beeldende kunst in West-Vlaanderen 127
én het resultaat blijken een soms erg
bizar mengsel van goede smaak, ver
zamelwoede, filantropie, spekulatie,
image-policy" en snobisme. Als er
bovendien bereidheid bij komt om
een breder publiek erbij te betrekken
mag men al van geluk spreken.
In West-Vlaanderen is de waardering voor
een verzameling als deze van Gustave Van
Geluwe meer dan platonisch geweest. Hij
zelf was geruime tijd lid van de provinciale
museumcommissie, en na zijn afsterven in
1963 genoot de Provincie een zekere voor
keur bij de partiële verkoop van zijn kunst
bezit. De toen gekochte schilderijen heb
ben de kern gevormd van het gepland
museum voor moderne kunst, dat mo
menteel voorlopig gehuisvest is in de La
kenhalle te leper in afwachting dat een ei
gen gebouw kan opgetrokken worden.
Natuurlijk bestaat er een hemelsbreed ver
schil tussen een partikuliere verzameling
waarmede de eigenaar zich schitterend
mag vergissen, en deze van een officieel
museum. Daarom werd van bij de aan
vang een keuzecommissie samengesteld,
maar dat ook deze fouten maakt, vooral
naar de mening van gepasseerde kunste
naars, is niet te vermijden.
Elders
Ondertussen zijn hier twee andere steden
uit West-Vlaanderen genoemd: leper en
Kortrijk, en dat is maar goed ook, omdat
men anderszins kan denken dat aktuele
kunst buiten de zomerse driehoek Brugge-
Knokke/Heist-Oostende terra incogni
ta" zou zijn gebleven. Laatstgenoemde
drie steden hebben zoals aangestipt bij
zonder georganiseerde inspanningen op
gebracht, en de plaatselijke bevolking
heeft daarvan als eerste kunnen profite
ren. Of zij dit inderdaad ook gedaan heeft,
kan nochtans ernstig worden betwijfeld.
Nog onlangs zijn te Oostende klachten
gehoord over de onverschilligheid van de
Oostendenaar voor het gerestaureerde
huis van James Ensor in de Vlaanderen-
straat. Dus bleef het probleem van de be
geleiding onverminderd gesteld. Men on
dervindt dit ook te leper, terwijl de inplan
ting van de universiteit te Kortrijk voorals
nog weinig prent slaat op wat daar met
beeldende kunst gebeurt. Ook elders in de
provincie is met exposities en kunstgalerij
en, de jongste tien jaren, een en ander ge
beurd. Zij hebben op hun manier baat ge
vonden bij de hoge ekonomische konjunk-
tuur. Toch is dat bedrijf van nature erg permeke,
kwetsbaar, vooral zodra het tegen de Leonie, 1934