zeeuwen buiten zeeland; corrie niggol-boogerd 69 90 Walnutstreet in Edmonds, de woning van het echtpaar Niggol-Boogerd geheel begroeid met wingerd. breed, maar ze hadden heerlijke zomer- vacantie's in de bergen, maakten lange wandeltochten, er was volop werk in de groentetuin, ze practiseerde volop haar huishoudopleiding. Er kwamen geen kin deren en dat leidde tot het adopteren van twee kleine meisjes baby's van enkele dagen - met een tijdsverschil van drie jaar. Zekerheid, hartelijkheid en liefde hadden die kinderen nodig en dit kregen ze. Vroeg werd hen verteld hoe zij bij va der en moeder gekomen waren en de in tegratie verliep vanzelf en volledig. Nu zijn het volwassen meisjes, waarvan de een al twee jaar frans studeert en de jong ste, 18 nu, op het punt stond te beginnen ook op de Universiteit van Seattle met business economics. Dat betekent tevens buitenshuis wonen. Typisch is de gelijke nis van de kinderen, ook de uiterlijke ver wantschap met moeder. De rol van de kerk - kerkrijders Ik vraag haar naar de rol van de kerk in haar leven. Ze werd 'aangenomen' in Noordwelle bij Ds. Faber, in Leiden nam haar tante haar mee naar het daar aanwe zige Remonstrantse milieu, doch de pre ken en avonden van Banning, Heering c.s. grepen haar toen te hoog. In het nieuwe vaderland werd het de Lutherse kerk, de kerk die ook representatief is voor Est land. Wij gaan zondagsmorgens mee naar de kerk. Tijdens de goed bezette dienst komt er een moment dat onze gastvrouw opstaat en vertelt wie zij heeft meegebracht, 'guests from Holland Wij krijgen een keurig gekleurd omslag uitge reikt met binnenin 6 bladzijden orde van dienst en mededelingen, voor deze 15e zondag na Pinksteren. Een ouderling en een vrouwelijk diaken lezen, de Reverend preekt, een koor zingt, wij zingen uiter aard ook. Na afloop kenmerkt mijn vrouw de preek als niet zo verschillend van een Hervormde dienst in Nederland en de sfeer van de dienst als overkomende met een gevoel van blijmoedige saamhorig heid. Jong en oud schudden de Rever end's hand, al of niet met een praatje bij de uitgang. Onze gastvrouw stapt in, wij lopen terug. Wij zijn de enigen, er zijn geen kerkgangers in dit land, alleen kerk rijders. Overigens is dit niet Corrie's enige ker kelijke binding. Een even belangrijke band loopt over de Estonian Church. Karl, haar man, is destijds onder sponsorschap van de kerk uit Duitsland naar Amerika gekomen. Hij was jaren voorzitter van de Estische vereniging van de Westkust. De Esten, hoezeer onderworpen aan de Amerikaanse smeltkroes, kennen als zo vele etnische groepen in de V.S. een sterk verband. De Estische gemeenschap is al tijd heel goed geweest, men streeft er naar zijn taal en cultuur levend te houden door literatuur, beeldende kunst, muziek, folklore in ere te houden, te onderwijzen en te beoefenen. De kinderen gaan daartoe 's Zondags op een Estische school, waar ze de taal leren. Samen wordt ook gymnastiek bedreven. Eens in de maand is er kerk. Corrie zingt in het Estische koor, ze organiseert parties voor de groep zoals de andere leden, ze heeft samen met een Estische collega een klein Engels-Estisch kookboek bewerkt dat is uitgegeven. Elke week zingt ze als alt in het koor, in Leiden deed ze het al in de Zeeuwse club. De kinderen hebben hun peter en meter in deze kerk. Ze gin gen naar de Zondagschool, Krina is in de Amerikaans Lutherse kerk bevestigd, Karla in de Estische. Aspecten van de Amerikaanse samenle ving Toen de kinderen groter werden - in Amerika blijven ze tussen de middag op school en eten daar i.v.m. de grote af standen - heeft hun moeder 5 1/2 jaar in de lijn van haar vakopleiding gewerkt bij het Edmonds School District. Voor een lagere school maakten ze dan met zijn tweeën voor liefst ca. 200 kinderen in korte tijd de lunch gereed. We praten verder over de Amerikaanse samenleving, die zij enerzijds als vrijer en gemakkelijker kenschetst dan de Neder landse, zoals zij die ervaren heeft. Overi gens is ze vrij vaak over geweest, voor het eerst in 1962, daarna '69, '72 en '75, laatstelijk vanwege de dood van moeder. Doch ook kan zij zich voorstellen dat men zich sneller eenzaam zal voelen in dit grote land. Het individualisme is groot, er zijn meer onderlinge grenzen dan in Hol land. Negerbevolking is er weinig in dit uiterste Noordwesten van de States; In dianen zijn een 'minority', soms arbeid zaam en goed geïntegreerd, soms het omgekeerde (ze hebben ons alles afge nomen en moeten voor ons zorgen). De Amerikaan is in het algemeen heel vriendelijk, je hebt veel aan je buren. Ze

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1980 | | pagina 5