gent-terneuzen, terneuzen-gent
75
Verbetering aan de schutsluis te Sas van Gent, aanzicht van het „bovenfront" op 29-4-1884.
I Collectie Zelandia lllustratal
1894:1874 zeeschepen met
3.946.707 m3 inhoud
Toch was België nog niet tevreden. De
Westsluis te Terneuzen leverde bezwaren
alsmede de moeilijke bocht tussen de
beide draaibruggen te Sluiskil, de een voor
gewoon verkeer, de andere in de spoor
weg Gent-Terneuzen.
overeenkomst
Mijn verhaal dreigt eentonig te worden.
Weer was een internationale commissie
nodig, ingesteld in 1891, die tot de over
eenkomst van 29 juni 1895 leidde. Nieuwe
werken: 1. het bouwen van een schutsluis
bewesten Terneuzen met voorhaven naar
de Schelde en een verbinding met het be
staande kanaal: 2. nieuwe kanaalarm te
Sas van Gent; 3. bouw van draaibruggen;
4. verdiepen en verruimen van het kanaal;
5. verbetering van de doorsnijding van het
kanaal te Sluiskil met de spoorweg
Gent-Terneuzen. Voorts is bepaald dat de
Axelsche Vlakte, zijnde een bij de aanleg
van het kanaal ingesloten en met het ka
naal in vrije gemeenschap gebleven ge
deelte van de Braakman zal worden be
dijkt èn dat het kanaal tussen Gent en
Terneuzen na de uitvoering der werken
slechts een pand zal vormen, waarvan het
peil is vastgesteld op 6.55 m boven de
slagdorpels der bestaande Oostsluis te
Sas van Gent en dat de sluisdeuren te Sas
van Gent in de regel open zullen blijven.
Rond 1900 verschijnen er prentbriefkaar
ten van het kanaal. Het „Zicht op Sas van
Gent", 1904 gestempeld, geeft een sleep
boot op de voorgrond. Het onderschrift
begint aldus: „Beste N. Hierbij een gezicht
op Sas van den kant van Selzaete. Waar
de vlag uitsteekt is mijn kantoor. Ik wou
dat het een week vroeger was, dan had
den we het nog voor den boeg". De kaart
van het gehucht ontstaan bij de sluis aan
het kil vermeldt Kanaalzichtmet
„Mijne groete uit Sluiskil". Er zijn enkel
blauwachtige kaarten van Terneuzen, ge-
druk bij de Electrische Drukkerij M. de
Jonge, Terneuzen, die de Westsluis in
beeld en een overzicht van het kanaal ge
ven, gedateerd 1901 en 1903. Een kaart
van begin 1900 van uitgeverij A. van
Overbeeke, Terneuzen, laat stoom
schepen in het ijs zien. Een gezicht op
brug en cokesfabriek te Sluiskil geeft een
beeld van de jaren twintig.
Intussen was gebleken, dat de in 1895
overeengekomen verbeteringen nog niet
voldoende waren. Opnieuw onderhande
lingen, die leidden tot de overeenkomst
van 1902. De nieuwe sluizen te Terneuzen
en Sas van Gent, waarvan de bediening
was geëlectrificeerd weer een nieuwe
fase in de waterbouw konden in 1908
in gebruik worden genomen. De officiële
opening volgde 15 februari 1910 in tegen
woordigheid van koningin Wilhelmina.
Aan al die verbeteringen en uitbreidingen
is behalve de voortgang van de techniek
ook de ontwikkeling van de scheepvaart
en daarmee in verband de expansie van de
industrie in de kanaalstreek, af te lezen.
Het leek in 1910 iets bijzonders dat
schepen tot maximaal 10.000 ton in Ter
neuzen konden worden geschut.
schok
De historicus, die de ontwikkeling tussen
Terneuzen en Sas van Gent en vandaar
naar Gent, bekijkt, moet in de archieven
duiken om met een zekere schok te con
stateren dat in 1835 aan D. Verschaffel
vergunning werd verleend de watermolen
te Sas van Gent in werking te brengen.
Men staat hiermee als het ware aan de be-
Opname (29-4-1884) van de verbetering van de schutsluis te Sas van Gent
Collectie Zelandia lllustratal