—BS»» is de aanslag van de woningbouw op het open gebied te verminderen? 76 gemeente inwoners inwoners groei benodigde aanwezige per per woningen tweede 1-1-1978 31-12-1985 woningen in kernen Kortgene 3.366 3.490 124 50 276 Brouwershaven 3.415 3.640 225 90 158 Veere 4.394 4.590 196 78 113 Domburg 3.812 3.930 118 47 214 Oostburg 18.319 18.450 131 52 444 Goes 29.210 32.020 2.810 1.124 105 Terneuzen 34.878 36.700 1.822 728 147 Middelburg 37.494 40.750 3.256 1.302 30 Vlissingen 43.989 49.020 5.031 2.012 94 Zeeland 340.086 365.170 25.084 10.033 2.700 gegevens Rapportage 1978, nota Bewoningspatroon. gerekend is met een gemiddelde woningbezetting voor de groei van 2,5. dit betreft alleen de aan de woningvoorraad onttrokken woningen in de woonkernen; nieuwbouw vakan tiewoningen en aan de woningvoorraad onttrokken woningen in het buitengebied van de gemeente, zijn buiten beschouwing gelaten. In tabel 3 is voor een aantal gemeenten en voor de hele provincie aangegeven wat de groei van de bevolking bedraagt tot 31-12-1985 volgens de nota Bewonings patroon. Rekening houdend met een ge middelde woningbezetting van 2,5 is het voor de groei benodigde aantal wonin gen berekend. In de laatste kolom is het aantal aanwezige tweede woningen aan gegeven (alleen die woningen die vroeger een woonbestemming hadden). Uit de tabel blijkt dat veel kleine ge meenten voorlopig woningen genoeg hebben, maar dat ze verkeerd gebruikt worden. Het in de permanente sektor terugbren gen van zo'n 2.700 vakantiewoningen zou tevens een behoorlijke woningverbete ringsoperatie op gang brengen en uit eindelijk na samenvoeging, sloop en ver vangende nieuwbouw zeker zo'n 2.000 woningen opleveren en dit zonder dat er enige grond voor nodig is. Een besparing van zeker 70 ha! Natuurlijk is dit nog toe komstmuziek en voor een groot deel nog theoretisch ook, maar leefbaarder dorpen en 70 ha grondbesparing zijn het zeker waard om eens te gaan denken over stringentere maatregelen om het eigen tweede woningbezit in de kernen uit te bannen. AANVULLENDE NIEUWBOUW IN BE STAANDE KERNEN Als volgende mogelijkheid om vele hec tares landbouwgrond en groengebied te sparen, zal enige aandacht worden be steed aan het bouwen van woningen in bebouwde kommen. In veel steden en dorpen liggen stukken grond braak die door allerlei toevallige omstandigheden nooit bebouwd zijn ge weest of sinds langere of kortere tijd on bebouwd zijn. Soms kan, door ingewik kelde eigendomsverhoudingen geen be bouwing worden gerealiseerd of kan men het zakelijk of politiek niet eens worden over de aard van de bebouwing. In veel gevallen is het met de geldende subsi dieregelingen niet mogelijk om de ge wenste bebouwing te realiseren. Ook wordt er vaak niets gedaan omdat men opziet tegen lange beroepsprocedures, bijvoorbeeld als gevolg van de wijziging van een bestemmingsplan. Toch gaat het om niet te veronachtzamen bouwloka- ties. Tabel 3: Woningbouw versus woningbezit In veel gemeenten liggen aanzienlijke ter reinen braak, waarvan het bebouwen nog volop in diskussie is en soms zelfs om streden. Voorbeelden zijn er voldoende: in Brouwershaven is aan de Nieuwe Ha ven (tegenover jachthaven), de Haven zuidzijde en in een aantal open gaten plaats voor minstens 75 woningen. In Veere kunnen op het Oranjeplein min stens zo'n 50 woningen. Sas van Gent kan op het Kanaaleiland minstens 50 wonin gen kwijt, terwijl bij de Vlaanderenhal ook Het bestemmingsplan lag er, Ennia was de eigenaar. nog een flink komplex gebouwd kan wor den. Hulst heeft op het 's-Gravenhofplein nog een bouwlokatie metforse kapaciteit. Vlissingen heeft alleen in het oude ge deelte al mogelijkheden voor minstens 700 woningen, aan de Van Dishoeck- straat, de Gravestraat, de Boulevard en de Spuikom. In Middelburg kunnen in het Geeregebied en aan de Kousteensedijk nog een behoorlijk aantal woningen wor den gebouwd. muwuf -a*e« oporacw geefster gfsfljs nieuwbouw bv ""directie dienst küo)ere*''koord-beveund te voorbereiding en uitvoering

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1980 | | pagina 12