voortgezet onderwijs 9 Zeeuwse hbo-deelname bezoekt maar liefst 40% een school buiten Zeeland. Tenslotte kan worden opgemerkt dat de uitkomsten van eenzelfde onder zoek van het CBS in 1969/'70 tot de zelfde conclusies leiden. Het onderwijsvoorzieningenni veau en de ontplooiingskansen van de jongeren De beperkte differentiatie van het be roepsonderwijs in Zeeland komt dus duidelijk tot uiting in de spreiding van de deelname over de ver schillende typen onderwijs. Het is moeilijk te kwantificeren in hoeverre dit nadelig voor de jongeren werkt. Stellig maakt dit de positie van de Zeeuwse jongeren kwetsbaar. In de eerste plaats omdat in sommige ge vallen jongeren een schooltype moeten volgen dat niet hun voorkeur heeft. In de tweede plaats ontmoeten deze jongeren, afhankelijk van de ar beidsmarktstructuur, een grotere concurrentie van gelijkgediplo- meerden dan elders. Een ander as pect hiervan is dat het bedrijfsleven en de overheid (de 'vragers' op de arbeidsmarkt) uit een minder ge schakeerd aanbod van opgeleidenen kunnen recruteren. De indruk bestaat dat met name in de behoefte aan ka der voor de nieuwe industriële vesti gingen onvoldoende vanuit Zeeland zelf kan worden voorzien. Voorts moet het kostenaspect worden ge noemd. Leerlingen die niet binnen redelijke afstand het gewenste on- derwijstype kunnen volgen en dit el ders doen, worden met hogere stu diekosten (reis- en/of verblijfkosten) geconfronteerd dan leerlingen die dit wel kunnen. Een vergoeding voor deze extra kosten, bijvoorbeeld van overheidswege, wordt niet verstrekt. Ook in het stelsel van studiefinancie ring is de af te leggen afstand van de woongemeente naar de school gemeente geen expliciete maatstaf. Tenslotte kan nog worden genoemd de invloed van het dagelijks heen en weer reizen op de leerprestaties en op de sociale contacten in de woon- en leefomgeving. Bij het toenemen van de afstand is een positief effect hierop niet te verwachten. ■Studeren buiten de eigen regio heeft ook positieve aspecten, bijvoorbeeld de eerdere zelfstandigheid die dit vraagt. Het lijkt mij echter toe dat de positieve aspecten niet tegen de ne gatieve opwegen. Samenvattend kan dan worden geconcludeerd dat: de ontplooiingskansen van jongeren minder zijn in een gebied met een beperkte differentiatie van de on derwijsvoorzieningen dan in een ge bied waar het voorzieningenpakket ruimer is gedifferentieerd. De noodzaak van uitbreiding van het onderwijspakket in Zeeland wordt klemmender nu de ontwikkeling van de deelname aan de Zeeuwse scho len voor mbo en hbo blijkt achter te blijven bij de gemiddelde landelijke groei van de deelname. Voorts wijzen de prognoses van de belang stelling in de komende jaren erop dat, in geval geen uitbreiding meer mocht plaatsvinden, er steeds meer jongeren buiten Zeeland zullen gaan studeren. Perspectieven voor verbreding van de onderwijsvoorzieningen in Zeeland In welke richting is nu een verdere differentiatie van het onderwijs in Zeeland gewenst en wat zijn de mo gelijkheden en voorwaarden voor realisering van de wensen? Dit zal hieronder per sector worden aange geven: Algemeen voortgezet onderwijs Zoals al is opgemerkt is de spreiding van de verschillende typen avo vol doende. In alle regio's is het gewen ste type op redelijke afstand te berei ken. Waar uitbreiding wordt ver langd, betreft het een school van een andere levensbeschouwelijke rich ting dan de, op beperkte afstand, al bestaande. De kansen op toewijzing van aanvragen om een nieuwe school te vestigen moeten gering worden geacht. H00ER BEROEPS ONDEREJTOS

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1978 | | pagina 9