SGP: Middelburg wordt met jeugd en muziek 22 Ferneyhough en Michael Finnissy (Enge land), Lejaren Hiller (USA), Louis And hes sen (Nederland), Sylvano Bussotti (Italië) werd het publiek uitgenodigd tot het bijwonen van series „Komponisten- portretten". Vele jonge uitvoerende mu sici werden ingeschakeld om Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez, Flenri Pous- seur, Konrad Boehmer, Willem Breuker en Louis Andriessen (,,De Vorst", ,,De Staat", het spektakel „Orfeus") zo le- vensgetrouw mogelijk te „portretteren". Het medium film bleef gehanteerd. Jeugd en Muziek Zeeland behoorde tot de mede oprichtsters van het landelijk circuit van de alternatieve film. Zo rouleerde een groot deel van het maatschappij-kritische filmoeuvre van Fassbinder in de JM-film- huizen Middelburg, Goes en Vlissingen. Naast instituten als Zeeuwse Muziek school en het Zeeuws Instituut voor Kunstzinnige Vorming trachtte Jeugd en Muziek jongere leeftijdsgroepen te berei ken door, wat genoemd wordt, ,,de wijk te nemen", verstaanbaarder: door de stadswijken in te gaan met musici en thea termensen. Evenals in de ouderenpro- gramma's staat hier een bezinning op de aktualiteit, een handreiking aan jonge kunstenaars én een demokratisering van het fenomeen „kunst" voorop. Tussen hetgeen Jeugd en Muziek Zeeland doet voor en met deze jongste deelne- mersgroep (lagere schoolkinderen) en dat wat aan de oudere deelnemerskategorie (de groep van 18- tot circa 26-jarigen) aan geboden wordt, in beide gevallen met het doel hen bewust te laten beleven wat er in déze wereld gaande is gaapt een kloof. In die kloof is de vroegere „middel bare scholierenclub" gevallen, met uit zondering van het ruim tienjarig Zeeuws Jeugdorkest. Hoewel Jeugd en Muziek Nederland financieel en op adviesniveau in dit orkest participeert (60 meisjes en jongens in de leeftijd van 12 tot circa 18 jaar nemen er aan deel), is het een auto nome formatie geworden die een eigen koers vaart. Van een wezenlijke binding met Jeugd en Muziek Zeeland is geen sprake meer. Het orkest leeft een eigen leven. De deelnemers zijn overwegend leerlingen van middelbare scholen én van de Zeeuwse Muziekschool. Was er onder het beleid van dirigent Peter E. Jense nog een mééresoneren met de denkbeelden van Jeugd en Muziek Zeeland, hij liet veel nieuwe muziek spelen, er waren stu diebijeenkomsten met Bernard van Beur den, aan de Gaudeamusdagen Amster dam en Rotterdam voor amateurmusici werd meegewerkt, Daan Manneke kom- poneerde in opdracht van het Zeeuws Provinciaal Bestuur zijn „Quattro Sona tas" voor het orkest, van dat alles is geen sprake meer (uitsluitend romantisch repertoire). Deze musicerende jeugd be vindt zich daar klaarblijkelijk wél bij. Het is wellicht inharent aan de middelbare schoolleeftijd om je niet druk te maken over het aktuele wereld- en kunstgebeu- ren. Heeft Jeugd en Muziek Zeeland zich „bui ten de normen" (Oosthoek) van de lande lijke vereniging geplaatst? In 1976 schrijft Zeeland aan het in Amster dam gevestigde hoofdbestuur: „Jeugd en Muziek Zeeland hanteert de begrippen „jeugd" en „kuituur" zonder zich geremd te voelen door de daarom trent geïnstitutionaliseerde normen of ge- loofswaardigheden. Bij het nemen van be slissingen is het doen van een welbewuste keuze van essentieel belang. Daarbij wordt men geholpen door twee kriteria. In de eerste plaats geldt het recht van ieder mens op erkenning van en waardering voor zijn bijdrage aan de kreativiteit. On middellijk daarnaast wordt getoetst op de overtuiging dat een door ons positief ge waardeerde bijdrage wordt geleverd aan de beweeglijkheid en voortgang van de kulturele ontwikkeling. In zoverre sprake is van een afzetten tegen de traditionele kuituur, voelen wij ons ge plaatst in een ons opgedrongen rol. Het zou dwaas zijn de traditionele kuituur te miskennen. Wij verzetten ons wel tegen de overschatting en vooral tegen de bij overlevering verlangde verering die slechts leidt tot een zelfgenoegzame lui heid. Zo wordt de traditie het graf van de ontwikkeling. Wij zetten ons af tegen de onverdraag zaamheid die bestaat tegenover de ekspi- rimentele kuituur, tegen de onvoldoende kansen die haar geboden worden. Wij pleiten voor de gelijkwaardigheid van het ekspirimentaan de traditie. Ons doel is de kulturele emancipatie. Ondanks tal van beperkingen is Jeugd en Muziek Zeeland er in geslaagd een eigen gezicht te ont wikkelen. Wij verwachten van Jeugd en Muziek Nederland een visie die onze mo gelijkheden en ons werkterrein verruimt en een grotere bestaanszekerheid garan deert aan de nu stiefmoederlijk bedeelde deelnemers aan ons kulturele leven." p£ ,ONS VOLK GAAT AAN SEKS TEN GRONDE B EN W WILLENINSPRAAKIN PRO GRAMMABELEID LEUGD-MUZIEK MIDDELBURG Dc SGP-fraclie in de raad van Middelburg is bij zonder teleurgesteld over het antwoord van burge Wollens en het college ran b en w op vragen van popmanifestatie van .Jeugd en Muziek' in de Middelburgse Schouw burg, waarin beschilderd en onbeschilderd vrouwelijk naakt was te zien. In de raadsvergadering van gisteren, maandagmiddag, vroeg de heer A. J. Schot namens de SGP-fractïe aandacht voor stelling. Zoals gisteren gemeld, vonden b en w in de gewraakte voor stelling geen aanleiding tot het stellen van voorwaarden bij het ver strekken van volgende subsidies aan Jeugd en Muziek, Nu ontspon zich in de rand een discussie, die althans voor de SGP zoveel resul taat opleverde, dut b en w besloten een bemiddelende' suggestie, •s gedaan door drs G. M. Kerkhof (ar) en met de opmerking .heel zinnig' ondersteund door de heer W. Don (pvda). Twee commissies uit de raad, dc culturele commissie en dc van het programma voor het seizoen 1970-1971 met het bestuur van Jeugd en Muziek gaan bepraten. Commissie onder MOGELIJK! DAGVERB, VOOR KIND. TE MIDDELE ss.j sTTili^cwosjvoorzica en in Middelhui i Hu hi-- li er «oor gc»«r- sinds knrt een werkeoim r.--. i w-'-.V" r c- burg te stichten kinder- 7n?~--'.rV t--- - ibez.'g houdt. SCHEURING IN GEMEENTEBELANG OOSTKAPELLE ttv irir in "s

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1979 | | pagina 22