Goede Kerstdagen wouter de smidt 207 Het echtpaar De Smidt. vrij onthaal. Maar het is alles herinne ring en opgeschreven is er niets." 2. Het genoemde „Historisch overzicht" van I. M. de Bruijne bevat een uitvoe rige en nauwgezette beschrijving van de ontwikkeling van de kerkelijke Ge meente. Maar aangezien het mij nietin de eerste plaats te doen was over het godsdienstig aspect van de Smidt's persoon en werk, waren veel inlichtin gen, hoe belangrijk overigens, niet onmiddellijk bruikbaar. Wel waren ze indirect van betekenis, omdat er uit bleek hoe nauw de verbondenheid was tussen de godsdienstige gezind heid en de daarmee verbonden ac tiviteiten enerzijds, en de maat schappelijke en culturele werkzaam heden anderzijds. Daaromtrent merkte de Smidt junior op: De god zaligheid is tot alle dingen nut. (1 Tim. 4:8). 3. De kleine studie van ds. Siebert heeft overeenkomst met het overzicht van de Bruijne. Er zijn informaties aan toe gevoegd uit gesprekken die hij met volgelingen van de Smidt gevoerd heeft. Die inlichtingen zouden voor mij van veel waarde geweest zijn, als ik ze bevestigd had kunnen krijgen. De Smidt zou in zijn eerste jaren in Cad- zand een bewaarschool hebben opge richt, leeslessen hebben gegeven of hebben doen geven, naai- en breionderwijs hebben verstrekt aan de vrouwen van de vrouwenvereniging. Maar het was spijtig daarover bij fa milie noch volgelingen van de Smidt nadere gegevens of bevestiging te kunnen krijgen. Ds. Siebert geeft te kennen dat zijn onderzoek minder op geleverd heeft dan hij gehoopt had en dat zijn geschrift daardoor niet als een scriptie kon worden ingeleverd. Bij navraag aan ds. Siebert wie zijn zegslieden geweest waren en waarbij ik de naam noemde van mevrouw C. Cappon-de Bruijne, een zuster van de hierboven genoemde I. M. de Bruijne en beiden kinderen van een der eerste volgelingen van Wouter de Smidt, heeft ds. Siebert mij twee brieven doen toekomen, waarvan de ene on dertekend is met C. C. d. B., de initialen van voormelde mevrouw Cappon en de andere met: „Een van de oude gar de." De geboortedatum van mevrouw Cappon viel toen de Smidt zich nog maar net in Cadzand gevestigd had. Haar nauwkeurigheid en haar be trouwbaarheid zijn boven iedere twij fel verheven. Beide schrijvers be vestigen in hun brieven wat ik wel iswaar als juist gemeld, maar niet in voldoende mate betrouwbaar gevon den had. De Smidt is dus al heel vroeg na zijn aankomst in Cadzand met on derscheiden maatschappelijke en culturele werkzaamheden begonnen. Ik acht dit van niet geringe betekenis en ik kom hier aanstonds op terug. 4. Dan zijn er mijn herinneringen. In hoeverre die betrouwbaar zijn is een open vraag. Herinneringen, in het bij zonder die van kinderen, dragen het kenmerk van een vertekening van de werkelijkheid. Ik heb mij met deze herinneringen tot de Smidt junior ge wend. Ze werden bevestigd en ver beterd. Maar ze bleven desondanks herinneringen die op hun beurt ge toetst werden aan de zijne. Met aarze ling, en met voorzichtigheid altijd, is dan ook de volgende uiteenzetting die niet zelden een beoordeling beteken de, aan het papier toevertrouwd. Een terugblik naar de Nieuwvlietse jaren. De godsdienstige overdenkingen van de jonge Wouter leidden er toe dat hij een jongelingsvereniging oprichtte. Men be sprak daarin wat men over mens en we reld dacht in verband met de inhoud van de bijbel. Ook liet men van de "overkant" predikanten overkomen, die diensten leidden in de woonkamers van ge loofsgenoten in Groede. Toen deze lei dingen niet meer mogelijk bleken werd Wouter de Smidt de eerste voorganger uit eigen kring. Ik laat verdere bijzonderheden over de ontwikkeling van deze arbeid terzijde. Ze hebben voor mijn bedoeling slechts deze waarde - en dat is geen geringe - dat daaruit blijkt hoe groot de geestdrift was van deze jonge evangelist en welk een

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1979 | | pagina 3