—BS»»
is de aanslag van de woningbouw op het open gebied te verminderen?
76
gemeente
inwoners
inwoners
groei
benodigde
aanwezige
per
per
woningen
tweede
1-1-1978
31-12-1985
woningen in
kernen
Kortgene
3.366
3.490
124
50
276
Brouwershaven
3.415
3.640
225
90
158
Veere
4.394
4.590
196
78
113
Domburg
3.812
3.930
118
47
214
Oostburg
18.319
18.450
131
52
444
Goes
29.210
32.020
2.810
1.124
105
Terneuzen
34.878
36.700
1.822
728
147
Middelburg
37.494
40.750
3.256
1.302
30
Vlissingen
43.989
49.020
5.031
2.012
94
Zeeland
340.086
365.170
25.084
10.033
2.700
gegevens Rapportage 1978, nota Bewoningspatroon.
gerekend is met een gemiddelde woningbezetting voor de groei van 2,5.
dit betreft alleen de aan de woningvoorraad onttrokken woningen in de woonkernen; nieuwbouw vakan
tiewoningen en aan de woningvoorraad onttrokken woningen in het buitengebied van de gemeente, zijn
buiten beschouwing gelaten.
In tabel 3 is voor een aantal gemeenten en
voor de hele provincie aangegeven wat
de groei van de bevolking bedraagt tot
31-12-1985 volgens de nota Bewonings
patroon. Rekening houdend met een ge
middelde woningbezetting van 2,5 is het
voor de groei benodigde aantal wonin
gen berekend. In de laatste kolom is het
aantal aanwezige tweede woningen aan
gegeven (alleen die woningen die
vroeger een woonbestemming hadden).
Uit de tabel blijkt dat veel kleine ge
meenten voorlopig woningen genoeg
hebben, maar dat ze verkeerd gebruikt
worden.
Het in de permanente sektor terugbren
gen van zo'n 2.700 vakantiewoningen zou
tevens een behoorlijke woningverbete
ringsoperatie op gang brengen en uit
eindelijk na samenvoeging, sloop en ver
vangende nieuwbouw zeker zo'n 2.000
woningen opleveren en dit zonder dat er
enige grond voor nodig is. Een besparing
van zeker 70 ha! Natuurlijk is dit nog toe
komstmuziek en voor een groot deel nog
theoretisch ook, maar leefbaarder dorpen
en 70 ha grondbesparing zijn het zeker
waard om eens te gaan denken over
stringentere maatregelen om het eigen
tweede woningbezit in de kernen uit te
bannen.
AANVULLENDE NIEUWBOUW IN BE
STAANDE KERNEN
Als volgende mogelijkheid om vele hec
tares landbouwgrond en groengebied te
sparen, zal enige aandacht worden be
steed aan het bouwen van woningen in
bebouwde kommen.
In veel steden en dorpen liggen stukken
grond braak die door allerlei toevallige
omstandigheden nooit bebouwd zijn ge
weest of sinds langere of kortere tijd on
bebouwd zijn. Soms kan, door ingewik
kelde eigendomsverhoudingen geen be
bouwing worden gerealiseerd of kan men
het zakelijk of politiek niet eens worden
over de aard van de bebouwing. In veel
gevallen is het met de geldende subsi
dieregelingen niet mogelijk om de ge
wenste bebouwing te realiseren. Ook
wordt er vaak niets gedaan omdat men
opziet tegen lange beroepsprocedures,
bijvoorbeeld als gevolg van de wijziging
van een bestemmingsplan. Toch gaat het
om niet te veronachtzamen bouwloka-
ties.
Tabel 3: Woningbouw versus woningbezit
In veel gemeenten liggen aanzienlijke ter
reinen braak, waarvan het bebouwen nog
volop in diskussie is en soms zelfs om
streden. Voorbeelden zijn er voldoende:
in Brouwershaven is aan de Nieuwe Ha
ven (tegenover jachthaven), de Haven
zuidzijde en in een aantal open gaten
plaats voor minstens 75 woningen. In
Veere kunnen op het Oranjeplein min
stens zo'n 50 woningen. Sas van Gent kan
op het Kanaaleiland minstens 50 wonin
gen kwijt, terwijl bij de Vlaanderenhal ook
Het bestemmingsplan lag er, Ennia was de eigenaar.
nog een flink komplex gebouwd kan wor
den. Hulst heeft op het 's-Gravenhofplein
nog een bouwlokatie metforse kapaciteit.
Vlissingen heeft alleen in het oude ge
deelte al mogelijkheden voor minstens
700 woningen, aan de Van Dishoeck-
straat, de Gravestraat, de Boulevard en de
Spuikom. In Middelburg kunnen in het
Geeregebied en aan de Kousteensedijk
nog een behoorlijk aantal woningen wor
den gebouwd.
muwuf -a*e«
oporacw geefster
gfsfljs nieuwbouw bv
""directie dienst
küo)ere*''koord-beveund te
voorbereiding en uitvoering