1
jeugd en muziek
20
bestand ervaren wordt. Inhoudelijk, zo
waren hun gevoelens, was Jeugd en Mu
ziek buiten de aktualiteit van het wereld
gebeuren, zoals dit zich in de kunsten
manifesteerde, komen te staan. De steeds
grotere woelingen in de wereld (het alles
beïnvloedende Vietnamschandaal), de
toenemende interne tegenstellingen, de
oppositionele bewegingen (de jeugd stel
de zich kritischer op, werd zelfstandiger in
haar oordeel: Provo", ,,New Left",
enz.), het wegvallen van zekerheden en
vanzelfsprekendheden, dat alles werd
voelbaar en zichtbaar in de uitingen van
politiek geëngageerde kunstenaars.
Door Jeugd en Muziek Zeeland ging een
schok. Het eigentijds artistiek gebeuren
riep in het bestuur interne spanningen op:
vele diskussies, vertrek van bestuursle
den. Een verjongd bestuur probeerde de
reuk van scholierenclub uit Jeugd en Mu
ziek te verdrijven. In zijn beleid profileerde
zich een andere koers. Protestzangers
werden uitgenodigd tot optredens in fa-
briekskantines, in jongerencentra. In
café's richtte men „vrije podia" in, waar
dichters, zangers, beeldende kunstenaars
hun visies op het wereldgebeuren konden
geven. Aan de kant van andersdenkenden
borrelden de eerste gevoelens van onge
noegen over de nieuwe Jeugd en Muziek-
beleidslijn naar boven. Jaren achtereen
zouden met name de SGP-ers in de Mid
delburgse gemeenteraad voor verlevendi
ging van het Zeeuwse krantenieuws zor
gen.
In de jaren 1968/69 werd de nieuwe Jeugd
en Muziekformule op groter schaal aan de
praktijk getoetst. ,,Wij willen ruimer aan
dacht schenken aan minder verduurzaam
de, minder van het eigentijdse leven ge-
isoleerde kunstuitingen die, naar wij ho
pen, bij een breed, wat rijper jeugdig pu
bliek belangstelling zullen wekken en tot
diskussies zullen prikkelen", zo schrijft
Jeugd en Muziek aan een subsidiërende
overheid. Enkele jaren achtereen is de
Middelburgse Schouwburg gevuld met
jongeren onder wie velen het gebouw tot
dan nimmer betraden. Zij hoorden en za
gen bij het aktueel-kultureel gebeuren be
trokken pop-, ballet-, theater- en jazzgroe-
pen, lightshows. Jonge winnaars van de
Gaudeamus-concoursen kregen in Mid
delburg hun podiumkans. Het medium
film werd ingeschakeld: Arrabal, Berto-
lucci, Pasolini, Jansco, Bunuel, Robbe-
Grillet, Frans Zwartjes, amerikaanse en ja-
panse underground, de toen fel omstre
den Vietnamfilm van Ivens.
Het deelnemersbereik, de samenstel
ling ervan was gedifferentieerder dan in
het eerste decennium Jeugd en Muziek
Zeeland werd in 1971 verruimd door de
straat op te gaan met muzikanten, bewe-
gings- en theatergroepen. Een „Koperen
Ko", het van stal gehaalde draaiorgel „De
Sater", fanfarekorpsen, straatzangers
kompleet met doedelzak, beiaardiers zorg
den voor een wat smeuïge lardering van
het zomerse buitengebeuren. „Mass Mo
ving Brussels" zal het jaar daarop intri
geren met het „Human Incubation Pro
ject" en brengt opschudding teweeg met
de talloze malen herhaalde rose verfaf-
beelding van de Venus van Milo op het
hoofdstedelijk wegdek. De „Instant Com
posers Pool", het „Willem Breuker-Kol-
lektief", de Zeeuwse groep improviseren
de musici „Beautiful Idaho", het socialis
tische straatensemble „De Volharding"
van Louis Andriessen, zij brachten de ge
moederen in beweging. Visuele en beel
dende kunst maakten deel uit van „Mu-
1964-1965
afdeling MIDDELBURG
TOI
dinsdag 22 september
dinsdag 13 oktober
dinsdag 20 oktober
herfstvakantie
dinsdag 10 november
donderdag 19 november
woensdag 16 december
donderdag 14 januari
donderdag 28 januari
dinsdag 16 februari
maandag 1 maart
maart
woensdag 7 april
donderdag 20 mei
DAVID HOLLESTELLE, bas-bariton
BALLETGROEP VAN DE ROTTER
DAMSE DANSAKADEMIE
DE JAZZCOMBO TONY VOS
(met dansen)
OPERABEZOEK IN ANTWERPEN
EIGEN PRESTATIES FANFARE
KORPS UIT OOSTKAPELLE
PROMENADE-GRAMMOFOON-
KONCERT
INTERSCHOLAIRE KERSTMUZIEK
AVOND
DE GITARIST-FLUITIST
BENNY LUDEMANN
PROMENADE-GRAMMOFOON-
KONCERT
MUZIEKWEDSTRIJD VOOR
SOLISTEN EN GROEPEN
ARDITO-B LAASKWINTET
PRESTATIES DOOR EEN BEL
GISCHE AFDELING VAN DE
„JEUNESSES MUSICALES"
EIGEN PRESTATIES
GRAMMO-BALLETAVOND