naar een open school 21 Het voor een deelnemer maxiaal be reikbare niveau is de overgang van de tweede naar de derde klas mavo (of over gang eerste naar tweede klas avond mavo). Geprobeerd wordt de leerinhou den hiervan zoveel mogelijk te koppelen aan de onderwerpen van de verschillende thema's. Om de integratie van vorming en onderwijs te stimuleren wordt de VISO ondersteund door een adviesgroep, be staande uit vormingswerkers en docen ten. Bezigheidsbepaalde programma's Deze willen vooral tegemoet komen aan wat de deelnemer/ster voelt als een edu catieve behoefte vanuit zijn eigen bezig zijn: thuis, in de buurt en in de arbeids verhouding. Deze programma'szullen, zo mogelijk, in directe samenspraak met de deelnemers en met scholen, instellingen e.d. in de regio ontwikkeld worden. Naast deze onderdelen worden nog en kele programma's ontwikkeld, die niet di rect in het bovenstaande overzicht op te nemen zijn. Voorlopig de belangrijkste daarvan is het programma "Leren, hoe doe je dat". Met de ontwikkeling hiervan is een begin gemaakt omdat verwacht mag worden dat bij veel deelnemers de vaardigheid 'leren leren" een nieuwe im puls zal dienen te krijgen. Bij dit pro gramma wordt naast schriftelijk mate riaal ookgebruikgemaakt van de radio en de tv. De betekenis van dit proefproject voor Zeeland De titel van deze paragraaf heeft een duidelijke pretentie. Het is echter de vraag of dat in het onderstaande waar gemaakt wordt. Wie op dit moment, nu de proef pas kort van start is gegaan, probeert te schetsen wat de betekenis daarvan is, ontkomt niet aan koffiedik kijken. Toch wordt gepoogd een aantal mogelijke ge volgen en/of resultaten van de proef te schetsen. Het geven van waarde-oorde- len ten aanzien hiervan wordt bewust gemeden. Betekenis voor de deelnemer Verwacht mag worden dat deelnemers nadat ze zo'n twee jaar aan het project hebben deelgenomen "maatschappelijk weerbaarder" geworden zijn. Tenslotte is dat een van de belangrijkste doelstellin gen van de proef. Maar wat betekent dat maatschappelijk weerbaarder dan. Voor de een kan het betekenen dat hij wegen gevonden heeft om problemen aan te pakken, en daarmee samenhangende za ken uit te zoeken. Een ander is in staat betere verslagen te maken (ze is nu b.v. secretaresse van de oudercommissie). Anderen durven voortaan in een grotere groep hun mening te geven. Een werk nemer/ster wordt na afloop lid van de ondernemingsraad; op de Open School heeft hij geleerd ook wat moeilijker stuk ken te lezen en te begrijpen. Weer een ander heeft door de Open School meer zicht gekregen op zijn mogelijkheden en leerwensen. Hij of zij gaat verder met de avondmavo om eventueel daarna nog een andere (be roepsopleiding te volgen. Weer anderen voelen zich safer in het geven van huis werkbegeleiding aan hun kinderen. Men heeft zijn/haar zelfvertrouwen ver groot omdat men nu beschikt over meer kennis en vaardigheden. Naast de betekenis die het deelnemen aan de Open School voor iedere deelne mer/deelneemster naar leerinhoud zal hebben, welke hier globaal zijn aangege ven, is ook de vorm van het Open School aanbod op zich van belang. Immers het is de bedoeling dat er uit eindelijk een educatief systeem ontstaat dat, na afloop van de leerplicht op ver schillende niveaus, voor iedereen, ge spreid naartijd en plaats, voorzieningen tot verder onderwijs en vorming biedt. (3). Een van de grote problemen welke in een kleinschalige provincie als Zeeland speelt is, dat er centraal wel een aantal educa tieve voorzieningen aanwezig zijn, maar dat het voor inwoners die niet vlak bij een centrum gemeente (in dit geval Goes) wonen, het heel moeilijk is om van deze voorzieningen gebruikte kunnen maken. Denken we b.v. maar aan de slechte ver bindingen van het openbaar vervoer. Naast deze geografische drempel kan er ook nog sprake zijn van een psychologi sche drempel om vanuit de eigen ver trouwde omgeving naar een andere plaats en omgeving te gaan om te gaan leren. Daarom is er van te voren een spreidingsplan gemaakt van de groepen deelnemers over de verschillende ge meenten van het proefproject. Dat bete kent dat het onderwijs hiermee zo dicht mogelijk naar de mensen is gebracht. Men kan de "lessen" in de eigen ge meente volgen. Hierdoor zullen mensen er gemakkelijker toe komen om van edu catieve voorzieningen gebruik te maken. Men studeert immers in de eigen ver trouwde omgeving met bekenden. Te vens kan de inhoud van het leerplan ook min of meer "vertaald" worden naar de eigen leefomgeving. Duidelijk valt te constateren dat het aan bod van de Open School voorziet in een behoefte. Mogen we maar 1 50 volwasse nen in dit regionale project toelaten; op dit moment hebben al een330tal mensen gereageerd op dit aanbod. Dit ondanks de nog bewust beperkt gehouden voorlich tingsactiviteiten. We zullen mensen teleur moeten stellen omdat ze niet bin nen het Open School project geplaatst kunnen worden. Toch hopen we dooreen goede inventarisatie van alle educatieve voorzieningen in de regio (en gedeeltelijk daarbuiten), met behulp van mensen uit de verschillende instellingen en organi saties en in gesprekken met de deelne mers/deelneemsters hen alsnog op mo gelijkheden te kunnen wijzen waar ze met hun leerwensen terecht kunnen. Ge poogd zal worden deze taak van infor- matieverstrekken gedurende de gehele proefperiode van de Open School te blijven verrichten. - De betekenis voor de Bevelanden Door het besluit van de gemeenten en de vertegenwoordigers van de educatieve infrastructuur begin 1576 om het proefproject te ondersteunen hebben de inwoners van de Bevelanden de moge lijkheid gekregen om vanaf een vroeg stadium de Open School-ontwikkeling met alle ups en downs te volgen, en waar mogelijk mee te sturen. Op korte termijn kan dit tot gevolg hebben, mede door de aanwezigheid van het project Vormings- en ontwikkelingswerk met volwassenen van de Goese Culturele Raad, dat hier eerder dan elders een samenhangend en samenwerkend geheel van educatieve voorzieningen voor volwassenen tot stand komt. Op langere termijn kan het betekenen dat de Open School-situatie hier eerder voltooid is dan elders. - De betekenis voor Zeeland Wat voorgaand over de betekenis van het project voor de Bevelanden geschetst is, geldt in zekere zin ook voor de hele pro vincie Zeeland. Omdat Zeeland, zeker wat betreft het aantal inwoners, een betrek kelijk kleine provincie is, waardoor de communicatiekanalen vaak sneller en opener werken dan in grotere provincies, kan de rest van Zeeland als het ware over

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1978 | | pagina 21