voortgezet onderwijs 7 aangrenzende regio ook buiten de pro vincie kan zijn gelegen; - voor het hoger beroepsonderwijs in dien dit type binnen de eigen of- over land of over water te bereiken - aan grenzende regio is gesitueerd, waarbij Walcheren en Zuid-Beveland als één regio, Midden-Zeeland, worden be schouwd. De provincie Zeeland kan in de volgende regio's worden verdeeld: Schouwen- Duiveland, Tholen en St. Philipsland, Walcheren (en gemeente Wissenkerke), Zuid-Beveland (en gemeente Kortgene), West- en Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen. Voorbeeld: voor Oost-Zeeuwsch-Vlaan- deren zijn m.b.o.-typen in West- Zeeuwsch-Vlaanderen binnen redelijke afstand gelegen en hbo-typen in West- Zeeuwsch-Vlaanderen en Midden-Zee land. De hier gehanteerde indeling van Zeeland komt globaal overeen met de re gionale indeling in schoolgebieden van het ministerie van o. en w. Met het bovenstaande zijn lang niet alle aspecten betreffende de vier genoemde sectoren van het voortgezet onderwijs behandeld. Avondonderwijs, open school, middenschool, de herstructure ring van het mhno en mspo zijn even zo vele belangrijke zaken die het voortgezet onderwijs betreffen. Voor de in dit artikel behandelde aspecten, namelijk het on derwijsvoorzieningenniveau in Zeeland enerzijds en de deelname en ontplooi ingskansen van jongeren anderzijds, is gekozen omdat zij een actuele, met name ookZeeuwse aangelegenheid zijn. Vooral nu meer jongeren langer deelnemen aan het onderwijs en in de onderwijsdoelstel lingen een steeds zwaarder accent wordt toegekend aan de persoonlijke ontplooi ing van de leerlingen. Om hieraan tege- moette kunnen komen, is een verbreding en verdieping van de onderwijsvoorzie ningen noodzakelijk. De deelname aan het voortgezet on derwijs in Zeeland Het regionaal onderzoek voortgezet on derwijs over het schooljaar 1973/'74 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) verschaft belangrijke gegevens voor het vinden van antwoorden op de in de inleiding gestelde vragen over om vang, samenstelling en geografische oriëntering van de deelname aan het voortgezet onderwijs. Uit dit onderzoek is per gemeente te achterhalen welk type van onderwijs de jongeren volgen en in welke gemeente. Deze gegevens van het CBS hebben voor wat betreft het alge meen voortgezet onderwijs en het lager beroepsonderwijs, betrekking op het tweede leerjaar. Voor de hieronder opge nomen conclusies maakt dit overigens geen verschil, zo is uit onderzoek geble ken. In de onderstaande tabel zijn per onder wijssector de uitkomsten van de deel name in alle Zeeuwse gemeenten getota liseerd en vergeleken met Nederland. In dit overzicht is de absolute deelname uit gedrukt in een percentage van een rele vante leeftijdscategorie. Bij het analyseren van de cijfers zal de deelname in Zeeland of per regio in Zee land steeds worden vergeleken met Ne derland, ervan uitgaand dat het gemid delde landelijke deelnamecijfer de voor keur weergeeft van de Nederlandse en ook de Zeeuwse jongeren. Op grond van de uitkomst van een enquête in 1972 on der Zeeuwse havo-scholieren naar hun voorkeur voor de verschillende typen ho ger beroepsonderwijs (hbo), mag deze veronderstelling, in ieder geval voor het hbo, reëel worden geacht. De relatief beperkte diversiteit heeft de deelneming in Zeeland kennelijk niet ongunstig beïnvloed. De totale relatieve deelname ligt iets boven het landelijk cijfer. Gezien de geo grafische spreiding van de onder- wijstypen in de vier sectoren van het voortgezet onderwijs in Zeeland, zou men verwachten dat de belangstel ling voor het algemeen voortgezet onderwijs (avo) gunstig en de deel name aan het beroepsonderwijs minder gunstig afsteekt in vergelij king met Nederland. Uit de tabel blijkt dat het betrekkelijk ruim ge spreide avo onder en het minder ge differentieerde beroepsonderwijs boven de landelijke cijfers ligt. Alleen LAGER BEROEPS ONDERWIJS

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1978 | | pagina 7