gent-terneuzen, terneuzen-gent
76
Stoomschepen in 't ijs op het
kanaal te Ziern.euz.en
den bij de sluisdeuren luchtbellenscher-
men aangebracht. Al doende werd de
vastgestelde bodemdiepte van het kanaal
van 12.50 tot 13.50 m gebracht. Ertstan
kers van 60.000 70.000 ton konden dan
het hoogoven- en staalbedrijf Sidmar in
Zelzate bereiken. Eind 1968, op 19 decem
ber, verrichtten koning Boudewijn en
koningin Juliana de opening van het totaal
vernieuwde kanaal.
symbolen
Met koning Boudewijn en koningin Julia
na keren wij terug naar koning Willem I,
die in de jaren van het ontstaan van het
kanaal Terneuzen-Sas van Gent en de ver
breding van het gedeelte Sas van
Gent-Gent over beide landen regeerde.
Om Romein te citeren: „Aan beiden ten
goede kwamen 's konings intensieve be
moeiingen met het verkeer. De kaars
rechte kanalen, die hij, bij het dozijn, in
ginperiode van de tegenwoordige gi
ganten. De industriële ontwikkeling schiep
opnieuw behoefte aan een breder en
dieper kanaal en grotere sluizen. In de ja
ren dertig was het kanaal opnieuw onder
werp van internationale bespreking. Het
overleg resulteerde uiteindelijk in de
Nederlands-Belgische conventie van 20
juni 1960. Wat nu tot stand werd gebracht
was de grootste ingreep sinds het ont
staan in de jaren 1825-1827. Alleen al in
Sluiskil vielen ruim 100 woningen in het
kanaaltracé. Het grondverzet bedroeg
thans 25.000.000 m In de jaren 1961-
1968 vond tevens de verbreding van het
Belgische gedeelte plaats evenals het
nieuwe sluizencomplex te Terneuzen. Om
het zoutgehalte in de hand te houden wer-
Westsluis. Groet uit Ter Neuzen.
Noord en Zuid liet graven het Voornse
zelfs grotendeels op eigen kosten de
nieuwe straatwegen, die hij bij tientallen
Het aanleggen en vooral in '39, de ijzeren
spoor tussen Amsterdam en Haarlem en
zijn plan tot drooglegging van het Haar
lemmermeer zijn a/s het symbool van zijn
moderne geest, die nog wat onwennig viel
in het land, dat voor het overgrote deel
met zijn hart nog aan de krommende ring
vaarten om de polders, aan de slingerende
landwegen, aan de postkoets en de dili
gence hing".
In die tijd hield men van symbolen. Ter
gelegenheid van de opening van het ka
naal, op 18 november 1827, werden twee