is de aanslag van de woningbouw op het open gebied te verminderen?
77
Geeregebied, hartje Middelburg.
Op basis van onderzoekingen valt zonder
meer aan te nemen dat er totaal 10% tot
15% aan de woningvoorraad kan worden
toegevoegd door het bebouwen van be
staande open gaten. In Zeeland staan on
geveer 11.500 woningen in het buiten
gebied en 113.500 woningen in de kernen
3). We mogen dus aannemen dat er voor
11.000 tot 17.000 woningen bouwlokaties
aanwezig zijn in Zeeland, zonder dat er
één hectare groene ruimte behoeft te
worden aangetast. Bij 30 woningen per
ha toch zo'n besparing van 370 tot 570 ha.
Evenals bij de andere mogelijkheid om
binnen de kernen de woningvoorraad uit
te breiden (uitbannen tweede woning be
zit) zal het geen eenvoudige zaak zijn het
gestelde te realiseren. De nieuwbouw in
open gaten kan de gemeente echter zelf
ter hand nemen. Het vraagt wel om be
stuurskracht!
LEEGSTAND
Het is eigenlijk opvallend dat iemand die
een woning huurt tevreden moet zijn met
wat hij na langere of kortere tijd krijgt
aangeboden. Wanneer je daarentegen in
staat bent om te kopen, dan heb je een
scala van mogelijkheden. Bevalt de kleur
van de badkamer je niet, dan naar de vol
gende leegstaande woning. Lukt het niet
om iets naar je zin te vinden, dan kun je
altijd nog zelf bouwen. Tot nu toe krijgen
spekulanten alle mogelijkheden om in de
vrije sektor te bouwen. Dat het op dit
moment minder gebeurt komt omdat de
markt is ingezakt; het mag nog wel.
Bouwen voor spekulatie is de hoofdoor
zaak van de grote leegstand in Zeeland.
Op 1 april 1979 stonden er totaal 3.730
woningen leeg, dat is 3% van het totaal
aantal woningen (zie tabel 4).
In een stad als Middelburg is de dure res
tauratie (ook spekulatie) de hoofd
schuldige. Dit soort stadsvernieuwing is
Tabel 4: Leegstand
Gemeente
Vlissingen
Middelburg
Terneuzen
Goes
Axel
Borsele
Sas van Gent
Reimerswaal
Zeeland
voor de gemiddelde inwoner onbetaal
baar.
Nu we in Zeeland gerust mogen spreken
van schaarste aan bouwgrond, is het on
redelijk deze alleen te laten drukken op de
schouders van (toekomstige) huurders.
Eerst moet daarom de leegstand worden
teruggebracht tot een normaal friktie-
percentage van zo'n 1 1/2%, gelijkmatig
verdeeld over de vrije sektor, pre-
miesektor en woningwetsektor. Op dit
moment betekent dat: het bouwen van
veel woningwet- en van nog wat premie
A-woningen. Het terugbrengen van de
leegstand van 3% naar 1 1/2% heeft tot
gevolg ruim 1.850 minder leegstaande
woningen. Een besparing van ruim 60 ha,
bij 30 woningen per ha.
NOG ANDERE VOORDELEN
De Vereniging tot Behoud van Na
tuurmonumenten heeft als thema voor
haar jubileumjaar 1980/1981 "Het be
houd van de groene ruimte" 6). Dit is ook
het uitgangspunt van dit artikel. Toch zijn
er nog vele andere redenen om zo'n be
leid na te streven, want hoe hoog de di-
rekte kosten voor het bouwen in bestaan
de kernen ook mogen uitvallen, de indi-
rekte kosten zijn veel en veel lager, of
misschien is het beter om te spreken van
besparingen.
Als eerste valt te noemen het openbaar
vervoer. Door het bouwen binnen be
staande kernen wordt het vervoersaan
bod daar verhoogd, terwijl er geen
nieuwe wijk moet worden gebouwd die
ook weer in het buslijnen-systeem moet
worden opgenomen. Juist de buitenwij-
aantal leegstaande woningen
woningen
absoluut
van totaal
18.232
292
1,6
13.966
510
3,7
12.580
560
4,5
10.850
422
3,9
4.281
203
4,7
6.31 9
224
3,5
3.405
210
6,2
6.450
174
2,7
124.995
3.730
3,0
Bron: Direktie Volkshuisvesting Zeeland, peildatum 1-7-1979.
Bron: C.B.S., peildatum 1-4-1979.