jeugd en muziek 21 ziek op Straat": het Amsterdams Elek trisch Circus met Peter Schat's „Vijfde Seizoen" (dat van de ontbladering in Viet nam), het „Station Solaire", het „Rijden de Attributenbedrijf Flip en Ju" van Pierre Schwartz, enz. Het voeden van de interesse voor de ver- nieuwingstendenzen in de kunsten had in Zeeland een podium voor de kunstenaars van nu tot gevolg. Er was een recht streekse konfrontatie tussen publiek en kunstenaar op gang gekomen. Geoffrey Madge, Daan Manneke, Jan Vriend, Kon rad Boehmer, Louis Andriessen, zij gingen het gesprek aan met hun luisteraars. De scheiding kunstenaar-publiek was opge heven Het straatfeest, het speelde zich met Leo Cuypers' „Zeelandsuite" inmiddels in de gehele provincie af, werd in 1976 omge bouwd tot het (eerste) Festival Nieuwe Muziek. Centrale figuur hierin was de Grieks-Franse architect-componist lannis Xenakis. Het gemeentebestuur van Mid delburg stelde de gotische Vleeshal van het stadhuis beschikbaar. „De Vleeshal is als het ware een verlengstuk van de straat, van het marktplein, zij heeft de sfeer van een overdekte verlichte straat, roept zodoende geen drempelvrees op", aldus de Jeugd en Muziekfilosofie. Het drie zomerweken durend festival rond Xe nakis groeide uit tot een meer dan regio naal gebeuren. Mensen uit de „randstad" vonden de weg naar het excentrisch ge legen Middelburg, „waarde hedendaagse muziek", schreef Ernest Vermeulen in NRC/Handelsblad, „heel wat minder krampachtig dan bijvoorbeeld in het ver maarde Dondueschingen gepresenteerd wordt." „En dan te bedenken", Hans Heg in de Volkskrant dat Middelburg zo'n jaar of tien geleden een roemruchte naam kreeg als de enige stad in het land waar ooit een Holland Festivalconcert (Debussyprogramma) wegens gebrek aan publieke belangstelling moest worden af gelast." In de lange koude maanden tussen de zo merfestivals, in 1977 rond Scelci (Ita lië), Crumb (USA), Feldman (Engeland), Jos Kunst (Nederland); in 1978 rond Brian

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1979 | | pagina 21