ZEEUWS TIJDSCHRIFT
JAARGANG 28
nummer 6 -1978
25 JAAR HERVERKAVELING
NOODGEBIEDEN
Op 25 augustus jl. vond te Goes in interne
Landinrichtings of Cultuurtechnische
Kring, hoe men het- noemen wil, een
„zilveren" herdenkingsbijeenkomst plaats
naar aanleiding van de start in 1953 na de
ramp van wat later in de Zeeuwse volks
mond gemeen goed werd onder de naam:
,,de verkaevelienge". Trouwens die naam
was al algemeen bekend vanwege het
ruimtelijk en agrarisch herstel in Walche
ren na 1944/45. Liefst een 250 oud-wer
kers (en -sters), thans verspreid over ge
heel Nederland, waren verenigd om nog
eens de balans te horen opmaken van hun
inzet destijds, terwijl 's middags drie bus
sen Schouwen-Duiveland, twee Tholen
en één bus Zuid-Beveland „deden".
Ir. J. Post van de landelijke Directie
Landinrichting, verwelkomde de reünisten
en memoreerde de zovelen die er niet
meer zijn. Hij schetste vervolgens de her
verkaveling in vier karakteristieken: team
geest, improvisatie, betrokkenheid en
modelstaan voor de rest van het land.
Eenzelfde modelfunctie had tevoren de
herverkaveling Walcheren ingenomen,
doch in de rampgebieden kon na 1953 op
grote schaal de uitvoering van „land-
bouwherstel" ter hand worden genomen,
ook via de nieuwe organisatievorm van de
agrarische sub-commissies per gebied en
deze dan weer gedecentraliseerd en lokaal
werkende.
De saamhorigheid gebreid aan de team
geest heeft het werk van de Herverkave
lingscommissie Zeeland in de samenwer
king met bestuurlijke organen als het Pro
vinciaal Bestuur, de Gemeenten, de Wa
terschappen en voorts het Kadaster, het
Staatsbosbeheer, de Cultuurtechnische
Dienst geoptimaliseerd. Er werd snel ge
werkt wat deze agrarische gebieden en
zijn bewoners ten goede is gekomen. In
1960 was Waarde gereed, in 1963 Schou
wen-Duiveland, in 1964 tenslotte Tholen
en de Zak van Zuid-beveland. Daarna is de
overgrote meerderheid der medewerkers
ir M. A. Geuze
over de rest van Nederland uitgezwermd
om flexibel op adequate problemen aldaar
in te spelen, zij het dan met minder ruim
te. Immers de gewone ruilverkavelings
wetgeving bood minder bewegingsvrij
heid dan de herverkavelingswetgeving.
De ervaringen in Zeeland hebben overal
hun sporen achtergelaten. Het model-
staan is uitgekristalliseerd in wetsontwer
pen als die voor de inrichting van Midden-
Delfland en de Groningse en Drentse
Veenkoloniën.
Dijkgraaf Geluk van Schouwen begon
zijn beschouwing over „Beheer en onder
houd waterlopen en kunstwerken" met
een citaat uit de Zierikzeese Nieuwsbode
van vóór 25 jaar: „De Zweedse kampeer
wagen die onlangs aan de burgemeester
werd geschonken heeft een bestemming
gekregen. Ze wordt ter beschikking ge
steld van landbouwherstel, dat hier een
bureau heeft gevestigd, waar de plannen
voor herverkaveling zullen worden uitge
werkt."
Scharendijke (Schouwen), situatie 1956 en 1973.
Dreef naar boerderij „De Hoge Meet", door boer zelf beplant.