DE DADER DP HET KERKHOF enige gegevens over asielrecht en kerkhoven in laat-middeleeuws zeeland A. P. de Klerk Inleiding Onze woordenschat wordt welhaast da gelijks uitgebreid, misschien: verrijkt, met nieuwe woorden en begrippen, waarvan sommige een lang, en andere een uitermate kort bestaan beschoren lijkt. Op gezette tijden duiken er nieuwe woorden op die zich, achteraf be schouwd, niet in de laatste plaats onder scheiden door het feit dat ze in hoog tem po gemeengoed zijn geworden. Zo'n snelle opmars beleefden in recente tijd bijvoorbeeld begrippen als boot-vluchte ling en kerk-Marokkaan. Opvallend ge noeg en daarom tragisch, doch dit hier terzijde, is dat we beide begrippen vrijwel uitsluitend in de meervoudsvorm aantref fen. Het "verschijnsel" van de kerk-Marokka- nen was voor een aantal auteurs van zeer uiteenlopende professie aanleiding tot (hernieuwde) bezinning op het verschijn sel van het asielrecht. Sommigen deden hun pennevruchten uitmonden in een vu rig pleidooi voor eerherstel van het asiel recht en de vrijplaats. De recente discus sie die hierop, met name in het weekblad Intermediair (1) volgde, vormt voor ons de aanleiding tot de vraag welke gege vens de bronnen ons verschaffen met be trekking tot het asielrecht in Zeeland. Omwille van de tijd bleef het onderzoek beperkt tot dat -gedrukte- bronnenmate riaal, dat ons onder ogen kwam bij de voorbereiding van een publicatienover de Zeeuwse dorpsvormen (2). Geen enke le volledigheid is hierbij nagestreefd, ter wijl de historische en rechtshistorische "inkadering" al evenzeer achterwege blijft. Het gevondene beperkt zich in de tijd grotendeels tot de 15e eeuw. En wat de geografische beperking betreft: het la tere Zeeuws-Vlaanderen blijft goeddeels buiten, Voorne en Goeree vallen binnen onze beschouwing. Het asielrecht: een algemeen kader Het asielrecht, volgens sommigen van pre-christelijke oorsprong, wordt wel om schreven als: "la protection que trouve une personne dans un lieu inviolable oü el Ie ne peut être l'objet d'aucune mesure de coercition" (3). De vrijplaats, het zoge naamde "gevrijde" gebied, bestaat aan vankelijk alleen uit het kerkgebouw, bij uitbreiding omvat ze kerk èn kerkhof. Men ontmoet verschillende namen voor dit gebied; de bekendste zijn wel: immuni teit, vrijthof, bijvang en montade. In con- creto verschaft het asielrecht kerkelijke bescherming aan de misdadiger die in de kerk of op het kerkhof zijn toevlucht neemt. Het schept de mogelijkheid van een vergelijk, een zoen, tussen achter volgde en achtervolger. Tegelijk beperkt het de arrestatie-bevoegdheid van de we reldlijke overheid (4). Verder blijkt het, zo als we aan enkele voorbeelden zullen illu streren, het gevaar van toenemende cri minaliteit in zich te bergen. Bij schending van de immuniteit, bijvoor beeld door arrestatie, wordt de gevioleer- de plek getroffen door "cessatio divino- rum", dat is staking van alle eredienst, en wordt de woonplaats van de schender ge troffen door een interdict (5). Pas na wij ding, waaraan de bisschop zelf, meestal na incassering van veel geld, te pas moet komen, kan de eredienst worden hervat. Het ligt voor de hand, zeker gezien alle problemen en het gevaar van uitwassen, dat het absolute karakter van het asiel recht in de loop der tijd wordt verzwakt. Bepaalde categorieën van zware misda den (zoals moord, ontsnapping na mis daad, en ketterij) worden uitgezonderd (6). Een concordaat van 1434 tussen Phi lips de Goede en bisschop Rudolf van Diepholt regelt een en ander, hoewel niet met ieders instemming. De wereldlijke overheid vaart een zigzag Zoo zult gij makendat u steden te gemoet liggen, (die) u tot vrijsteden zullen zijn; opdat de doodslager daarheen vliede, die eene ziel ontwetend verslagen heeft. En deze steden zullen u tot eene toevlugt zijn voor den (bloed) wreker. Numeri 35: 11-12 koers waar het gaat om respect voor het asielrecht. Ze treedt streng op wanneer het geschonden wordt door particulieren. Beduchtheid voor een interdict als gevolg van de schending van gewijde grond speelt dan een belangrijke rol. Minder be zorgd is ze wanneer hogere politieke en justitiële belangen op het spel staan. Meestal zonder voorafgaand overleg met de kerkelijke autoriteiten wordt dan tot arrestatie overgegaan. Toch komt hierbij wel enige omzichtigheid te pas, althans in normale omstandigheden. Langdurige bewaking van de gewijde plaats is daar van een uiting. Ook, soms, de aanwezig- Koudekerke: in historisch perspectief gezien weinig gelukkig is het ontbreken van enige vorm van afsluiting van het kerkhof.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1980 | | pagina 8