Het Zwin. albert hoolhorst: een voortrekker recht niet onderschat. In 1919 werd hij gekozen in het comité ter viering van het Nederlands-blijven van Zeeuws- Vlaanderen. Als curiositeit zette hij een stoelendans te paard op touw, en be wees daarmee goed met die reuzen van het platteland om te kunnen gaan. Der gelijke kleinigheden hielpen hem vaste voet aan de grond te krijgen in het aan vankelijk wat terughoudende dorpje. Lang heeft hij het onderwijzersambt niet bekleed, want reeds in 1 920 werd hij te Oostburg aan de pas geopende Rijks Hogere Burger School aangesteld als leraar biologie en aardrijkskunde. Met deze nieuwe baan zette hij voort wat hij in Waterlandkerkje begonnen was, namelijk het verbeteren van deon- derwijsmotivatie in West-Zeeuws- Vlaanderen. Hierbij moet vooral ge dacht worden aan de moeite die hij zich getroostte om de leerlingen, die voor het overgrote deel van boerenkomaf waren, er toe te zetten verder te stude ren. Legio zijn de voorbeelden van boe renmeisjes en -jongens die door zijn toedoen zijn gaan studeren, en niet vol gens het vaste patroon van die tijd aan een landbouwloopbaan begonnen. Al tijdens zijn hoofdonderwijzerschap had hij een persoonlijke campage op touw gezet tegen de alom heersende overtui ging dat studie na de lagere school ei genlijk overbodig was. De oprichting van de HBS maakte het mogelijk deze opvatting effectief te bestrijden. Trots sprak hij later over de leerlingen die het mede doorzijn toedoen „ver in het leven geschopt hadden". Voor de ontwikke ling van het onderwijs in West-Zeeuws- Vlaanderen is hij op deze manier van zeer groot belang geweest. Het uitbreken van de Tweede Wereld oorlog vormde voor hem zoals bij zove- len eenscherpeceasuurinzijnleven. Hij werd tot evacuatiecommissaris be noemd, en heeft als zodanig vele dak- loos-gewordenen aan een onderkomen geholpen. Zijn rol in het verzet is nog steeds in het duister gehuld. Meer dan dat hij de activiteiten van de verschil lende verzetsgroepjes gecoördineerd heeft, wilde hij nooit vertellen. De erva ringen na de oorlog met de quasi- verzetshelden zijn waarschijnlijk debet aan dit hardnekkige stilzwijgen. Per soonlijk leed bleef hem in deze oorlog niet bespaard. Bij een bombardement van Groede in 1944 verloor hij zijn vrouw en werd zelf gewond. Dit gebeur de in de weken van de herovering van Zeeuws-Vlaanderen, een periode waar in het gebied afgesloten was van de buitenwereld en hij in feite de enige officiële regeringsvertegenwoordiger was. Na de oorlog werd hij rector van de in middels tot „Koningin Wilhelmina Ly ceum" omgedoopte HBS. In 1 942 was deze functie hem al aangeboden, maar Voor oud-leerlingen van de HBS in en kort na de oorlogstijd is Hoolhorst in de eerste plaats de oud-leraar biologie, natte hls (voor de ingewijden van toen), een boeiend verteller en bezeten liefhebber van zijn vak, door en door een lesge ver, en een idealist! Zulke kwaliteiten ga je later meer waarderen, o.a. als je zelf kinderen op een middelbare school hebt. De oorlogstijd en kort daarna was ook een tijd van leslokalen organiseren, onder een preekstoel, in het café en in een betonpakhuis. Hoolhorst deed dat, en hij deed het snel en doortastend. School tijd mag niet verloren gaan. Dat hij potten bakte weten we, maardathijmeteen verbluffend gemak hamer en zaag hanteerde om eigenhandig leslokalen te tim meren was nieuw. Hij had een ongemene toegewijde daadkracht. Er waren meer verrassende momenten. Een doldrieste man achtervolgt met een groot mes een jongen op de markt in Oost burg. Hoolhorst rijdt met zijn fiets tus sen hen in, blijft daar staan en de driestheid verdwijnt. Op die fiets, ja die fiets met gezondheidszadel, heeft hij vele kilometers in het Land van Cadzand afge legd, en niet voor zijn school alleen. Misschien is het kenmerkend voor een echte autoriteit, dat hij niet terugschrikt op een moment dat de toestand ernstig is. Toen de eerste granaten op Oostburg vielen leidde hij onmiddellijk en spontaan het vervoer van gewonden naar het ziekenhuis. En daarbij bleef het in de oorlog niet. Nadat uiteindelijk in november 7 944 al het geweld voorbij was moest de HBS weer opgebouwd worden. Hoolhorst heeft daar ongevraagd zijn hele ener gie aan gegeven, tot bijna bezwijkens toe. Bij een groot tekort aan leraren gaf hij lessen in diverse vakken, die niet de zijne waren. Ongeteld zijn de overuren die hij gemaakt heeft. Prof. dr. ir. J. Schijve en A. J. Schijve-Risseeuw, Pijnacker

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1981 | | pagina 14