de werkende jongere aankondiging van de invoering van de 2-daagse partiële leerplicht voor 15-jari- gen per 01-08'74. Een samenwerkingsproject voor vorming en opleiding, in eerste aanleg bedoeld voor deze categorie, werd voorbereid, aangevraagd en goedgekeurd. Het werd gehuisvest in het gebouw van de streek school te Middelburg. Voor het cursusjaar 1975/76 werd het project voorbereid voor een opvang voor alle 16-jarigen, die m.i.v. dat cursusjaar 2 dagen leerplichtig zouden zijn. Ook werd een dependance in Goes overwogen. Dit stuitte op erg veel verzet op directie- en lerarenniveau in de streekschool. Deze zagen hun moeizame en tijdsintensieve opbouw van practicumlokalen nog eens herhaald in Goes. Zij zagen belangrijke voordelen van het b.b.o. door decentrali satie weer teloorgaan. Inmiddels was de beleidsnota 'Naar het participatie-onderwijs' verschenen. Hierin werd doorgeborduurd op de nota Grosheide/Roolvink en het rapport Lievegoed. In de Nota werd sterk de integratie tussen vormingswerk en beroepsbeleidend on derwijs bepleit. Eén en ander diendete geschieden in een strak negenjarenplan en middels een progessief en regressief faciliteitenbeleid (in het veld ook wel genoemd 'de-wie- zoet-is-krijgt-lekkers-theorie'. In hoofdstuk VI (de regionalisering) wer den Instituten voor vorming en opleiding en z.g. dienstencentra aangekondigd. De I.V.E.O.'s, waarin ook het levensbe schouwelijke aspect een rol kan spelen m.b.t. de oprichting moeten volgens de nota niet te groot zijn, daarze geografisch en psychologisch dicht bij de cursist die nen te komen. Er is plaats voor de per soonlijke en maatschappelijke begelei ding, beroepenoriëntatie en niet te dure opleidingen. In het dienstencentrum moeten komen: - opleidingen, die gecombineerd moe ten worden, vanwege hun specialis tisch karakter of te duur zijn vanwege hun outillage; - een aantal specialisten (curriculu montwikkeling), organisatie-ontwik keling, beroepenkeuze, beroepenkeu- zevoorlichting, e.d.; - specifieke diensten, juridisch, medisch en sociologisch; - centrale administratie; - centrale bibliotheek, documentatie, mediatheek, sportaccommodatie. De volgende factoren waren voor de streekschool 'Zeeland' en het inmiddels Interlevensbeschouwelijk geheten Vor mingsinstituut in Midden- en Noord- Zeeland aanleiding om hun Samen werkingsproject voor vorming en oplei ding niet te groot te laten groeien: - de voorkeur van de gedetacheerde le raren en vormingsleiders; - de uitgangspunten in de beleidsnota 'Naar het participatie-onderwijs', waarin niet de snelle afbouw- op- bouwstrategie, maar het geleidelijk gestimuleerde groeimodel werd ge propageerd; - de aangekondigde temporisering van de uitbreiding van de leerplicht. De rijksoverheid gaf zelf aan, dat het on derwijs naar de deelnemer (Goes) bren gen niet te veel mocht kosten. Een aan vraag van plm. 40.000,- voor een oplei ding t.b.v. verkoopster aldaar werd reso luut afgewezen. Op het eind van het 2e cursusjaar van het Samenwerkingsproject gaven m.n. de le raren uit de streekschool aan, dat de voorgestane programmatische integratie tussen elementen uit het vormingswerk en het op het beroep gerichte gedeelte van het b.b.o. nogal wat beperktheden te zien gaf. Eén en ander werd in de loop van het derde cursusjaar bevestigd. Hoewel de samenwerking in het cur susjaar 1977/1978 wordt voortgezet, is voor andere prioriteiten en een mindere zelfstandige structuur van het Samen werkingsproject gekozen. Samenwerking op provinciaal niveau Sedert 1970 fungeert in Zeeland de door het provinciaal bestuur ingestelde Pro vinciale Onderwijscommissie. Eén van de werkgroepen uit deze com missie is de werkgroep Vervolgonderwijs Werkende Jongeren. Tot de leden behoren vertegenwoordi gers van o.m. het vormingswerk voor jeugdigen, het lager beroepsonderwijs, de werknemers- en werkgeversorganisa ties, het beroepsbegeleidend onderwijs. Er zijn 2 subwerkgroepen 'partiële leerplicht'. Eén voor Zeeuwsch-Vlaande- ren en één voor Noord- en Midden-Zee land. De werkgroepen zijn samengesteld uit mensen op 'werkniveau'. Deze werkgroep heeft een gefaseerd plan opgesteld m.b.t. samenwerking op het niveau van: - voorlichting aan potentiële leerlingen; - voorregistratie; - registratie; - gezamenlijk programma-aanbod; - overleg over een spreidingsplan, als bedoeld in de beleidsnota 'Naar het Participatieonderwijs'. Betrokkenen hierin zijn: - Streekschool "Zeeland'te Middelburg; - Samenwerkingsproject te Middelburg; - Interlevensbeschouwelijk Vormingsin stituut; - Reformatorisch Vormingsinstituut; - Zeeuwse Avondscholengemeen schap; - Ambachtsschool te Goes; - De Vakschool te Goes; - Regionaal Orgaan voor het Leerling wezen in Zeeland; - Levensschool/Vormingsinstituut in Zeeuwsch-Vlaanderen; - L.T.S. te Terneuzen; - Chr. Technische School te Axel; - R-K Technische School te Hulst; - Huishoudschool 'Het Molenkwartier' te Axel; - Avondscholengemeenschap te Ter- neuzen. Nieuwe ontwikkelingen Op dit moment zijn een groot aantal ont wikkelingen gaande, die alle betrekking hebben op de leeftijdscategorie van 16- 18-jarigen, waarop de in dit artikel ge noemde instituten zich uitsluitend often dele op richten. Wellicht is het goed aan te geven, dat de vormingsinstituten en levensscholen zich vanuit de op hun van toepassing zijnde wettelijke regels zich uitsluitend richten op de categorie 16-18-jarigen en in de praktijk op de 16-jarige partieel leerplich tigen, alsmede op bijzondere groepen, zoals deelnemers uit de sociale werk plaatsen. Het b.b.o./leerlingwezen richt zich op zo wel leerplichtigen, niet meer leerplich tigen en anderen. Plm. 14% van het leer lingenbestand van de streekschool is partieel leerplichtig. Naast cursussen in het kader van de wet op het leerlingwezen, verzorgt zij z.g. schakelcursussen voor werklozen en cur sussen bijzondere doeleinden. Ontwikke lingen die meespelen m.b.t. de groepe ring van de 16-18-jarigen zijn: de discussie over het voortgezet tech nisch onderwijs en de locatie daarvan; de verbreding van het m.b.o.; de herstructurering m.h.no./m.s.p.o.; de vakscholen (IJmond, Hengelo);

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1978 | | pagina 15