u©;,. 25 jaar herverkaveling noodgebieden 207 ingrijpender gebleken dan men zich in de vijftiger jaren ooit had kunnen voorstellen. Men kan geen eindcijfer of waarderings cijfers objectief voor 25 jaar herverkave ling produceren. Men kan echter o.i. niet zeggen dat de herverkaveling bedorven heeft; het bederf was de watersnood! Het enthousiasme reeds vele jaren geleden na een excursie van Het Zeeuws Landschap op Tholen over wat men zag en consta teerde was groot. De belevingswaarde bij die deelnemers was blijkbaar groot. Doch voor het overgrote door de ramp getroffen agrarische deel, voor de mensen uit de herverkavelingen en Waarde en de Zak van Zuid-Beveland, op Schouwen-Duive- land en Tholen ging het om de leefwaar- de. En al moet iedere overlevende die voor zichzelf invullen, de voorwaarden voor een beter bestaan, een beter leven heeft de herverkaveling geschapen, aan die voorwaarden is ver voldaan. Mr. A. J. van der Weel, de nestor en eertijds leider van het herverkavelingswerk op Walcheren en opvolgende rampgebie den zeide zich, na verloop van al die jaren, te gevoelen als een oud cavalleriepaard, dat weer van stal gehaald was en dat, bij het horen van de regimentsmuziek de leden strekte en blij de oude bekende klanken begroette. Hij stelde de vragen of wij nu met vol doening konden terugzien op wat wij tot stand gebracht hadden of dat er spijt moest zijn over wat wij verzuimden of verkeerd hadden gedaan om de schaal naar de andere kant te doen overslaan? Hij refereerde daarbij aan het recent (1977) verschenen rapport van de Provinciale Raad voor de Bedrijfsontwikkeling, dat reeds van veroudering van de landinrich ting op Walcheren gewaagt en een nieuwe aanpak ter zake vraagt. Van der Weel wees er in dit verband op dat des tijds toen de beslissingen moesten worden genomen waarin de verdere ontwikkelin gen der toekomst nog bezwaarlijk waren te overzien, de middelen, die ten dienste stonden voor direct vereiste oplossingen, tot bescheiden grenzen waren beperkt, de uitoefening van de bodemcultuur, water beheersing anders gericht waren dan nu, het verkeer een jaarlijks nog aan groeiend probleem bescheidener eisen stelden. Van de, nu bijkans onbegrijpelijke, eer- tijdse versnipperde bedrijfsgrootte, van de aloude situaties te groeien naar de in onze herverkavelingsjaren gestelde (minimale) normen was door de schaars (door vertrek naar de Noordoostpolder) vrijkomende grond, een zware opgaaf. Voor de agrarische bevolking was dit in het algemeen een zwaar besluit. Hij herinnerde eraan, hoe moeilijk het was voor de met hun grond verbonden boeren te verhuizen naar een andere omgeving, op maar enkele kilometers afstand van de oude gelegen, die vaak een andere wereld betekende! Veel is gevergd van de (veelal nog jon gere) ambtenaren, die in dit werk een „uitdaging" zagen. Veel is bereikt door de agrarische leden der commissies, die het vertrouwen van de streek hadden. Men moest zuinig zijn met de grond: als van mogelijke recreatiedoeleinden toen al sprake is geweest bij de te scheppen situaties, de wegen, moest dit op ver sluierde wijze worden aangevat. De wegen konden ook niet te breed wor den gemaakt: voor het passeren waren uitwijkplaatsen gespaard, die ook nu nog hun nut bewijzen. Is het wonder, dat bij de beslissing over de bestemming van het ontstane (door de dijkdoorbraak bij Veere) kreekgebied, een zodanig verschil van inzicht van de agra rische leden der commissie en de andere bleek, dat een stemming moest worden gehouden. Die, als resultaat gelijkheid van voor en tegen opleverde. En (een zeld zaamheid) het reglement moest worden tevoorschijn gehaald, waaruit volgde, dat de stem van de voorzitter in zo'n geval van staking der stemming de beslissing gaf. Ook Van der Weel ging op de landschaps factor in: Verandering in wat oud en vertrouwd was wordt vaak betreurd. Maar in Walcheren rijdt ook niet meer naar de donderdagse markt de witgekapte huifkar met baas en bazinne, die de mand met boter door bladeren bedekt naar de Botermarkt brengt! Het beeld van de Chevrolet of de Daf, ook die met de bazinne zelf achter het stuur, zijn ons evenzeer vertrouwd en lief geworden. Als tenminste de verkeers regels in acht worden genomen. En ook, al werd veel nieuw en anders en al zijn in het landschap minder meidoorns, zo herleven bij een rit 's avonds door het stille landschap op een onzer eilanden oude vertrouwde beelden en weten we dat dit Zeeuwse land het onze is gebleven dank zij de zorgen en de toewijding, waar aan door de reünisten van vandaag een groot deel is toegedragen. De bijdrage van mr. Van der Weel ge tuigde van een bezieling die dit zo speci fieke en enige herverkavelingswerk eigen is geweest en die deze dag voor de deel nemers tot een heel aparte belevenis maakte. .- v V V Y Y Y Y" v Y >1 EAl DE /ELAN DE. EEUW Q1 a E, U K w A T E R W. I'. VAX DE KAMER, TE MlIIIIKI.IIDUG. 7A, -tAJIAAAA,. A

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1978 | | pagina 6