de stad hulst rond het jaar 1 900 104 dan wel Belgisch-Frans en het andere droeg de naam van "Hotel des pé- cheurs". Blijkbaar anders bedoeld, n.l. "Hotel des Pêcheurs". Hier logeerden de Belgische vissers, die in de buiten- en binnenvesten kwamen vissen en het was zeker geen hotel voor de pécheurs, of zondaaars. Niemand vond die ver schrijving echter een probleem. Tram De mogelijkheden om zich rond 1900, behoudens te voet of met eigen "gerij" buiten Hulst te verplaatsen waren be perkt. Toch zeker naar het Land van Hulst. Er was een omnibusdienst van Hulst naar Walsoorden, die aansluiting gaf op de boot naar Hansweert. Voorze ker in de winter een onaangename en koude manier van zich verplaatsen. De directie van de Spoorweg-maatschappij Mechelen-Terneuzen, zag hier wel een mogelijkheid daar verbetering in te brengen. Er werd een concessie ge vraagd en verkregen om van Hulst naar Walsoorden een tramweg aan te leggen. Op 15 december 1902 reed de eerste tram vanuit Hulst naar Walsoorden. Dit ging met de nodige feestelijkheden ge paard uiteraard. Muziek, versieringen en natuurlijk banketten. Deze tram was zon der meer een uitkomst, maar met de rust in Hulst was het wel gedaan. Met veel gefluit, een voortdurend gebel en het no dige geraas reed de tram door de stra ten. Van 'smorgens vroeg al tot laat in de avond. Om kwart vóór vijf vertrok al de eerste tram en de laatste kwam om tien uur 's avonds aan. Toen heel de stad al in rust was kwam dat fluitende en bellende gevaarte weer de rust verstoren. Dat de tram in een behoefte voorzag kunnen we opmaken uit het grote aantal passagiers dat in het jaar 1903 vervoerd werd. Niet minder dan 133.097 personen hadden van de tram gebruik gemaakt, of circa 365 per dag. Het succes van de tramweg van Hulst naar Walsoorden inspireerde de burge meester van St. Jansteen tot het onder nemen van een poging om te komen tot een tramwegverbinding van Hulst naar St. Niklaas via St. Jansteen. De gemeen teraad van Hulst voelde daar niets voor en probeerde belangstelling te wekken voor een spoorweg vanaf Hulst over St. Jansteen, Clinge, Kemseke, Stekene en St. Pauwels naar St. Niklaas. Elders in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen spraken ge meentebesturen ook al overtramwegen. Geen van deze plannen werd uitge voerd. Pogingen van de gemeenteraden van Hulsten St. Jansteen, alsmede van enke le zakenlieden om een communale-in- tercommunale- en internationale tele foonverbinding tot stand te brengen hadden succes, ofschoon zich voorals nog maar weinig gegadigden voor een telefoonaansluiting opgaven. De weekmarkten op Maandag waren voor Hulst en omgeving, vooral voor de Hulster middenstand en de vee- en graanhandelaren van groot belang en werden door honderden mensen be zocht. De hele opbrengst van de in het Land van Hulst verbouwde granen en peulvruchten werd op de weekmarkt verhandeld. De aanvoer van vee was i niet onbelangrijk. De gemeente stimu leerde deze handel door premies be schikbaar te stellen voor de handelaars die het meeste vee op de markt brach ten. Zo werden in het 4e kwartaal van het

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1980 | | pagina 8