SGP: Middelburg wordt met
jeugd en muziek
22
Ferneyhough en Michael Finnissy (Enge
land), Lejaren Hiller (USA), Louis And hes
sen (Nederland), Sylvano Bussotti (Italië)
werd het publiek uitgenodigd tot het
bijwonen van series „Komponisten-
portretten". Vele jonge uitvoerende mu
sici werden ingeschakeld om Karlheinz
Stockhausen, Pierre Boulez, Flenri Pous-
seur, Konrad Boehmer, Willem Breuker
en Louis Andriessen (,,De Vorst", ,,De
Staat", het spektakel „Orfeus") zo le-
vensgetrouw mogelijk te „portretteren".
Het medium film bleef gehanteerd. Jeugd
en Muziek Zeeland behoorde tot de mede
oprichtsters van het landelijk circuit van
de alternatieve film. Zo rouleerde een
groot deel van het maatschappij-kritische
filmoeuvre van Fassbinder in de JM-film-
huizen Middelburg, Goes en Vlissingen.
Naast instituten als Zeeuwse Muziek
school en het Zeeuws Instituut voor
Kunstzinnige Vorming trachtte Jeugd en
Muziek jongere leeftijdsgroepen te berei
ken door, wat genoemd wordt, ,,de wijk
te nemen", verstaanbaarder: door de
stadswijken in te gaan met musici en thea
termensen. Evenals in de ouderenpro-
gramma's staat hier een bezinning op de
aktualiteit, een handreiking aan jonge
kunstenaars én een demokratisering van
het fenomeen „kunst" voorop.
Tussen hetgeen Jeugd en Muziek Zeeland
doet voor en met deze jongste deelne-
mersgroep (lagere schoolkinderen) en dat
wat aan de oudere deelnemerskategorie
(de groep van 18- tot circa 26-jarigen) aan
geboden wordt, in beide gevallen met
het doel hen bewust te laten beleven wat
er in déze wereld gaande is gaapt een
kloof. In die kloof is de vroegere „middel
bare scholierenclub" gevallen, met uit
zondering van het ruim tienjarig Zeeuws
Jeugdorkest. Hoewel Jeugd en Muziek
Nederland financieel en op adviesniveau
in dit orkest participeert (60 meisjes en
jongens in de leeftijd van 12 tot circa 18
jaar nemen er aan deel), is het een auto
nome formatie geworden die een eigen
koers vaart. Van een wezenlijke binding
met Jeugd en Muziek Zeeland is geen
sprake meer. Het orkest leeft een eigen
leven. De deelnemers zijn overwegend
leerlingen van middelbare scholen én van
de Zeeuwse Muziekschool. Was er onder
het beleid van dirigent Peter E. Jense nog
een mééresoneren met de denkbeelden
van Jeugd en Muziek Zeeland, hij liet
veel nieuwe muziek spelen, er waren stu
diebijeenkomsten met Bernard van Beur
den, aan de Gaudeamusdagen Amster
dam en Rotterdam voor amateurmusici
werd meegewerkt, Daan Manneke kom-
poneerde in opdracht van het Zeeuws
Provinciaal Bestuur zijn „Quattro Sona
tas" voor het orkest, van dat alles is
geen sprake meer (uitsluitend romantisch
repertoire). Deze musicerende jeugd be
vindt zich daar klaarblijkelijk wél bij. Het is
wellicht inharent aan de middelbare
schoolleeftijd om je niet druk te maken
over het aktuele wereld- en kunstgebeu-
ren.
Heeft Jeugd en Muziek Zeeland zich „bui
ten de normen" (Oosthoek) van de lande
lijke vereniging geplaatst?
In 1976 schrijft Zeeland aan het in Amster
dam gevestigde hoofdbestuur:
„Jeugd en Muziek Zeeland hanteert de
begrippen „jeugd" en „kuituur" zonder
zich geremd te voelen door de daarom
trent geïnstitutionaliseerde normen of ge-
loofswaardigheden. Bij het nemen van be
slissingen is het doen van een welbewuste
keuze van essentieel belang. Daarbij
wordt men geholpen door twee kriteria. In
de eerste plaats geldt het recht van ieder
mens op erkenning van en waardering
voor zijn bijdrage aan de kreativiteit. On
middellijk daarnaast wordt getoetst op de
overtuiging dat een door ons positief ge
waardeerde bijdrage wordt geleverd aan
de beweeglijkheid en voortgang van de
kulturele ontwikkeling.
In zoverre sprake is van een afzetten tegen
de traditionele kuituur, voelen wij ons ge
plaatst in een ons opgedrongen rol. Het
zou dwaas zijn de traditionele kuituur te
miskennen. Wij verzetten ons wel tegen
de overschatting en vooral tegen de bij
overlevering verlangde verering die
slechts leidt tot een zelfgenoegzame lui
heid. Zo wordt de traditie het graf van de
ontwikkeling.
Wij zetten ons af tegen de onverdraag
zaamheid die bestaat tegenover de ekspi-
rimentele kuituur, tegen de onvoldoende
kansen die haar geboden worden. Wij
pleiten voor de gelijkwaardigheid van het
ekspirimentaan de traditie. Ons doel is de
kulturele emancipatie. Ondanks tal van
beperkingen is Jeugd en Muziek Zeeland
er in geslaagd een eigen gezicht te ont
wikkelen. Wij verwachten van Jeugd en
Muziek Nederland een visie die onze mo
gelijkheden en ons werkterrein verruimt
en een grotere bestaanszekerheid garan
deert aan de nu stiefmoederlijk bedeelde
deelnemers aan ons kulturele leven."
p£ ,ONS VOLK GAAT AAN SEKS TEN GRONDE
B EN W WILLENINSPRAAKIN PRO
GRAMMABELEID LEUGD-MUZIEK
MIDDELBURG Dc SGP-fraclie in de raad van Middelburg is bij
zonder teleurgesteld over het antwoord van burge
Wollens en het college ran b en w op vragen van
popmanifestatie van .Jeugd en Muziek' in de Middelburgse Schouw
burg, waarin beschilderd en onbeschilderd vrouwelijk naakt was te
zien. In de raadsvergadering van gisteren, maandagmiddag, vroeg
de heer A. J. Schot namens de SGP-fractïe aandacht voor
stelling. Zoals gisteren gemeld, vonden b en w in de gewraakte voor
stelling geen aanleiding tot het stellen van voorwaarden bij het ver
strekken van volgende subsidies aan Jeugd en Muziek, Nu ontspon
zich in de rand een discussie, die althans voor de SGP zoveel resul
taat opleverde, dut b en w besloten een bemiddelende' suggestie,
•s gedaan door drs G. M. Kerkhof (ar) en
met de opmerking .heel zinnig' ondersteund door de heer W. Don
(pvda). Twee commissies uit de raad, dc culturele commissie en dc
van het programma voor het seizoen 1970-1971 met het bestuur van
Jeugd en Muziek gaan bepraten.
Commissie onder
MOGELIJK!
DAGVERB,
VOOR KIND.
TE MIDDELE
ss.j sTTili^cwosjvoorzica en in Middelhui
i Hu hi-- li er «oor gc»«r- sinds knrt een werkeoim
r.--. i w-'-.V" r c- burg te stichten kinder-
7n?~--'.rV t--- - ibez.'g houdt.
SCHEURING IN GEMEENTEBELANG OOSTKAPELLE
ttv irir in "s