de stad hulst rond het jaar 1 900
104
dan wel Belgisch-Frans en het andere
droeg de naam van "Hotel des pé-
cheurs". Blijkbaar anders bedoeld, n.l.
"Hotel des Pêcheurs". Hier logeerden de
Belgische vissers, die in de buiten- en
binnenvesten kwamen vissen en het
was zeker geen hotel voor de pécheurs,
of zondaaars. Niemand vond die ver
schrijving echter een probleem.
Tram
De mogelijkheden om zich rond 1900,
behoudens te voet of met eigen "gerij"
buiten Hulst te verplaatsen waren be
perkt. Toch zeker naar het Land van
Hulst. Er was een omnibusdienst van
Hulst naar Walsoorden, die aansluiting
gaf op de boot naar Hansweert. Voorze
ker in de winter een onaangename en
koude manier van zich verplaatsen. De
directie van de Spoorweg-maatschappij
Mechelen-Terneuzen, zag hier wel een
mogelijkheid daar verbetering in te
brengen. Er werd een concessie ge
vraagd en verkregen om van Hulst naar
Walsoorden een tramweg aan te leggen.
Op 15 december 1902 reed de eerste
tram vanuit Hulst naar Walsoorden. Dit
ging met de nodige feestelijkheden ge
paard uiteraard. Muziek, versieringen en
natuurlijk banketten. Deze tram was zon
der meer een uitkomst, maar met de rust
in Hulst was het wel gedaan. Met veel
gefluit, een voortdurend gebel en het no
dige geraas reed de tram door de stra
ten. Van 'smorgens vroeg al tot laat in de
avond. Om kwart vóór vijf vertrok al de
eerste tram en de laatste kwam om tien
uur 's avonds aan. Toen heel de stad al in
rust was kwam dat fluitende en bellende
gevaarte weer de rust verstoren. Dat de
tram in een behoefte voorzag kunnen we
opmaken uit het grote aantal passagiers
dat in het jaar 1903 vervoerd werd. Niet
minder dan 133.097 personen hadden
van de tram gebruik gemaakt, of circa
365 per dag.
Het succes van de tramweg van Hulst
naar Walsoorden inspireerde de burge
meester van St. Jansteen tot het onder
nemen van een poging om te komen tot
een tramwegverbinding van Hulst naar
St. Niklaas via St. Jansteen. De gemeen
teraad van Hulst voelde daar niets voor
en probeerde belangstelling te wekken
voor een spoorweg vanaf Hulst over St.
Jansteen, Clinge, Kemseke, Stekene en
St. Pauwels naar St. Niklaas. Elders in
Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen spraken ge
meentebesturen ook al overtramwegen.
Geen van deze plannen werd uitge
voerd.
Pogingen van de gemeenteraden van
Hulsten St. Jansteen, alsmede van enke
le zakenlieden om een communale-in-
tercommunale- en internationale tele
foonverbinding tot stand te brengen
hadden succes, ofschoon zich voorals
nog maar weinig gegadigden voor een
telefoonaansluiting opgaven.
De weekmarkten op Maandag waren
voor Hulst en omgeving, vooral voor de
Hulster middenstand en de vee- en
graanhandelaren van groot belang en
werden door honderden mensen be
zocht. De hele opbrengst van de in het
Land van Hulst verbouwde granen en
peulvruchten werd op de weekmarkt
verhandeld. De aanvoer van vee was i
niet onbelangrijk. De gemeente stimu
leerde deze handel door premies be
schikbaar te stellen voor de handelaars
die het meeste vee op de markt brach
ten. Zo werden in het 4e kwartaal van het