jeugd en muziek
21
ziek op Straat": het Amsterdams Elek
trisch Circus met Peter Schat's „Vijfde
Seizoen" (dat van de ontbladering in Viet
nam), het „Station Solaire", het „Rijden
de Attributenbedrijf Flip en Ju" van Pierre
Schwartz, enz.
Het voeden van de interesse voor de ver-
nieuwingstendenzen in de kunsten had in
Zeeland een podium voor de kunstenaars
van nu tot gevolg. Er was een recht
streekse konfrontatie tussen publiek en
kunstenaar op gang gekomen. Geoffrey
Madge, Daan Manneke, Jan Vriend, Kon
rad Boehmer, Louis Andriessen, zij gingen
het gesprek aan met hun luisteraars. De
scheiding kunstenaar-publiek was opge
heven
Het straatfeest, het speelde zich met Leo
Cuypers' „Zeelandsuite" inmiddels in de
gehele provincie af, werd in 1976 omge
bouwd tot het (eerste) Festival Nieuwe
Muziek. Centrale figuur hierin was de
Grieks-Franse architect-componist lannis
Xenakis. Het gemeentebestuur van Mid
delburg stelde de gotische Vleeshal van
het stadhuis beschikbaar. „De Vleeshal is
als het ware een verlengstuk van de
straat, van het marktplein, zij heeft de
sfeer van een overdekte verlichte straat,
roept zodoende geen drempelvrees op",
aldus de Jeugd en Muziekfilosofie. Het
drie zomerweken durend festival rond Xe
nakis groeide uit tot een meer dan regio
naal gebeuren. Mensen uit de „randstad"
vonden de weg naar het excentrisch ge
legen Middelburg, „waarde hedendaagse
muziek", schreef Ernest Vermeulen in
NRC/Handelsblad, „heel wat minder
krampachtig dan bijvoorbeeld in het ver
maarde Dondueschingen gepresenteerd
wordt." „En dan te bedenken", Hans
Heg in de Volkskrant dat Middelburg
zo'n jaar of tien geleden een roemruchte
naam kreeg als de enige stad in het land
waar ooit een Holland Festivalconcert
(Debussyprogramma) wegens gebrek aan
publieke belangstelling moest worden af
gelast."
In de lange koude maanden tussen de zo
merfestivals, in 1977 rond Scelci (Ita
lië), Crumb (USA), Feldman (Engeland),
Jos Kunst (Nederland); in 1978 rond Brian