig. Intussen was gebleken, dat de in 1895 overeengekomen verbeteringen nog niet voldoende waren. Opnieuw onderhande lingen, die leidden tot de overeenkomst van 1902. De nieuwe sluizen te Terneuzen en Sas van Gent, waarvan de bediening was geëlectrificeerd weer een nieuwe fase in de waterbouw konden in 1908 in gebruik worden genomen. De officiële opening volgde 15 februari 1910 in tegen woordigheid van koningin Wilhelmina. Aan al die verbeteringen en uitbreidingen is behalve de voortgang van de techniek ook de ontwikkeling van de scheepvaart en daarmee in verband de expansie van de industrie in de kanaalstreek, af te lezen. Het leek in 1910 iets bijzonders dat schepen tot maximaal 10.000 ton in Ter neuzen konden worden geschut. schok De historicus, die de ontwikkeling tussen Terneuzen en Sas van Gent en vandaar naar Gent, bekijkt, moet in de archieven duiken om met een zekere schok te con stateren dat in 1835 aan D. Verschaffel vergunning werd verleend de watermolen te Sas van Gent in werking te brengen. Men staat hiermee als het ware aan de be- Opname (29-4-1884) van de verbetering van de schutsluis te Sas van Gent Collectie Zelandia lllustratal

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1977 | | pagina 7