driekwart eeuw landbouwmaatschappij „de bathpolders" 74 Bathpolders geen koopje was geweest. Om de aard van destructuurschadeaan de grond aan te geven, vermelden we dat de heer Koning in 1 922 nog (inmid dels als zodanig bekend geworden) gips voor het herstel van de grond aan kocht." Hoe sterk het boerenbedrijf van de na tuur afhankelijk is leerde het jaar 1911: een abnormale droge zomer en een he vige storm in de nacht van 30 septem ber op 1 oktober. De sombere toe komstverwachtingen ten gevolge van de droogte kwamen niet uit: de oogst viel honderd procent mee. Wat de zeeweringen betreft, zegt het verslag, moet het jaar 1911 „met een zeer zwarte kooi" worden aangete kend. De behaalde geldelijke opbreng sten van de oogst moesten nu worden besteed ter herstelling van de storm schade. Bij de paragraaf over de suiker bieten in het verslag 1911/1912 wordt vermeld dat de oogst zeer verlaat werd omdat alle mannen aan de dijken moe sten werken. „Behalve eene stagnatie, doordat de storm een gedeelte van het dak der fabriek te Dinteloord rukte, werkte deze fabriek overigens zeer gunstig, terwijl hooge suikerprijzen werden bedongen. Bij den grooten aan voer van bieten bleek echter de capaci teit niet geheel voldoende te zijn, waar door verscheping zeer laat werd. De fa briek besteedt daarom van de op brengst der nieuw uitgegeven aandee- lenf. 1 25.000 ter vergrooting der capa citeit." Een bedrag van f 100.000 werd be steed aan de versterking van dezeewe ringen, voor een deel volgens het sy steem „De Muralt". Dit betekende dat de dijken met betonglooiingen werden versterkt en het bekendeMuraltmuurtje kregen. „De zeedijken hebben zwaar geleden, ze hebben veel geld gekost voor herstellingen en nog aanzienlijk meer voor versterkingen, maar we mo gen van geluk spreken, dat de polders zijn behouden. De veiligheid is er nu te groter op geworden." Wegen De maatschappij heeft van het begin af aan veel aandacht aan de wegen be steed. Het eerste verslag vermeldt, dat met uitzondering van de Kromme weg in de zomer van 1 907 alle wegen in de Betonwerk De Muralt, aangevangen in 1 91 2. Steen in glooiing. Zuid-Bathpolder werden begrind. Die verharding gebeurde ook in de volgen de jaren zodat in het derde jaarverslag over 1909/1910 kon worden vermeld dat de wegen geheel gereed gekomen zijn. De navelstreng tussen Rilland-Bath - liever tussen Zeeland - en Brabant be stond uit de Kreekrakdam waarover de spoorweg liep die in 1 868 tot Goes ge reedgekomen was. De initiator van deze verbinding, Dirk Dronkers, werd toen uitbundig gehuldigd. Was er kort na de aanleg van de Sloedam (1 871een ver keersweg gekomen, naast de Kreekrak dam lag geen weg: slechts langs de berm kon men óf Brabant óf Zeeland bereiken. Walter Kakebeeke werd in 1 907 lid van de commissie voor het tot stand komen van een „harde verbinding tusschen de provincie Zeeland en het overige ge deelte van Nederland langs de zuidzijde van den spoorweg". Het statenlid F. C.O. M. Hombacht uit Hulst was voor zitter. De commissie bestond verder uit Zeeuwen en Brabanders. De gemeente raad van Rilland-Bath zegde een bijdra ge van f500,- in de aanlegkosten toe. Wethouder Adriaan Butijn stemde te gen. Met deze weg zou het in het dorp met rust en orde gedaan zijn, was zijn mening. Hombach organiseerde in 1910 een propagandatocht over deze spoorbaan in samenwerking met de Nederland- sche Automobielclub en de Vereeni- ging tot bevordering van het vreemde lingenverkeer in Walcheren. Op 28 juni 1910 kwam men met veel inspanning, maar zonder ongelukken, met 30 auto's op Rillands grondgebied aan. DeChine- se muur, zoals men de dam betitelde, was doorbroken. Er werd dan ook te Ril land champagne gedronken alvorens Het oude handwerk, de werkers (mens en paard). 1Jan Traas Gr., 2. Theeuw Kouma, 3. Martinus van de Klooster, 4. Bram Luteyn, 5. Hubert van deGriek, 6. Willem Vermerris, 10. Louw Traas, 11Piet Lam- brechtse. -«KflSPrjpiGif :f ista** -'''(pyifi;, n v.'j VHp tiitTJo: fF.'lf

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1981 | | pagina 8