woute de smidt 219 met opoffering van tijd en geld. Dit noopt tot de vraag of dergelijke so ciale, maatschappelijke en culturele ac tiviteiten aan een godsdienstige overtui ging gebonden zijn? Bij de Smidt was dat het geval, bij de Maatschappijen niet, in elk geval geen uit gesproken christelijke overtuiging. Er zijn ook tal van andere voorbeelden van een dergelijke beïnvloeding en van een ge meenschappelijke zorg bekend, waarbij de gebondenheid aan een overtuiging van een andere aard is dan die bij de Smidt en die bij bedoelde Maat schappijen. Men denke bv. aan de opvat ting van de arme bewoners van kleine dorpen in India en op Ceylon, dat de ge hele zorg voor in hun midden levende geestelijk en lichamelijk getroffen jonge en oude mensen door de gehele bevol king dient te worden gedragen en ook gedragen wordt. Zijn begrafenis Het was een "gebruik" in Cadzand en het dient gezegd: een bijzonder te waarderen "gebruik" een begrafenis met het grootst mogelijke respect te omringen. Als de to renklok drie uur geslagen had, trok ieder zich in de straat, waardoor de stoet passe ren moest, terug in eigen huis. De politie had even tevoren ervoor gewaakt dat er zich in de te volgen straten geen ver voermiddel bevond, laat staan zich be woog. Gedurende een half uur was aller aandacht in het dorp gericht op de uit vaart van de dode. Ook voor Wouter de Smidt was een be grafenis op dezelfde sobere wijze inge richt. Met dit grote verschil dat de lijkstoet gevolgd werd door zijn gemeenteleden en door tal van volgelingen uit de omlig gende gemeenten. Dat ook het muziekge zelschap meeliep in de stoet, het vaandel vooropgedragen, was daarbij vanzelf sprekend. Maar er was nog een groot verschil met iedere andere begrafenis. De bevolking van Cadzand was uitgelopen en had zich opgesteld langs de weg die de stoet moest volgen. Geen volgelingen, maar dorpsgenoten die nu door hun aanwezig heid van hun erkenning en waardering deden blijken, die zij hem daarvoor ont houden hadden. Wouter de Smidt heeft op een geheel ei gen wijze iets van de menselijke horizon verkend, hij is gemotiveerd en stand vastig afgestevend op het doel dat hij voor ogen had. En met alles wat hij bezat aan werkkracht en bezit stelde hij zich in dienst van het welzijn van de bevolking van dat kleine dorp. Een bevolking die voor een deel zijn aangeboden diensten aanvaardde, voor een ander deel die diensten afwees. Voor het met hem verbonden bevol kingsdeel was hij de voorganger en de leider die hun levensovertuiging had ge vormd en hun levensruimte had vergroot. Voor de andere dorpsbewoners was hij de man van wie men bij zijn overlijden zeggen moest: hij heeft veel goeds ge daan. Dat betekende een posthume belo ning voor zijn arbeid. Een andere belo ning heeft hij voor die arbeid nooit be dongen noch gekregen. Men kan niet zeggen dat er in bedoelde halve eeuw in Cadzand godsdiensttwis ten woedden. Wel waren er spanningen tussen de onderscheiden bevol kingsgroepen. De Smidt was daarvan het middelpunt. Die spanningen waren van tweeërlei aard: kerkelijke en cul- tureel-maatschappelijke. Ze namen ge leidelijk af; men was aan "de Gemeinte van Smidt" gewoon geraakt. En de bij naam "de Wouterianen" die men bij de Smidt's eerste optreden al spoedig uitge vonden had, verdween geleidelijk aan uit het spraakgebruik. Dat er een gevoel van onbehagen bleef mag aangenomen wor den. Want de Smidt had door zijn arbeid de vinger gelegd op tekortkomingen die men zichzelf verwijten moest. Dat men hem bij zijn begrafenis de stille hulde bracht die hij verdiende toonde de grootheid van hen die eertijds zijn tegen standers waren.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1979 | | pagina 15