1 jeugd en muziek 20 bestand ervaren wordt. Inhoudelijk, zo waren hun gevoelens, was Jeugd en Mu ziek buiten de aktualiteit van het wereld gebeuren, zoals dit zich in de kunsten manifesteerde, komen te staan. De steeds grotere woelingen in de wereld (het alles beïnvloedende Vietnamschandaal), de toenemende interne tegenstellingen, de oppositionele bewegingen (de jeugd stel de zich kritischer op, werd zelfstandiger in haar oordeel: Provo", ,,New Left", enz.), het wegvallen van zekerheden en vanzelfsprekendheden, dat alles werd voelbaar en zichtbaar in de uitingen van politiek geëngageerde kunstenaars. Door Jeugd en Muziek Zeeland ging een schok. Het eigentijds artistiek gebeuren riep in het bestuur interne spanningen op: vele diskussies, vertrek van bestuursle den. Een verjongd bestuur probeerde de reuk van scholierenclub uit Jeugd en Mu ziek te verdrijven. In zijn beleid profileerde zich een andere koers. Protestzangers werden uitgenodigd tot optredens in fa- briekskantines, in jongerencentra. In café's richtte men „vrije podia" in, waar dichters, zangers, beeldende kunstenaars hun visies op het wereldgebeuren konden geven. Aan de kant van andersdenkenden borrelden de eerste gevoelens van onge noegen over de nieuwe Jeugd en Muziek- beleidslijn naar boven. Jaren achtereen zouden met name de SGP-ers in de Mid delburgse gemeenteraad voor verlevendi ging van het Zeeuwse krantenieuws zor gen. In de jaren 1968/69 werd de nieuwe Jeugd en Muziekformule op groter schaal aan de praktijk getoetst. ,,Wij willen ruimer aan dacht schenken aan minder verduurzaam de, minder van het eigentijdse leven ge- isoleerde kunstuitingen die, naar wij ho pen, bij een breed, wat rijper jeugdig pu bliek belangstelling zullen wekken en tot diskussies zullen prikkelen", zo schrijft Jeugd en Muziek aan een subsidiërende overheid. Enkele jaren achtereen is de Middelburgse Schouwburg gevuld met jongeren onder wie velen het gebouw tot dan nimmer betraden. Zij hoorden en za gen bij het aktueel-kultureel gebeuren be trokken pop-, ballet-, theater- en jazzgroe- pen, lightshows. Jonge winnaars van de Gaudeamus-concoursen kregen in Mid delburg hun podiumkans. Het medium film werd ingeschakeld: Arrabal, Berto- lucci, Pasolini, Jansco, Bunuel, Robbe- Grillet, Frans Zwartjes, amerikaanse en ja- panse underground, de toen fel omstre den Vietnamfilm van Ivens. Het deelnemersbereik, de samenstel ling ervan was gedifferentieerder dan in het eerste decennium Jeugd en Muziek Zeeland werd in 1971 verruimd door de straat op te gaan met muzikanten, bewe- gings- en theatergroepen. Een „Koperen Ko", het van stal gehaalde draaiorgel „De Sater", fanfarekorpsen, straatzangers kompleet met doedelzak, beiaardiers zorg den voor een wat smeuïge lardering van het zomerse buitengebeuren. „Mass Mo ving Brussels" zal het jaar daarop intri geren met het „Human Incubation Pro ject" en brengt opschudding teweeg met de talloze malen herhaalde rose verfaf- beelding van de Venus van Milo op het hoofdstedelijk wegdek. De „Instant Com posers Pool", het „Willem Breuker-Kol- lektief", de Zeeuwse groep improviseren de musici „Beautiful Idaho", het socialis tische straatensemble „De Volharding" van Louis Andriessen, zij brachten de ge moederen in beweging. Visuele en beel dende kunst maakten deel uit van „Mu- 1964-1965 afdeling MIDDELBURG TOI dinsdag 22 september dinsdag 13 oktober dinsdag 20 oktober herfstvakantie dinsdag 10 november donderdag 19 november woensdag 16 december donderdag 14 januari donderdag 28 januari dinsdag 16 februari maandag 1 maart maart woensdag 7 april donderdag 20 mei DAVID HOLLESTELLE, bas-bariton BALLETGROEP VAN DE ROTTER DAMSE DANSAKADEMIE DE JAZZCOMBO TONY VOS (met dansen) OPERABEZOEK IN ANTWERPEN EIGEN PRESTATIES FANFARE KORPS UIT OOSTKAPELLE PROMENADE-GRAMMOFOON- KONCERT INTERSCHOLAIRE KERSTMUZIEK AVOND DE GITARIST-FLUITIST BENNY LUDEMANN PROMENADE-GRAMMOFOON- KONCERT MUZIEKWEDSTRIJD VOOR SOLISTEN EN GROEPEN ARDITO-B LAASKWINTET PRESTATIES DOOR EEN BEL GISCHE AFDELING VAN DE „JEUNESSES MUSICALES" EIGEN PRESTATIES GRAMMO-BALLETAVOND

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1979 | | pagina 20